artikel

EuroShop toont veel technologische snufjes

Events 1654

EuroShop toont veel technologische snufjes

DŰSSELDORF – Zeven belevingswerelden vervangen de vertrouwde vier-segmentenstructuur tijdens EuroShop 2017 in de Messe Düsseldorf. Er is veel aandacht voor nieuwe technologie.

Ook Nederlandse standhouders spelen daarop in. De beurs vult deze editie achttien hallen vol retailtrends, met rond de 2500 exposanten. EuroShop duurt van 5 tot en met 9 maart. Deze vakbeurs wordt eens in de drie jaar georganiseerd. EuroShop is ’s werelds grootste internationale beurs met een uitgebreide aanbod van innovatieve producten en diensten op het gebied van retail.

Tomra presenteert Connect

Nieuwe technologische toepassingen zijn dit jaar voor het eerst in twee hallen (6 en 7A: Retail Technology) terug te vinden. Zo presenteert Tomra in Duitsland Tomra Connect, een softwareportfolio van verschillende digitale producten voor emballage-automaten. ‘Tomra Connect geeft hoofdkantoren inzicht in het geïnstalleerde automatenpark en laat onder meer zien of de automaten in werking zijn, of het onderhoud goed wordt uitgevoerd, en waar wachtrijen ontstaan en welke installaties aandacht behoeven’, laat Romy te Kloese namens het bedrijf weten. Verder legt Tomra via Ticket Control een koppeling tussen de automaat en het kassasysteem, waardoor fraude met statiegeldbonnen beter kan worden voorkomen.

Zelf spiegelende schappen

Cool Presentation laat zien dat het mogelijk wordt ronde producten zelfspiegelend te presenteren. Een proef van een Plus en een Spar verloopt succesvol laat directeur Johannes Nijdam van het Heerenveense bedrijf weten. ‘Met de ontwikkeling van onze innovatieve T-verdeler is het mogelijk geworden moeilijke ronde producten, zoals veel cosmeticaproducten, babyvoeding en blikjes frisdrank, met een pusher te presenteren.’ Bij spiegelen en vullen zijn ronde producten volgens Nijdam niet naar achteren te duwen of naar voren te trekken, zonder dat ze elkaar opzij drukken. Optimaal presenteren wordt hierdoor lastig. ‘Met ons nieuwe presentatiesysteem kunnen we nu bijna alle producten op elk schap perfect zelf spiegelend presenteren. Als een klant een product weghaalt, wordt het artikel dat er achter staat automatisch naar voren geschoven. Dit verhoogt impulsaankopen, bespaart kosten in schaponderhoud en verbetert de klantbeleving.’

Fri-Jado: dit is voor ons dé beurs

Fri-Jado is ook altijd op de beurs aanwezig. ‘Het is dé beurs op het gebied van retail voor ons’, laat Nathalie Visser namens het installatiebedrijf weten. Blikvanger is tijdens deze editie Fri-Jado’s Hot Island, een presentatievitrine die volgens Visser zorgt voor 360 graden versbeleving dankzij glazen boven- en zijpanelen. Visser: ‘Deze bijzondere manier van het presenteren van warme bereide producten is geschikt voor een centrale plaats in de winkel. Dankzij gepatenteerde technologie blijven producten langdurig op temperatuur, tussen de 65 en 70 graden Celsius.’ Digitale informatie-uitwisseling staat óók centraal bij Wanzl Connect. De RFID-winkelwagens van Wanzl, die tijdens EuroShop worden gepresenteerd, leveren exacte gegevens om de winkel optimaal aan te sturen en de klantenbinding te verhogen.

Belevingsdimensies

De organisatie stapt voor het eerst af van de indeling in de segmenten EuroConcept, EuroSales, EuroExpo en EuroCIS. Ze worden vervangen door zeven ‘belevingsdimensies’: POP marketing (hallen 1 en 3), Expo & Event Marketing (4 en 5), Retail Technology (6 en 7A), Lighting (9 en 10) Visual Merchandising (11), Shop Fitting & Store Design (12-14) en Food Tech & Energy Management (15-17). Om het bezoek overzichtelijker te maken, is een (gratis) EuroShop-app beschikbaar. Euroshop 2014 trok 110.000 bezoekers, die afkomstig waren uit honderd landen.

EuroShop 2017 is dagelijks geopend van 10.00 tot 18.00 uur. Een dagkaart kost €70 (€50 via online voorverkoop), een tweedagenkaart €90 (€70 online) en een doorlopende kaart €150 (€130 online).

Reageer op dit artikel