artikel

SvhJ: Plus Ton Henst knalt in vers

Events 2704

BEST – Finalist Plus Ton Henst heeft de prioriteiten op orde. De Plus investeert in het team en in het versaanbod. Bij kw klopt het hart niet echt. En online? ‘We hebben onze postcodes vrijgegeven aan onze collega, zodat wij ons kunnen concentreren op de 97,5 procent winkel-omzet die er naast online nog steeds is.’ De winkel knalt dan ook in vers.

SvhJ: Plus Ton Henst knalt in vers

De keuzes van Plus Ton Henst zijn op zijn minst eigenzinnig te noemen. Maar het resultaat is er dan ook wel naar. De kwijnende Super de Boer van ooit met €70.000 weekomzet is wakker gekust en een Plus geworden. Een Briljant 2.0 met eigenzinnige trekjes, maar ook met een topomzet van tonnen. Motor is ondernemer Ton Henst met zijn team. De keuzes zijn opmerkelijk: geen online en geen zelfscan. Henst: ‘Dat doen wij bewust niet. Dat zijn twee ontwikkelingen waarbij je de klant niet meer in de ogen kijkt. En dat laatste willen wij altijd: klantcontact, het mooiste wat er is.’ Collega Plus Kenter in Best doet nu online. Henst: ‘Maar als een klant van mij een been breekt, dan kom ik persoonlijk bij hem thuis een maaltijd brengen.’

Winkel heeft geen zelfscan en geen onlineverkoop

Zonder zelfscan en online leidt het tot een winkel die augustus vorig jaar opende volgens de nieuwste Briljant 2.0-uitgangspunten, dus met een keuken, de Makerij. Henst ging in de overtreffende trap: ‘Ik heb gezegd: de eerste 100 dagen gaan wij hier een winkel neerzetten zoals wij die met onze passie willen hebben staan voor onze klanten. Wij gaan helemaal los op onze hobby, de klant verwennen. Daarna gaan wij er stap voor stap weer een echt bedrijf van maken.’

Vers is uitbundig

Het lukt. De winkel bruist, het vers is uitbundig. Deze supermarkt verkoopt tussen de 250 en 300 verse pizza’s in de week en tussen de 800 en 1000 eigengemaakte verse maaltijden per week. Ook het visaanbod springt eruit. Henst: ‘Mooie afdeling. Moeilijk. Maar dat hebben wij onder controle met Manon, die een echte visspecialist is. Wat we niet aan vis verkopen, verwaarden wij in de Makerij tot bijvoorbeeld vissoep. Of de zalm gaat in maaltijden met penne, ook uit de winkel.’ Vliegt Henst dan met oesters niet uit de bocht? ‘Voor overgebleven oesters hebben wij klant Kees. Die houd van oesters en wij bellen hem als er wat tegen datum lopen. Kees koopt die dan altijd.’ Het vismeubel wordt voor in de week weggereden. Henst: ‘Je moet wel realistisch blijven. Wij blijven een supermarkt.’

Bij kw ligt niet de passie

Henst en zijn team houden van het winkelspel. Als we over kw spreken, zakt de ondernemer terug in zijn stoel. Daar ligt zijn passie niet. Lachend: ‘Daarvoor moet je Ruud hebben. Ik kom daar nooit.’ Het omzetaandeel kw ligt ook op slechts 40 procent. Assistent-bedrijfsleider Ruud Cissen: ‘Dat winkelspel speelden wij al voor de verbouwing. Dan kochten wij een tweedehandstafel op Marktplaats en zetten die vol bonbons. Nu verkopen wij voor €1000 aan bonbons per week.’

Goede mensen groeien

Over het team: ‘Ruud is 15 jaar hier. Katja ook. Ik laat goede mensen niet gaan. Ook parttimers. Ik vraag ze wel: wat ga je mij extra brengen? Ze groeien. En dan blijven ze 7, 8 jaar. Dat mag. Ze brengen iets.’ Henst: ‘Ik moet me blijven onderscheiden. Als we allemaal blijven doen wat we nu doen, kruipen we als supermarkten naar elkaar. Dan hebben we geen toekomst.’

In de aanloop naar de Supermarkt van het Jaar-finale op zaterdag 10 maart publiceert Distrifood.nl de verhalen met de finalisten die eerder verschenen in de papieren edities van Distrifood. Dit verhaal verscheen oorspronkelijk eerder in Distrifood. 

Zie ook: Overzicht alle artikelen Supermarkt van het Jaar

Zie ook: Alle SvhJ-finalisten op video

Foto's

Reageer op dit artikel