artikel

SvhJ: Jumbo Den Blankens stevige band met Baarn

Events 2300

BAARN – Jumbo Den Blanken Baarn is niet de makkelijkst bereikbare supermarkt onder de finalisten van de verkiezing Supermarkt van het Jaar. Maar klanten weten de winkel, gelegen aan de hoofdwinkelstraat in het voetgangersgebied van de Utrechtse stad, wel te vinden. ‘De kracht komt dus echt van binnenuit’, weet Joost den Blanken.

SvhJ: Jumbo Den Blankens stevige band met Baarn

Jaar op jaar groeien de omzetten in de Baarnse vestiging van Jumbo Den Blanken. Het familiebedrijf huist al 46 jaar op dezelfde plek in de binnenstad en personeel en directie hebben een band opgebouwd met de inwoners. Dat verklaart voor Joost den Blanken voor een deel de jaarlijkse omzetstijging, die vorig jaar uitkwam op 10 procent. ‘Ons personeel is over het algemeen wat ouder en blijft hier ook lang werken. Er wonen in Baarn veel welgestelde ouderen die onze mensen kennen. Klanten stellen dat erg op prijs’, zegt Joost den Blanken. De provinciewinnaar van Utrecht begroet wekelijks tussen de 15.000 en 16.000 klanten aan de Laanstraat.

Sinds 1972 in Baarn

Supermarkt Den Blanken bestaat sinds 1939 en is sinds 1972 in Baarn gevestigd. Ad den Blanken begon hier samen met zijn vrouw Marianne de winkel. In 1982 gingen zij een samenwerking met C1000 aan. En op dit moment staat de derde generatie aan het roer, inmiddels als Jumbo-supermarkt. Joost den Blanken voelt het als zijn missie de klanten een stuk beleving te laten ervaren in de winkel. ‘Zo heeft de rijpingskast in onze slagerij-afdeling echt een toegevoegde waarde. Het slaat aan in Baarn, waar relatief veel succesvolle gezinnen wonen en consumenten bereid zijn te betalen voor een stukje kwaliteitsvlees.’

Den Blanken vindt het belangrijk om topspecialiteiten in huis te hebben. ‘Ik vind dat de sushi kraakvers moet zijn. Iedere dag wordt hier vanuit een sushizaak in Soest de sushi aangeleverd. Ook werken we samen met de plaatselijke bakker en patissier, die ons respectievelijk zuurdesembroden en exclusief gebak leveren. Met het binnenhalen van specialisten profiteren de klanten, de twee toeleveranciers en wij ook natuurlijk. Luxe slaat hier aan.’ In Den Blankens winkels in Amersfoort (2) brengt hij andere nuances aan. ‘In Baarn moet je niet komen met een ‘kermiswinkel’, maar inzetten op sfeer en nostalgie.’

Relatief veel ouderen

Joost den Blanken vindt het belangrijk ook de historie van Baarn voor het voetlicht te brengen. Zeker omdat relatief veel ouderen de zaak bezoeken. Zo heeft hij momenteel een display van De Ruyter op de winkelvloer. Patisserie De Ruyter begon in Baarn aan de Brinkstraat met de fabricage van de vermaarde gestampte muisjes. Volgens Den Blanken is het een voordeel dat hij zelf is opgegroeid in Baarn, er woont en veel over de stad weet. ‘Ik kom veel bij verenigingen en zit in gemeentelijke overlegorganen. Wanneer ik daar complimenten krijg over personeel of winkel, krijg ik daar veel energie van.’

Op de vraag wat zijn kracht is in de omgang met werknemers, is Den Blanken helder. ‘Ik let goed op of de mensen lekker in hun vel zitten. Sommigen hebben meer uitdaging nodig en anderen hebben er soms door omstandigheden juist behoefte aan dat even de wind uit de zeilen wordt genomen.’

Zie ook: Overzichtspagina Supermarkt van het Jaar

Zie ook: Video van alle finalisten SvhJ 2018

In de aanloop naar de Supermarkt van het Jaar-finale op zaterdag 10 maart publiceert Distrifood.nl de verhalen met de finalisten die eerder verschenen in de papieren edities van Distrifood. Dit verhaal verscheen oorspronkelijk in Distrifood van 10 februari 2018. 

Foto's

Reageer op dit artikel