artikel

Beste Buitendienst 2016: hoe de prijzen zijn verdeeld

Events 695

EINDHOVEN – Met goud in alle vijf categorieën waarin de merkenreus actief is, domineert Unilever Nederland al drie jaar lang nadrukkelijk de bovenste regionen van de ranglijst.

Beste Buitendienst 2016: hoe de prijzen zijn verdeeld

De felicitaties voor de overall titel Beste Buitendienst van het Jaar 2016 stroomden na de prijsuitreiking uit alle geledingen van het bedrijf bij Unilever binnen, ook van collega’s ver buiten de landsgrenzen. Uit het onderzoek komt Unilever dan ook sterk naar voren. Het concern bezet plaats één, drie, vier, vijf en zes. Heineken, de winnaar van vorig jaar  nestelt zich op de tweede plek. Uit het onderzoek komt naar voren dat de gemiddelde score van buitendiensten met een daling van 0,01 nagenoeg hetzelfde is gebleven. Er zijn 29 fabrikanten die hun score weten te verbeteren, terwijl er 23 lager scoorden dan in 2015. Dat de gemiddelde score 0,01 afneemt, is gedeeltelijk te wijten aan het feit dat de gemiddelde daling groter is dan de gemiddelde stijging. Bedrijven die een slechtere score hadden dan in 2015, scoorden gemiddeld 0,15 punten lager, terwijl de bedrijven die beter scoorden, dit gemiddeld met 0,13 deden. De grootste daling, Nutricia Nederland met 0,54, is tevens groter dan de grootste stijging, Japan Tobacco International met 0,50.

Top-15 bestaat uit bijna dezelfde fabrikanten

De top-15 van dit jaar bestaat uit bijna dezelfde fabrikanten als in 2015. Alleen Mars Nederland is uit de top-15 gezakt en staat nu op de 18e plaats. PepsiCo Nederland heeft er een notering in de top-15 bij gekregen met zijn resultaat in de categorie Kruidenierswaren. Met de score in de categorie Zoetwaren en snacks is PepsiCo in het klassement gedaald van de 8e naar de 13e plaats. De 14e plaats is voor Vrumona, dat vorig jaar nog op de 11e plaats stond. H.J. Heinz is met zijn score in de categorie Non-alcoholische dranken gestegen naar de 11e plaats, maar met de categorie Kruidenierswaren gedaald van de 9e naar de 12e plaats.

Bake Five laat de grootste verbetering zien

In de top-10 staan de scores van Unilever Nederland, Heineken Nederland, Bake Five, FrieslandCampina Branded Retail en Coca-Cola Enterprises Nederland. FrieslandCampina Branded Retail wist zijn score in de categorie Zuivel, kaas en geelvetten te behouden en behield daarmee tevens de 10e positie in het algemeen klassement. Met zijn score in de categorie Non-alcoholische dranken steeg FrieslandCampina Branded Retail van de 15e naar de 8e plaats, door een verbetering in zijn score van 0,21. Bake Five laat de grootste verbetering van score zien binnen de top-15 (+0,24) en stijgt hierdoor van de 12e naar de 7e plaats.

Unilever op zes tot en met drie

De 6e tot en met de 3e plaats worden gevuld door Unilever Nederland, met scores in de categorieën Diepvries (8,16), Zuivel, kaas en geelvetten (8,17), Kruidenierswaren (8,27) en Non-alcoholische dranken (8,33). Unilever wist zijn scores, die in 2015 ook al hoog waren, in bijna alle categorieën te verbeteren, behalve bij Zuivel, kaas en geelvetten, waar de score met 0,01 daalde. De 2e plaats gaat naar Heineken Nederland. De meervoudig winnaar van de Beste Field Sales Team-verkiezing moet dit jaar genoegen nemen met de 2e plaats op de ranglijst door een dalende score van zichzelf en een stijgende score van zijn concurrent voor de 1e plaats. Heineken Nederland daalt met 0,15, maar zet nog steeds een goede score van 8,34 neer.

Reageer op dit artikel