artikel

SvhJ: Foodmarkt Veghel zit in bocht zeven

Events 3607

VEGHEL – Michael Klaassen, filiaalleider van Jumbo Foodmarkt Veghel, is een sportman, een wielrenner. De omzet van deze winkel stijgt nog steeds, als klimmen in een bergrit. ‘Als je die vergelijking wilt maken, dan zitten we nu in bocht 7 van Alpe d’Huez, de Hollandse bocht. De top is zeker nog niet bereikt’, zegt Klaassen over de groeiende weekomzetten.

SvhJ: Foodmarkt Veghel zit in bocht zeven

Er is al gescoord: Jumbo Veghel Foodmarkt is aangewezen als de schoonste supermarkt in de verkiezing Supermarkt van het Jaar. Nu volgt de finale, het ‘echie’. Klaassen met zijn team is er klaar voor. Ze hebben deze Foodmarkt samen vanaf nul opgebouwd. Dat is best pittig. Vertelde ceo Ton van Veen immers niet dat een Foodmarkt een lange aanlooptijd nodig heeft? Zonder de omzetten te verklappen, weet Klaassen te melden dat de indexen stevig in het groen staan. Het geheim? ‘Deze winkel heeft vanaf dag één geen concessies gedaan aan het winkelbeeld waar vers toch wel heel dominant is. Zo moet hij er nog iedere dag bijstaan.’

Derving Foodmarkt Veghel gecompenseerd in weekend

Deze Foodmarkt is groot en moet dus ook een grote regionale aantrekkingskracht hebben. Klaassen: ‘Het moeilijke van deze winkel is dat wij met name vrijdag, zaterdag en zondag een grote regiofunctie hebben. Dan hebben we het over klanten zelfs uit Boxmeer, Grave of Cuijck. Dan zie je ook gezinnen hier boodschappen doen. Die komen niet elke week, maar die komen één keer in de twee weken. Dan zie je de gemiddelde besteding dus ook stijgen. Wat we van maandag tot en met donderdag te veel hebben aan derving, compenseren wij ruimschoots in het weekend. Eind van de week halen wij op die manier 99 van de 100 keer onze target.’

Druk ligt hier superhoog

De Foodmarkt Veghel is een bijzondere winkel. Het hoofdkantoor van Jumbo ligt op een steenworp afstand. ‘De druk ligt hier dus superhoog. Dat is meteen onze drive. Dat vind ik prima. Wij mogen nooit verzaken.’ Over het team: ‘Iedereen kent en neemt hier zijn verantwoordelijkheid. Op alle afdelingen hebben wij hier bewust vakspecialisten. Ik zeg altijd: jullie hebben je eigen kleine winkel in deze hele grote winkel. Mensen krijgen heel veel vrijheid en dat komt op een positieve manier terug.’ Over de hulpkrachten: ‘Ook die vertellen we het verhaal. Ook die proeven de blauwaderige kaas, zodat ze hem kunnen verkopen. Als je mensen in hun kracht zet, leveren zij elke dag een topprestatie.’

Begin was taai in het kwadraat

Klaassen was een goede amateurwielrenner, die drive om te winnen zit er bij hem – en zijn team – dus zeker in. Wielrennen is afzien. Geldt dat ook voor de Foodmarkt die open ging in november 2015? ‘De eerste weken waren veelbelovend, met sinterklaas en kerst. Januari 2015 was, met de opening en de feestdagen achter ons, taai in het kwadraat. Toen hebben we keuzes gemaakt. Wat doen we wel en wat niet? Wat maken we groot? Alle drie Foodmarkten voerden hetzelfde assortiment. Breda is echter een grote stad, Amsterdam een wereldstad en Veghel is een heel groot dorp. Toen zijn wij stappen gaan zetten. Minder vegetarisch, bijvoorbeeld. In Amsterdam verkoop je zo’n meubel twee keer per dag leeg. Wij nog niet in een hele week. Terug naar wielrennen: wij klimmen hier fors in omzet en waar de top ligt? Dat zoeken wij nog steeds. Bocht 7 is een goede plek.’ Michael Klaassen: ‘Wij klimmen hier wekelijks nog in omzet.’

Zie ookOverzichtspagina Supermarkt van het Jaar

Zie ook: Video van alle finalisten SvhJ 2018

In de aanloop naar de Supermarkt van het Jaar-finale op zaterdag 10 maart publiceert Distrifood.nl de verhalen met de finalisten die eerder verschenen in de papieren edities van Distrifood. Dit verhaal verscheen oorspronkelijk in Distrifood van 24 februari 2018.  

Foto's

Reageer op dit artikel