artikel

SvhJ: Plus Quaedvlieg stuurt niet op kosten

Events 4523

SvhJ: Plus Quaedvlieg stuurt niet op kosten

BRUNSSUM – Twee jaar nadat hij de gloednieuwe supermarkt in Brunssum opende, is Theo Quaedvlieg met zijn Plus al doorgedrongen tot de finale van de verkiezing Supermarkt van het Jaar. Waar hij in zijn oude winkel op kosten stuurde, kan hij zich nu concentreren op klanten en omzet. ‘Elke klant moet ambassadeur van de winkel worden.’

Theo Quaedvlieg is zo’n ondernemer die uit klassiek hout is gesneden. Meestal is hij ’s morgens als eerste in de winkel en vaak gaat hij ’s avonds als laatste weg. Dat zijn dus werkdagen van 6.00 tot 22.00 uur. Het maakt hem niets uit. Sterker nog, hij doet het met plezier, want de supermarkt is zijn ‘natuurlijke’ leefomgeving. ‘Je hebt doeners en denkers en ik behoor het meest tot de eerste soort’, zegt hij er zelf van.

Man van de praktijk

Zeg ‘supermarkt’ en Quaedvlieg praat moeiteloos een paar uur vol. Als het moet ook een hele dag, want niets is mooier dan een supermarkt. Hij is een man van de praktijk, daar haalt hij ook zijn kennis vandaan. Dat gaat af en toe op een onorthodoxe manier. ‘Soms ga ik op zaterdag aan tafel in de winkel zitten. Dan praat ik met klanten, kopje koffie erbij. Ik vraag hen dan wat ze van de winkel vinden. Die gesprekken verlopen altijd langs vaste lijnen. Klanten beginnen steevast met de constatering dat ze het een mooie winkel vinden. Dat is natuurlijk leuk om te horen, maar het wordt voor mij pas interessant als ze vervolgens ‘maar’ zeggen. Dan heb ik pen en papier bij de hand, want dan komen de
opmerkingen waar je wat aan hebt. Wat ze missen in de winkel, of wat ze liever anders zouden zien. Dat schrijf ik dan op en probeer het vervolgens meteen in te voeren. Als ik die klanten dan de volgende keer weer zie, spreek ik ze even aan om te vragen of ze
tevreden zijn over de aanpassingen. Die benadering werkt.’

Geen makkelijk marktgebied

Hij kent het marktgebied op zijn duimpje. Brunssum is niet het allermakkelijkste marktgebied. Het inkomensniveau ligt er een kwart onder het landelijk gemiddelde. ‘Daar houd ik dan in actiebeleid rekening mee. De biefstuk is hier in de aanbieding als mensen weer salaris hebben gehad.’
De cijfers stellen Quaedvlieg in het gelijk. Hij is al aardig op weg naar het dubbele van zijn twee jaar geleden begrote omzet. Dat maakt het ondernemen een stuk leuker. ‘Ik kan nu op omzet in plaats van kosten sturen. Dat scheelt een hoop.’

Emma

Naast de medewerkers (‘mijn toppers’) is het eigen merk Emma één van de succesfactoren van de Plus in Brunssum. Emma is vernoemd naar de voormalige mijn. Grote blow-ups van die mijn sieren de achterzijde van de nieuwe Plus. Quaedvlieg noemt Emma de vierde trap in zijn winkel. ‘Het zijn producten met een hoog ‘lekkergehalte’ en het zijn producten waarmee ik me echt kan onderscheiden ten opzichte van mijn collega’s. Ze voegen dus echt wat toe. Nee, dat gaat niet ten koste van het Plus-assortiment. Ik deconcentreer niets. Plus is altijd het vertrekpunt en dat blijft ook zo. Maar toevoegen mag toch?’ Hij pakt een gehaktbal van 450 gram uit de koeling. Idee van Vivian en geproduceerd door zijn vleesleverancier. ‘Die bal loopt hier als een trein; klanten vinden ’m lekker. Mooi toch?’

In de aanloop naar de Supermarkt van het Jaar-finale op zaterdag 10 maart publiceert Distrifood.nl de verhalen met de finalisten die eerder verschenen in de papieren edities van Distrifood. Dit verhaal verscheen oorspronkelijk in de Distrifood van 3 februari 2018. 

Zie ook: meer over Supermarkt van het Jaar

 

 

Foto's

Reageer op dit artikel