artikel

SvhJ: Plus Korner doet wat Dommelen wil

Events 2549

SvhJ: Plus Korner doet wat Dommelen wil

DOMMELEN – ‘Die keuken in de Makerij? Die hadden wij in 2013 al. We begonnen met liflafjes, maar dat verkocht niet. Toen zei het personeel: laten we de nasi gaan maken zoals wij thuis koken.’ Dit is exemplarisch voor Plus Korner: een topwinkel met twee benen op de grond. ‘Wij doen alles op zijn Dommels en dat werkt’.

Bernd Korner doet het gesprek samen met slager John van Haarlem. En niet zonder reden. Plus Korner heeft in de verkiezing de titel voor beste Vers Vleesafdeling in zijn zak. Voor wie dieper graaft, is dat geen verrassing. Korner werkte jarenlang op het hoofdkantoor van C1000, de formule met vlees als speerpunt. Op zijn 17e begon hij zelf als slager en hij was zelfs ooit category manager vlees bij C1000. ‘Toen ik in de CVC-tijd voor de 7e keer een ander stoeltje kreeg, had ik er genoeg van. Jarenlang had ik ondernemers verteld hoe ze het moeten doen. Nu doe ik het zelf met mijn vrouw Margriet, sinds 2010. Vanaf dag één zijn wij aan het verbouwen geweest.’ Het is historische grond: deze Plus was ooit de eerste Plus van Nederland.

Plus Korner wil het dorp verzorgen

Dat zelf doen was een leerproces. De belangrijkste les: Dommelen is Dommelen en je moet de dingen dus op zijn Dommels doen. Het echtpaar Korner kijkt naar zijn supermarkt als hét verzorgingspunt voor het dorp. Dus met een goede slager, een eigen verskeuken, een geïntegreerd noten-en-kaasconcept – Kaatje Jans – en binnenkort een eigen zaak voor boeken, koffie en broodjes. ‘Die laatste gaat in mei open, met terras.’

Vlees Plus Korner doet 9 procent van de omzet

John van Haarlem: ‘Ik hoorde van de jury dat ze konden proeven dat in deze winkel een slager staat. Vers gesneden vlees, een heel goede snit.’ Korner: ‘De grote kracht van John is dat hij voor het muurtje staat. De gemiddelde slager staat te vaak te graag achter het muurtje te snijden.’

Keuken voorbeeld van nuchterheid

Het verhaal van de keuken is exemplarisch voor de nuchterheid en het ondernemerschap dat diep zit in de vezels van deze winkel. Korner: ‘Ik zag dat ze in een Dekamarkt 700 pizza’s in de week verkochten, voor een rotprijs, maar het zette me wel aan het denken. Kun je iets neerzetten waar je dan ook omzet mee maakt?’ De keuken begon met gegrilde kip, pizza’s en wraps en is gaan bouwen. ‘We kiezen een heel andere benadering dan de Makerij. In Briljant 2.0 koken ze wat je thuis niet kookt. Wij hebben ook 2 jaar lopen worstelen met allerlei liflafjes, we hadden zelfs een topkok in dienst. Uiteindelijk wilden onze klanten gewoon erwtensoep en hutspot met spek. Ze wilden macaroni en was dat met zalm en spinazie, dan vonden ze het al spannend. Die les hebben wij dus al geleerd. Je kunt beter show hebben met productie, dus beter 20 kilo nasi dan dat je met liflafjes blijft klootviolen, vergeef me het woord.’ Volgens Korner heeft de keuken nu met €3000 à €3500 weekomzet ‘geen topomzet, maar hij is wel dichtgerekend nu we er normale dingen doen voor een normale prijs. We doen wat Dommelen wil.’

In de aanloop naar de Supermarkt van het Jaar-finale op zaterdag 10 maart publiceert Distrifood.nl de verhalen met de finalisten die eerder verschenen in de papieren edities van Distrifood. Dit verhaal verscheen oorspronkelijk in de Distrifood van 24 februari 2018.

Zie ook: Overzichtspagina Supermarkt van het Jaar

Zie ook: Video van alle finalisten SvhJ 2018

Foto's

Reageer op dit artikel