artikel

SvhJ: Jumbo Veltrop steunt op hecht team

Events 2283

SvhJ: Jumbo Veltrop steunt op hecht team

BERGSCHENHOEK – Een podiumplaats tijdens de finale van de Supermarkt van het Jaar-verkiezing zou de spreekwoordelijke kers op de feesttaart zijn voor Christiaan Veltrop van Jumbo Veltrop in Bergschenhoek. ‘Op 10 maart is de finaleavond. Dan zijn we op de kop af twee jaar en één dag open. Het zou een mooi jubileumfeestje zijn.’

Veltrop kan het eigenlijk nog steeds niet geloven. Net 2 jaar open en dan al provinciewinnaar Zuid-Holland en een finaleplaats in de Supermarkt van het Jaar-verkiezing. ‘We zijn daar met het hele team erg trots op. Het geeft aan dat we op de goede weg zijn.’ Hij voelde zich al vereerd toen Jumbo aan hem vroeg of hij aan de verkiezing wilde meedoen. ‘Ik vind het een groot compliment dat ze mij wilden voordragen.’ Hij raadpleegde zijn team: ‘Willen we dat, al zo kort na de verhuizing?’ Ze reageerden enthousiast. ‘Ze wilden er direct voor gaan.’

Toen de Jumbo de 2e ronde haalde, zijn ze de puntjes echt op de i gaan zetten. ‘We zijn meer met commerciële displays en dergelijke gaan doen en hebben een echt onderscheidende winkel neergezet.’

Trots op medewerkers

Van bezoeken aan andere winkels leerde hij dat het niveau van de winkels in de SvhJ-verkiezing enorm hoog is. ‘Er zijn al topondernemers, winnaars, afgevallen.’ Het maakt hem nog trotser op zijn team. ‘Ze zijn jong, fanatiek en ontzettend prestatiegericht.’ Hij vindt dat men name een prestatie omdat ze nog maar kort op dit niveau meespelen.

Van zijn zogenoemde kwast-Jumbo, een voormalige C1000 van 535 vierkante meter vvo die hij sinds 2008 uitbaatte, verhuisde hij naar een nieuw gebouwde Jumbo-supermarkt van 1240 vierkante meter vvo. In het begin was het wennen voor hem en zijn team. Een veel grotere winkel waarin de Jumbo-formule eindelijk tot zijn recht kwam. De wereld veranderde, zowel voor hem als de vaste medewerkers. ‘We gingen van drie naar zeven kassa’s en van circa 30 naar meer dan 140 medewerkers.’

Hecht team krijgt vrijheid

Eerste prioriteit was het neerzetten van een volle en schone winkel die de datums op orde heeft. Tegelijkertijd werkte hij aan een hecht team, dat veel vrijheid krijgt. De persoonlijke aandacht voor de klant maakt het verschil. ‘We zijn daardoor meer dan zomaar een Jumbo.’ Klanten worden warm ontvangen en die gastvrijheid wordt gewaardeerd. ‘Ze doen daardoor boodschappen bij de gezichten van de winkel, zoals Doesjka (hoofdcaissière), Petra (vlees) en Melanie op de broodafdeling.’

Die waardering ziet hij terug in de omzet. Hij snoept niet alleen klanten weg van de directe concurrent in het dorp, maar krijgt langzamerhand ook een regiofunctie. ‘De start was wat moeizaam. De concurrentie is ook hevig, maar we zitten goed op schema.’

Veltrop is naar eigen zeggen een winkeldier en daarom ook veel op de winkelvloer te vinden. ‘Ik ben benaderbaar, maak graag een praatje met de klanten.’ Hij denkt dat het hem helpt de gunfactor in een competitief marktgebied te winnen. ‘Zo kun je als ondernemer het verschil maken.’ Bovendien heeft hij zo een voorbeeldfunctie voor het jonge team. ‘Je hoort sneller wat er speelt. En de dingen die we doen, krijgen ook meer draagkracht als je zelf actief meewerkt.’

Zie ook: Overzichtspagina Supermarkt van het Jaar

Zie ook: Video van alle finalisten SvhJ 2018

In de aanloop naar de Supermarkt van het Jaar-finale op zaterdag 10 maart publiceert Distrifood.nl de verhalen met de finalisten die eerder verschenen in de papieren edities van Distrifood. Dit verhaal verscheen oorspronkelijk in Distrifood van 17 februari 2018.

Foto's

Reageer op dit artikel