artikel

SvhJ: Jumbo Goes legt focus op ambacht

Events 2534

SvhJ: Jumbo Goes legt focus op ambacht

GOES – Een gepassioneerd en bevlogen team met ambachtelijke kennis. Dat maakt Jumbo-filiaal Goes in de ogen van filiaalmanager Paul Duijnstee tot de beste Jumbo van Nederland. In 2015 won het filiaal de interne wedstrijd De Gouden Jumbo en hij acht zijn winkel ook nu niet kansloos. ‘Als je zover komt, wil je ook op het podium staan.’

Jumbo-filiaal Goes is officieel een Jumbo Large. De naam Foodmarkt is intern taboe, maar dat neemt niet weg dat het filiaal van supermarktmanager Paul Duijnstee oogt als een Foodmarkt. Een die met 2300 vierkante meter vvo net wat kleiner is. ‘We hebben daardoor een mooie volle winkel.’

Vrijwel alle elementen uit het Foodmarktconcept hebben een plaats gevonden in Goes. Zoals dagvers bereide sushi, dagverse vis, gebakken kibbeling, dagverse Foodmarkt-maaltijden en het meubel met schepvis. Kaas en vleeswaren worden, net als in de Foodmarkten, uit bediening verkocht en een slager portioneert het vlees, dat al dan niet uit de rijpingskast met dry-aged meat komt. De winkel heeft, net buiten de kassa’s, zelfs een Foodcorner waar klanten een vers gebakken pizza, een broodje, koffie of een sapje kunnen gebruiken.

Medewerkers met ambachtelijke kennis

Dankzij al die ambachtelijke afdelingen telt de winkel veel medewerkers die ambachtelijk onderlegd zijn, verstand van zaken hebben. ‘Maar niet alleen die medewerkers met kennis van zaken maken het verschil’, zegt Duijnstee. Hij verbaast zich over het merendeel van zijn medewerkers. ‘Ze zijn bevlogen en zelfstandig. 99 procent verbaast ons met zijn passie. Ook dankzij hen kunnen we onze klanten iedere keer weer verrassen.’

Hij ziet het als zijn belangrijkste taak om de missie en visie van zijn medewerkers te ontwikkelen. Hij bereikt dat vooral door hen vrijheid te gunnen. ‘Als ze met een vraag komen, vraag ik altijd hoe ze het zelf zouden oplossen.’ Daarnaast probeert hij zoveel mogelijk hun kwaliteiten te gebruiken. ‘Ik heb met vrijwel alle krachten een gesprek over waar wat ze in vijf jaar willen bereiken, waar ze hopen te staan.’ Dat leidt er volgen hem toe dat ze een toekomst hebben en zien bij de formule. Daardoor is het verloop laag en de doorgroei hoog. Ook de talenten van hulpkrachten probeert hij zoveel mogelijk te benutten. Zo onderzocht een student bedrijfskunde die op de slagerij werkt, hoe hulpkrachten het best zijn te benaderen en motiveren om ze met het DNA van de winkel te besmetten. ‘We zijn op basis daarvan vlogs gaan maken die op het interne videokanaal zijn te zien.’

Marktleider in Goes

Het zijn volgens hem dan ook de medewerkers die het filiaal met 25.000 wekelijkse klanten tot marktleider maken in Goes, dat ook filialen van onder meer Agrimarkt, AH en Dirk huisvest. ‘De basis en de formule zijn op orde, de medewerkers maken het verschil.’

Hij dicht Jumbo Goes dan ook een kans toe in de Supermarkt van het Jaar-verkiezing (SvhJ). ‘Als je zover komt, wil je ook op het podium staan.’ ‘Rare fratsen’ halen ze daarvoor niet uit, zoals het inzetten van extra medewerkers of het extra vullen van de visafdeling bij jurybezoek. ‘Dat hoeft niet met een winkel op dit niveau. Dit is het, je kunt geen toneel spelen. Vanwege de cijfers en het legt bovendien te veel druk op de medewerkers.’

Zie ook: Overzichtspagina Supermarkt van het Jaar

Zie ook: Video van alle finalisten SvhJ 2018

In de aanloop naar de Supermarkt van het Jaar-finale op zaterdag 10 maart publiceert Distrifood.nl de verhalen met de finalisten die eerder verschenen in de papieren edities van Distrifood. Dit verhaal verscheen oorspronkelijk in Distrifood van 17 februari 2018.

Foto's

Reageer op dit artikel