artikel

Winnaar Zoetwaren en snacks: PepsiCo Nederland

Events 765

Winnaar Zoetwaren en snacks: PepsiCo Nederland

EINDHOVEN – Het deelnemersveld in Zoetwaren en snacks groeit en is sterker. Het goud voor de prestaties van de PepsiCo-buitendienst vervult met extra trots.

Top 3 Zoetwaren en snacks
1. PepsiCo Nederland
2. Mondelez International
3. Nestlé Nederland

Na een aantal keer op rij de titel Beste Buitendienst van het Jaar te hebben gewonnen, hoopten ze daar bij PepsiCo Nederland dit jaar weer op, eerlijk is eerlijk. Tegelijkertijd wisten ze dat het wel eens spannend zou kunnen worden, zeggen Peter Bontinck, field sales manager Benelux, en Leen Bouwens, districtsmanager. De concurrentie was dit jaar niet alleen groter, maar ook sterker. Namen er vorig jaar acht teams aan de competitie in de categorie Zoetwaren en snacks deel, dit jaar bestond het deelnemersveld uit tien spelers. Bouwens: ‘De categorie professionaliseert zich. De onderlinge afstanden worden kleiner.’

Eindcijfer van 7,80

Het verklaart volgens hen de daling in de waardering, al is deze zeer gering; supermarkten gaven de fabrikant het eindcijfer 7,80 (vorig jaar was dit 7,99). Opgeteld bij de derde plaats in de categorie Kruidenierswaren, goed voor het rapportcijfer 7,73, zorgde deze score voor een plaats bij de vijftien beste fabrikanten; zij dongen alle in een tweede onderzoeksronde mee naar de overall titel. PepsiCo Nederland behaalde daarbij de zevende plaats. Het buitendienstteam, onder leiding van Peter Bontinck, die deze taak overnam van Rilana Acda, bestaat uit drie districtsmanagers, achttien vertegenwoordigers en een schapspecialist, plus drie mensen in de backoffice.

Afspraak blijft bij ons afspraak

Bontinck: ‘We zijn op een aantal punten vooruitgegaan, op een aantal punten stabiel gebleven en ook op een aantal punten in prestatie gedaald. Op basis daarvan hebben we onze conclusies getrokken en een plan de campagne opgesteld, al is het niet zo dat we zaken nu heel anders gaan aanpakken. Afspraak blijft bij ons afspraak, dat is een zeer belangrijke pijler. Ik denk dat onze professionele uitstraling en ook onze klantgerichtheid eveneens sterke punten zijn. De focus is misschien iets verslapt, maar daarmee gaan we aan de slag.’

Veel onervaren medewerkers getraind en ingewerkt

De field sales manager wil het niet als excuus aanvoeren, maar geeft aan dat de buitendienst door natuurlijk verloop begin dit jaar te maken had met een ‘groot aantal personele wisselingen’. Het team werd vernieuwd en deze veelal onervaren medewerkers moesten worden getraind en ingewerkt.

CRM-tool om klanten nog beter te ondersteunen

Bouwens: ‘We kunnen er nog niet te veel over vertellen, maar daarnaast werken we aan de ontwikkeling van een CRM-tool, zodat we onze klanten nog beter kunnen ondersteunen. We zullen deze tool met ingang van 1 januari volgend jaar inzetten. Waar het om gaat, is dat onze buitendienst nu op pad gaat met een laptop met relatief oude informatie. Vergelijk het met de krant: zodra die op de mat valt, is het nieuws op de voorpagina al ingehaald door nieuwe feiten. Met de nieuwe tool zijn we straks in staat om supermarktondernemers dagelijks live van de allerlaatste informatie te voorzien, zodat we hen nog
beter en met de juiste data kunnen ondersteunen.

Misgelopen EK voetbal is geen excuus

Ook als het om acties gaat, zal PepsiCo Nederland van zich laten horen, verzekeren beide managers, die het misgelopen EK voetbal evenmin als excuus willen aanvoeren. Sinds vorig jaar juni sponsort PepsiCo Europe de UEFA Champions League. Ook vanuit daar zal het aantal acties toenemen, stelt Bontinck. Zelf willen ze als buitendienst eveneens graag ‘Champions League blijven spelen’, benadrukken ze, en zullen ze hun titel volgend jaar met verve verdedigen.

Chips-Expeditie van Lay’s bij Plus

Bontinck: ‘Onze mensen geven advies en denken over een groot aantal zaken mee, waaronder een zo aantrekkelijk mogelijk schap.’ Bouwens: ‘Hoe we de verschillende formules daarbij onderscheid bieden? Door nauw met onze accountmanagers samen te werken, en dat gebeurt steeds meer accountspecifiek, zoals bij de Chips-Expeditie van Lay’s die we afgelopen zomer exclusief voor Plus organiseerden. Onze accountmanagers maken de afspraken met het hoofdkantoor en wij zorgen voor de beste plaats op de winkelvloer. Dan is het belangrijk dat je als buitendienst een goede relatie met die ondernemer hebt.’

Meer toegevoegde waarde per winkelbezoek

Bontinck: ‘We hebben dit jaar zwaar geïnvesteerd in genoemde CRM-tool. Dat onderstreept het belang dat we hechten aan het werk van onze buitendienst. Dankzij die tool kunnen we het samenspel tussen shoppermarketing, marketing en accountmanagement verder finetunen. Daar is iedere buitendienst naar op zoek. We kunnen straks met hetzelfde aantal mensen meer doen en meer toegevoegde waarde per winkelbezoek creëren. We kunnen acties beter opvolgen, betere schapadviezen geven en nauwkeuriger meten hoeveel extra omzet we met een bezoek realiseren, voor de klant en voor onszelf.’

Reageer op dit artikel