artikel

SvhJ: Plus Nico de Witt floreert in kleine kern

Events 2023

SvhJ: Plus Nico de Witt floreert in kleine kern

BEEK-UBBERGEN – Nico de Witt is een bescheiden ondernemer, maar tegelijkertijd overtuigd van zijn kunnen. Een finaleplaats zag hij wel aankomen, met de Plus-supermarkt die eind januari 2017 in het kleine Gelderse Beek-Ubbergen heropende. Van een Briljant 2.0 zag hij af. ‘Ik wil mijn winkel een volledig eigen invulling geven.’

Nico de Witt (48) is de derde generatie die de supermarkt runt en de kleinzoon van Nico de Witt die in 1932 in Nijmegen met een kruidenierszaak begon. De familie weet wat winnen is, want in 1993 sleepte Plusmarkt Nico de Witt de titel Supermarkt van het Jaar in de wacht. Ze doen dus iets goed daar in Beek-Ubbergen, een kleine plaats waar je geen supermarkt verwacht die gemiddeld bijna 14.000 klanten per week begroet en een weekomzet draait van zo’n €302.000. ‘Het doel voor dit jaar is €325.000’, zegt Nico de Witt.

De directe omgeving van Beek-Ubbergen, dat in een stuwwal ligt tussen Nijmegen en de Ooijpolder, is dunbevolkt en dat maakt het bijzonder dat de winkel in het 3400 inwoners tellende dorp zo succesvol is. Het is te danken aan een duidelijke visie van de familie. Sinds het overlijden van zijn vader in 2013 is Nico de Witt enig eigenaar. Hij verbouwde de winkel in 2016 en breidde hem uit van 1350 meter vvo naar 2050 meter vvo. ‘Ik heb afgezien van een Briljant 2.0, omdat ik mijn winkel naar eigen inzicht wilde invullen. Eigenlijk liep ik min of meer al wat vooruit op de 2.0-variant. Zo had ik al twee keer in de week een pizzabakker in de winkel en verder heb ik pal naast mijn winkel drie keer per week een viskraam staan, naar volle tevredenheid. Genoeg beleving dus. Ik hoef niet per se zelf kibbeling te bakken.’

Beste afdeling in agf

De supermarkt is ruim van opzet en volgens De Witt krijgt hij van klanten terug dat ze er relaxed winkelen. ‘Rond kerst hebben we een dag een omzet van €100.000 gedraaid en die drukte zag je in de winkel niet terug.’ De provinciewinnaar van Gelderland heeft met het in dienst nemen van Roy Jansen veel profijt van een ervaren vakman op de groente-afdeling. Jansen runde, voordat hij 19 jaar geleden bij De Witt in dienst kwam, zelf een groentespeciaalzaak. ‘En dat is een groot voordeel. In presentatie, maar ook in kwaliteit van het assortiment. Verder weet Roy erg veel over bereiding en kan hij klanten goed adviseren over recepten.’ Het heeft in ieder geval al geleid tot de beste afdeling in agf. ‘En daarbij is nog geen rekening gehouden met het benevelingssysteem dat we recent hebben aangebracht’, zegt De Witt.

1 kilometer van grens verwijderd

Plus Nico de Witt trekt, behalve klanten uit naburige dorpen als Ooij en Leuth, ook klanten uit Nijmegen en Duitsland. ‘We zijn ongeveer 1 kilometer van de grens verwijderd. Met name vanwege de koffie die hier goedkoper is en blikjes fris, waar in Duitsland statiegeld voor betaald moet worden, zijn we aantrekkelijk. Kijk, we trekken veel klanten naar ons dorp en dan moeten we ze ook verwennen en het ze makkelijk maken. Een muntslot op de winkelwagentjes kennen we dan ook niet. Elke week krijg ik wel een compliment van een klant die daar blij mee is. ’

Zie ook: Overzichtspagina Supermarkt van het Jaar

Zie ook: Video van alle finalisten SvhJ 2018

In de aanloop naar de Supermarkt van het Jaar-finale op zaterdag 10 maart publiceert Distrifood.nl de verhalen met de finalisten die eerder verschenen in de papieren edities van Distrifood. Dit verhaal verscheen oorspronkelijk in Distrifood van 10 februari 2018. 

Foto's

Reageer op dit artikel