artikel

Winnaar non-food: Japan Tobacco International

Events 480

Winnaar non-food: Japan Tobacco International

EINDHOVEN – Van de laatste plaats in 2015 stijgt de buitendienst van Japan Tobacco International (JTI) dit jaar naar de eerste plaats. ‘We zitten op de goede weg.’

Top 3 Non-food
1. Japan Tobacco International
2. Imperial Tobacco
3. Philip Morris Benelux

Van alle buitendiensten laat het fieldsalesteam van Japan Tobacco International (JTI) dit jaar de grootste stijging in waardering zien. Dat is natuurlijk fantastisch’, stelt Giel Brugman, national field sales manager bij JTI. Met het rapportcijfer 7,62 veroverde de tabaksfabrikant de eerste prijs in de categorie Non-food. Het is de eerste keer dat JTI de categorieprijs voor Beste Buitendienst van het Jaar in ontvangst nam.

Belangrijk om de vinger aan de pols te houden

Brugman benadrukt het belang van het onderzoek ‘onder onze retailklanten’. ‘We vinden het belangrijk om de vinger aan de pols te houden, zodat we weten hoe onze klanten onze inzet beoordelen.’ Hij wil het onderzoek nog nader bestuderen, maar
gezien de uitslag verwacht hij de huidige koers voort te zetten. ‘We hebben een zeer gemotiveerde en enthousiaste club collega’s in de buitendienst. We besteden veel aandacht aan het trainen en ontwikkelen van onze mensen en voorzien hen op de juiste momenten van relevante informatie. Daarnaast is er veel aandacht voor de implementatie van onze plannen en bezoeken wij op regelmatige basis onze klanten.’

JTI heeft strategie van de buitendienst gewijzigd

Sinds afgelopen jaar heeft JTI de strategie van de buitendienst op een aantal punten gewijzigd. De aandacht verschoof meer naar het supermarktkanaal dat in belang groeit. Het fieldsalesteam werkt bovendien ‘meer  account gedreven’. Brugman: ‘Wij werken nauw samen met onze collega’s van het accountteam. Zij maken de afspraken met onze retailklanten, en onze buitendienstmedewerkers vertalen deze naar de winkelvloer. We zijn ons daarbij meer gaan focussen op relatiebeheer, compliancy checks van schappenplannen, informatievoorziening over onze producten en performance binnen het supermarktkanaal.’

Buitendienst is goed op de hoogte van de actualiteit

‘We bezoeken de winkels van onze accounts vaker en checken onder meer of onze producten voldoende voorradig zijn. Ook houden we de versheid van de producten in de gaten, en zo nodig ruilen we die tijdig om. Dat is bij ons geen probleem. We ervaren dat dit bijdraagt aan de goodwill en loyaliteit. We hechten aan een goede informatievoorziening over onze producten. We hebben hier afgelopen jaar veel aandacht aan besteed. We houden onze buitendienst goed op de hoogte van alle belangrijke en relevante informatie ten aanzien van onze producten en marktontwikkelingen. Onze medewerkers delen die informatie met de categorieverantwoordelijken van onze klanten in hun rol als category advisors.’

Sterke verbetering in ‘afspraken nakomen’

Afspraken nakomen – op dit criterium wist JTI zich het meest te verbeteren met een stijging in waardering van 0,74 punten – is een andere belangrijke pijler in de visie van JTI op het functioneren van de buitendienst. ‘We hechten veel waarde aan zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Dat lijkt eenvoudig, maar blijkt dat in de dagelijkse praktijk niet altijd te zijn.’

Iedere verandering biedt volgens JTI kansen

Na de invoering van de nieuwe Tabaks- en Rookwarenwet heeft JTI zijn accounts in het supermarktkanaal uitvoerig over de nieuwe wetgeving geïnformeerd. Op bestuurlijk en directieniveau werden meerdere informatiesessies belegd, mede om zo ook supermarktmanagers te bereiken. ‘Verder hebben we individuele winkeliers uitvoerig geïnformeerd. Ook onze buitendienst heeft hen over de nieuwe wetgeving geïnformeerd. Onze buitendienstmedewerkers staan altijd paraat om eventuele vragen van winkeliers te beantwoorden en hen te adviseren. Op deze manier hebben we de relatie met onze klanten verder versterkt. Iedere verandering biedt kansen. Ik denk dat dit daar een mooi voorbeeld van is. We zien het ook als onze verantwoordelijkheid om winkeliers van voldoende voorlichting te voorzien.’

JTI is gelukkig met de prijs

Ziet hij daarin nog verbeterpunten? ‘Als niet duidelijk is dat iemand 25 jaar of ouder is, moet de winkelier altijd om een legitimatiebewijs vragen. Zo voorkom je dat er fouten worden gemaakt en dat tabaksproducten aan minderjarigen worden verkocht. Het consequent naleven van de leeftijdsgrens voor de verkoop van tabaksproducten staat ook bij onze buitendienst hoog op de agenda. Samen met andere fabrikanten en verschillende brancheorganisaties, waaronder die voor de tabaksdetailhandel, werken we er hard aan dat er geen verkoop aan klanten onder de 18 jaar plaatsvindt. Wij besteden veel aandacht aan de toegevoegde waarde die onze buitendienstmedewerkers kunnen bieden binnen het foodkanaal. Daarom zijn wij ook zo gelukkig met deze prijs.’

Reageer op dit artikel