artikel

Winnaar categorie Zuivel/zuiveldranken: Alpro Go On

Events 212

Alpro kreeg al langere tijd vanuit de retail het verzoek om een plantaardig alternatief voor kwark. Nu is er Alpro Go On, een technisch knap product, dat dan ook grote waardering krijgt van de handel. Een terechte Wheel of Retail. Maar Alpro gaat door en heeft al weer enkele primeurs…

De Wheel of Retail voor de categorie Zuivel gaat dit jaar naar Alpro Go On. Commercial director René van den Cruijsem: ‘Alpro Go On is een baanbrekend plantaardig product, een alternatief voor kwark.
Alpro heeft natuurlijk al een heel brede range van variaties op zuivel, zowel voor eetzuivel als drinkzuivel. Maar om een product te maken waar extra veel eiwitten in zitten en met een dikkere textuur, zoals bij kwark, is technologisch nogal moeilijk. Alpro heeft nu zo’n 35 jaar expertise om lekkere producten te maken van plantaardige grondstoffen. Die expertise hebben we nodig gehad om uiteindelijk een mooi en stabiel product te maken als alternatief voor kwark. We hebben er 3 jaar aan gewerkt.’

Alternatieven goed laten aansluiten

Alpro Go On zit in bekers van 400 gram, is gemaakt op basis van soja en kan worden ingezet op alle momenten waarop kwark gebruikt zou kunnen worden. Key account manager Harmen Vis: ‘Onze consumenten gebruiken het graag koud ’s morgens bij het ontbijt, maar ook als bakoplossingen voor taarten bijvoorbeeld. Wij streven er bij onze productontwikkeling ook naar om onze alternatieven zo veel mogelijk te laten aansluiten bij de gebruiksmomenten, zonder concessies te doen, en met een goede smaak en een goede performance in gerechten.’

Reactie van de retail was meteen goed

Kwark is een trend. Dus kreeg Alpro al enige tijd het verzoek vanuit de retail om ook met een goede plantaardige kwark op de markt te komen. Maar die vraag is makkelijker gesteld dan beantwoord, stelt Van den Cruijsem. ‘Customer centricity is altijd belangrijk geweest. We hebben onze commerciële teams om onze klanten heen gebouwd en we nemen hun suggesties altijd heel serieus. Dus toen we het product eindelijk gereed hadden, was de  reactie van de retail meteen goed. Dan moet er schapruimte komen, maar ook dat is niet zo’n probleem, want plantaardige zuivel staat sterk in de belangstelling bij de consument. Onze Mild & Creamy was enkele jaren terug nog goed voor de overall Wheel of Retail.’

Innovatiekalender al weer behoorlijk vol

Alpro Go On is een alternatief voor naturel kwark. De range bestaat nu nog uit deze ene beker. Van den Cruijsem: ‘We beginnen altijd met het moeilijkste, de naturelvariant. Dat waarderen onze consumenten ook zeer, dat we de producten eerst zonder toevoegingen als fruit op de markt brengen. Maar rond deze zomer komen we met cupjes Alpro Go On, portieverpakkingen van 150 gram, met een fruitlaagje. Dat krijgt de functie van een healthy snack voor tussendoor, of een uitgesteld ontbijtje. Daarmee creëren we een extra koopmoment voor plantaardige zuivelalternatieven. We komen in deze cupjes met twee smaakvarianten: Blauwe Bes en Mango, te introduceren rond week 26. We denken momenteel na over nieuwe ontwikkelingen. De innovatiekalender voor Alpro is voor het komende jaar al weer behoorlijk vol.’

Reageer op dit artikel