artikel

SvhJ: Totaalplaatje in AH Gorredijk

Events 3120

GORREDIJK – AH-franchiser Pieter Bijlsma neemt een kleine aanloop en zwiept een steen over de curlingbaan. Die ligt op de winkelvloer van zijn Albert Heijn in Gorredijk. Niet vanwege de Supermarkt van het Jaar-verkiezing, maar als voorproefje op de komende lokale variant van de Winterspelen in het Friese dorp. ‘Wij proberen altijd uniek te zijn.’

SvhJ: Totaalplaatje in AH Gorredijk

Van week 4 tot en met 7 organiseert de Supermarkt van het Jaar- finalist een winters sportspektakel. Buiten de supermarkt wordt dan onder meer plaats gemaakt voor de curlingbaan, een schaatsbaan en een skihut. Het initiatief staat symbool voor een winkel die op ieder front wil opvallen. Zo hangt aan de gevel sinds kort een kleurrijk bord met daarop de titel ‘Beste supermarkt van Fryslân’. Nog voor de toegangspoortjes ziet de klant een collage aan de muur van foto’s met verenigingen die een warme band onderhouden met het winkelteam. ‘Het is een wisselwerking’, zegt Bijlsma. ‘Je stopt er niet alleen geld in, maar laat ook je gezicht zien bij de clubs. Die betrokkenheid heeft er ook voor gezorgd dat mensen uit het verenigingsleven ons een paar jaar geleden hebben geholpen bij de verhuizing van de winkel naar deze locatie.’

Zelf stokbrood snijden

De kracht van de AH zit dus in mensen, maar ook in het winkelpand. ‘We hebben hier vier winkels. Naast de Albert Heijn ook een Etos, Gall & Gall en een bloemenzaak. Zeven dagen in de week geopend en zeven dagen komen vrachtwagens ons beleveren. Klanten kunnen hier dus altijd terecht.’ De allesomvattende visie is ook terug te zien in de winkel. Vanaf de ingang is er vers te zien tot zover het oog reikt, een flink deel lokale en Friese producten. Achterin huist de broodafdeling, winnaar van de afdelingsprijs brood en banket. Daarnaast een snijmachine waar de klant zelf stokbrood kan snijden. Even verderop een uitgebreide koffiehoek. ‘Ik wil dat de hele winkel een bepaalde gezelligheid uitstraalt, niet alleen bij de versafdeling’, zegt Bijlsma. Hij noemt zichzelf dan ook gastheer, niet alleen ondernemer. Dat wil hij ook zijn voor z’n medewerkers. Daarom een uitgebreide kantine inclusief rokersruimte. En grote kluisjes om de jassen makkelijk kwijt te kunnen. ‘Zodat ze niet kreuken.’ Ook biedt hij de medewerkers verschillende opleidingen aan.

Bus met Jumbo-ondernemers

Bijlsma beseft echter dat hij de wijsheid niet in pacht heeft en schakelt met regelmaat een externe coach in. ‘Aan de ondernemer vertel je niet alles. Dat besef ik maar al te goed. Ik vind het belangrijk dat medewerkers ook hun verhaal bij iemand anders kwijt kunnen. Daar wordt iedereen beter van.’ De totaalaanpak van Bijlsma is ook buiten de grenzen van Gorredijk opgevallen. ‘Er is hier een bus met Jumbo-ondernemers geweest om naar de winkel te kijken. Dat zegt toch wat.’ Hygiëne en een schone omgeving zijn andere speerpunten. Bijlsma heeft een automaat waar klanten blikjes en petflesjes kunnen inleveren en hij steekt veel tijd en geld in een nette winkel. Onder meer door het inhuren van externe krachten voor het schoonmaken van de koelingen. ‘Je probeert het met z’n allen steeds beter te doen en uniek te blijven. Ik werk sinds m’n 15e voor Albert Heijn en ben nu 50 jaar oud. Dit is gewoon mijn leven, mijn passie.’

In de aanloop naar de Supermarkt van het Jaar-finale op zaterdag 10 maart publiceert Distrifood.nl de verhalen met de finalisten die eerder verschenen in de papieren edities van Distrifood. Dit verhaal verscheen oorspronkelijk in de Distrifood van 20 januari 2018.   

Zie ook: Overzichtspagina Supermarkt van het Jaar

Zie ook: Video’s van alle finalisten SvhJ 2018

Foto's

Reageer op dit artikel