artikel

Winnaar categorie Babyproducten: De Kleine Keuken

Events 95

Om in de toekomst consumenten goed te laten eten, zul je ze al jong het juiste eetpatroon moeten meegeven. Dus geen onnodige suikers zout of bijvoorbeeld palmvet voor jonge kinderen. Met mooie, pure producten wint De Kleine Keuken de Wheel of Retail voor Babyproducten.

Oprichter Kirsten Toeset: ‘De jury heeft ons met deze Wheel of Retail beloond voor ons hele assortiment. Al onze producten zijn gezond en gericht op kinderen. Alle ingrediënten hebben een hoge voedingswaarde, zoals volkorenmeel en ongeraffineerde suiker, en we gebruiken geen palmvet of zout. Bij elk ingrediënt dat we gebruiken voor onze koekjes, tussendoortjes en ontbijtjes denken we na of het bijdraagt aan de gezondheid van het kind en of het een voedzaam ingrediënt is. Ons team bestaat uit bestaat uit zes personen, onder wie twee levensmiddelentechnologen die zich dagelijks buigen over de inhoudelijke waarde van de voeding.’
‘Hoewel onze producten natuurlijk ook goed zijn voor volwassenen, richten we ons tot nu toe vooral op kinderen. We doen dat omdat tot nu toe de smaakvoorkeuren (zoals ‘zoet is lekker’) van jongs af aan wordt aangeleerd. Daarom willen we ons met onze producten inzetten voor het aanleren van een goed eetpatroon. Die kinderen hebben daar heel veel aan als ze ouder worden. We willen zo voorkomen dat kinderen wordt aangeleerd dat ze zoete dingen eten.’

34 verschillende producten in het assortiment

Het assortiment van De Kleine Keuken bestaat uit ontbijtproducten, broodbeleg, tussendoortjes zonder toegevoegde suikers, koekjes en koelverse maaltijden. De Kleine Keuken voert inmiddels 34 verschillende producten. ‘Natuurlijk was het voor zo’n kleine partij lastig om alleen al aan tafel te komen bij de retail. Er komen immers dagelijks nieuwe producten op de markt. Maar ze zijn gevallen voor het intrinsieke verhaal: we werken vanuit ons hart. We willen de markt vernieuwen en niet alleen maar met een leuk design komen, of met een variant op een idee dat iemand anders al heeft bedacht. Ons plan is om de markt te veranderen door echt een gezond alternatief de geven met een wezenlijke aanvulling. Ik denk dat dat de category managers heel erg heeft aangesproken.

Eerste grote retailer was direct enthousiast

De eerste grote retailer waar we aan tafel kwamen was erg enthousiast, vooral ook omdat er al lange tijd weinig vernieuwends is gepresenteerd in het babyschap. Zij hebben ook direct de eerste zes producten opgenomen, die ook snel succesvol zijn geworden en die ze nog steeds voeren. Sommige retailers hebben verschillende producten exclusief in hun assortiment. Zo proberen we de retailers ook blij te houden en hun wensen te vervullen. Daarnaast heeft De Kleine Keuken een eigen webshop.’

Trots op succes van groentewokjes

‘De producten die het best lopen zijn het gedroogde fruit, de rozijntjes en abrikoosstukjes. Ook de Baby Speltkoekjes zijn heel populair. En we zijn heel trots op het succes van onze groentewokjes, gemaakt van enkel groenten en peulvruchten, zonder toevoeging van olie, suiker en zout. Nieuw is onze Kinderthee, die ook erg goed gaat: een alternatief voor zoete drankjes, voor thuis of mee naar school. De thee is gemaakt zonder theïne, alleen van fruit en kruiden: rozebottel, kamille en mango. Ook koud is het heel lekker.’

Blijven innoveren

‘De komende jaren zullen we blijven innoveren en steeds zoeken hoe we het babyschap verder kunnen verbeteren.’

Reageer op dit artikel