artikel

SvhJ: Driemaal scheepsrecht voor AH Paterswolde?

Events 4462

SvhJ: Driemaal scheepsrecht voor AH Paterswolde?

PATERSWOLDE – Klanten van Albert Heijn Paterswolde zijn er inmiddels aan gewend: hun supermarkt die finalist is van de SvhJ-verkiezing. ‘Jullie staan toch altijd in de finale?’, kreeg ondernemer Daniëlle Oosterhof recent vaak te horen.

Voor Oosterhof en haar team is de derde finale op rij niet genoeg. ‘Drie keer zou scheepsrecht moeten zijn.’

‘Momenteel binnen ons kunnen tegen de 10 aan’

Is er nog iets te verbeteren aan een winkel die al jarenlang steevast de finale van de Supermarkt van het Jaar-verkiezing haalt? Genoeg, bezweren Erwin Schlepers, supermarktmanager van AH Paterswolde, en ondernemer Daniëlle Oosterhof. ‘Het gaat altijd in golven. Momenteel hangen we tegen een 10 aan, binnen ons kunnen’, zegt Schlepers. De afgelopen jaren hebben de ondernemer en haar bedrijfsleider hard gewerkt aan een aspect dat ze vaak terugkregen van klanten: de supermarkt zou te steriel zijn, te netjes. ‘Ten opzichte van de vorige verkiezing is de winkel gezelliger geworden’, zegt Oosterhof. ‘Bijvoorbeeld door het gebruik van hout en het verbeteren van de belichting op producten.’ Schlepers haakt in: ‘Klanten van deze winkel hechten veel waarde aan ruimte. Met name in het weekend proberen we die ruimte daarom nog meer te creëren. Wat we doen is een winkel neerzetten voor maandag tot en met donderdag, waarna we donderdagavond de boel verbouwen voor het weekend.’

Gemak boven commercie

Gemak gaat daarbij voor commercie, zegt Oosterhof. ‘Dat vinden onze klanten belangrijk. Het is hier heel laagdrempelig winkelen. Mensen kunnen parkeren zonder parkeerschijf en in winkelwagens hoeft geen muntje. De waardering blijkt ook uit onze NPS-score, we zitten altijd in de top-10 van Albert Heijn.’ Een ander punt van aandacht is de continuïteit als het gaat om medewerkers. Het verloop is groot, met jaarlijks 20 à 30 procent medewerkers die vertrekken. Oosterhof: ‘Ze komen met 16 binnen en vertrekken weer als ze 18 of 19 zijn en gaan studeren. Soms is het lastig de functies met verantwoordelijkheid in te vullen. We begeleiden scholieren intensief en geven ze verantwoordelijkheid. Op eigen initiatief hebben we shiftleiders ingesteld, dat is een voortraject om teamleider te worden.’

Tijd voor de ultieme bekroning

Alle inspanningen van AH Paterswolde bleken genoeg voor weer een finaleplaats. Als het aan Oosterhof ligt, is het tijd voor de ultieme bekroning, Supermarkt van het Jaar worden. ‘Drie keer zou scheepsrecht moeten zijn’, zegt de ondernemer met een knipoog. ‘Natuurlijk komt er een hoop geluk bij kijken, het blijft altijd een momentopname. Voor onze klanten hoeven we de finale niet te winnen. Voor hen is de provincietitel minstens zo belangrijk. Bovendien lijkt het erop dat ze er aan wennen. Vorige keer was er naar mijn gevoel meer reuring. Jullie staan toch altijd in de finale?, kreeg ik recent vaak te horen. Onze kracht is dan ook dat de winkel heel constant is, we proberen het niveau altijd hoog te houden.’ Toch was het in Drenthe wel degelijk feest toen de finaleplek een feit was. Schlepers: ‘We hebben 4000 chocoladerepen met bedankbrief uitgedeeld aan klanten. Het was kort voor kerst en we wilden onze finaleplaats voor die tijd goed tussen de oren krijgen. Dat is denk ik goed gelukt, want we hebben die week ver bovengemiddeld gescoord.’

Zie ook: Overzichtspagina Supermarkt van het Jaar

Zie ook: Video van alle finalisten SvhJ 2018

In de aanloop naar de Supermarkt van het Jaar-finale op zaterdag 10 maart publiceert Distrifood.nl de verhalen met de finalisten die eerder verschenen in de papieren edities van Distrifood. Dit verhaal verscheen oorspronkelijk in Distrifood van 27 januari 2018. 

Foto's

Reageer op dit artikel