artikel

Winnaar categorie Appelmoes en compote: Servero 100% Appelmoes

Events 588

De Wheel of Retail in Appelmoes gaat naar Servero 100% Appelmoes. Producent Coroos heeft een innovatieve technologie ontwikkeld en de juiste appelrassen geselecteerd om tot een geweldig resultaat te komen: appelmoes van niets dan appels, zonder toevoegingen, mét een volle smaak. Een voortreffelijk product en een sterke ondersteuning hebben de retail overtuigd van de plannen van Coroos. Zo is een grote, maar al jaren dalende categorie weer ‘top of mind’ bij consumenten.

Manager marketing Elke Schroevers: ‘Wat ons betreft is appelmoes zonder toegevoegde suiker de nieuwe standaard in de markt: gewoon alleen maar appels en verder helemaal niets. En wat Servero 100% Appelmoes zo bijzonder maakt: het is niet moeilijk om appelmoes te maken zonder suiker toe te voegen, maar wel om het dan ook nog lekker te laten smaken. Om dit resultaat te krijgen hebben wij moeten investeren in een selectie van de juiste mix van friszoete appels, in de ontwikkeling van de juiste verhittingstechnologie om de lekkere smaak te behouden en in een goede campagne om te zorgen dat het grote publiek het product ook leert kennen. Die drie dingen samen maken het succes van onze Servero 100% Appelmoes.’

Trial, trial, trial

Coroos heeft ingezet op twee pijlers. ‘Enerzijds het bereik van consumenten via massamedia, om maar zo veel mogelijk bekendheid te geven aan het bestaan van de nieuwe appelmoes, en anderzijds trial, trial, trial, om maar zo veel mogelijk mensen te laten proeven hoe lekker deze appelmoes is. Als je Servero 100% Appelmoes blind proeft, heb je niet door dat het iets anders is dan de (gesuikerde) appelmoes die je al kent. En weet je wel dat je appelmoes zonder toegevoegde suiker krijgt, dan verwacht je niet zo’n goeie smaak. Die stevige campagne heeft er toe geleid dat we na een half jaar al meer dan een miljoen potten hebben verkocht’, meldt Schroevers.

Kleinere verpakking voorkomt waste

Servero 100% Appelmoes is er in drie varianten: Original, Met Stukjes en Biologisch, alle varianten zijn op de markt in potten van 370 ml en potten van 580 ml. Schroevers: ‘De pot van 580 ml wijkt af van wat voor appelmoes gebruikelijk is. Uit consumentenonderzoek kregen we terug dat de grote potten van 720 ml vaak net niet helemaal op gaan in een gezin, en vervolgens in de koelkast iets te lang blijven staan. Met de iets kleinere verpakking voorkomen we enige waste en hebben we in de prijs per milliliter iets aan waarde kunnen toevoegen.’

Lancering nieuw merk heel andere koek

De retail is bij introductie direct enthousiast, maar ook verrast. ‘Wij zijn Coroos en zijn al jaren een heel betrouwbare partner in private label. Lancering van een nieuw merk is dan heel andere koek. Dat is vanuit onze goede relatie wel goed ontvangen, maar ook met argusogen bekeken; gaat Coroos dit dan ook waarmaken? Dat maakt dat deze Wheel of Retail dan ook echt een beloning is voor ons, een bewijs dat we gedaan hebben wat we de retail hebben beloofd; we hebben de beloofde ondersteuning gebracht, we hebben alleen met de tv-commercial al ruim 88 procent van de doelgroep bereikt, gemiddeld maar liefst 11 keer. En we hebben honderdduizenden mensen  laten proeven, onder meer via proeverijen op de winkelvloer, deelname in boodschappenpakketten, Scoupy en consumentenbeurzen.’

Portieverpakkingen helpen variëren

De retail is bij introductie enthousiast en tegelijk selectief, maar ziet al snel dat door de hoge rotatie uitbreiding op het schap gewenst is. Beide potformaten hebben bestaansrecht naast elkaar en een hoge rotatie. Dus nemen steeds meer retailers meer varianten op in het assortiment.  Inmiddels heeft Coroos half april een uitbreiding in het assortiment gebracht: Servero 100% Appelmoesjes, cupjes van 100 gram in de varianten Original en Met Stukjes. De Original is er in 4-pack en 8-pack, Met Stukjes is er in 4-pack. Deze portieverpakkingen helpen variëren (voor elk wat wils), beperken waste bij éénpersoonsconsumptie en zijn ook goed mee te nemen naar werk, school of een dagje uit. Verdere plannen voor andere innovatieve toepassingen zijn in ontwikkeling. Nieuws hierover volgt nog vóór de zomer van 2018.

Reageer op dit artikel