artikel

Finalisten SvhJ: Deen Hoorn

Events

HOORN – Midden in de wedstrijd Supermarkt van het Jaar vond een trainerswissel plaats bij Deen: winnend bedrijfsleider Raheel Samad geeft het stokje door aan Sjaak Berkhout.

Finalisten SvhJ: Deen Hoorn

In Hoorn staat een echte winnaar van Deen. Deze winkel in de Kersenboogerd wint vijf ronden op rij in de interne winkelverkiezing. Maar dan geeft bedrijfsleider Raheel Samad (links op de foto) midden in de verkiezing Supermarkt van het Jaar het stokje door aan Sjaak Berkhout. De ene ‘topcoach’ vervangt de ander.

Personeel
Voor de verkiezing maakt het niet veel uit, zo blijkt als we beide heren spreken in de kantine boven de Deen-winkel. De eerste 20 minuten van het gesprek gaan alleen maar over het personeel. Noord-Holllanders, harde werkers, echte winnaars volgens Samad, die overigens als rayonmanager deze winkel nog steeds in zijn portefeuille heeft en er in deze fase volop rondloopt. ‘Als ik niks zeg, dan werken ze zaterdagavond tot half elf door’, aldus Samad. Het zijn ook mensen uit de buurt, de stad Hoorn. Personeel is makkelijk te werven: ‘Als je 16 bent, gaan de jongens hier in Hoorn de winkel in en de meiden achter de kassa.’

Winnaarsmentaliteit
Sjaak Berkhout zit nu zes weken ‘in de dug-out’ en ook hij spreekt vol lof over het team: ‘Er is een heel grote groep betrokken mensen. Ze hebben een echte wedstrijdmentaliteit en willen winnen. Nu ze succesvol zijn geweest binnen Deen, ligt er de ambitie om zich landelijk te meten.’ De grote verbondenheid van het personeel vertaalt zich ook buiten de winkel. Medewerkers gaan vaak
samen stappen. Met Sinterklaas is er een groot feest voor de kinderen en kleinkinderen van alle medewerkers. Drie tot vier keer per jaar is er een personeelsuitje. Niet omdat het moet, maar omdet de medewerkers het willen. En de winkel? Die runnen de medewerkers grotendeels uit zichzelf. Het vertaalt zich in uitspraken van de winkelleiding als ‘De creativiteit moet niet van ons komen, maar komt uit de medewerkers’ en ‘Ondenkbaar dat onze agf-man dertig witlofjes op elkaar stapelt. Dat krijgt hij niet over zijn hart.’

Klant
Zoals gezegd, pas na 20 minuten komt het gesprek op de klant, maar die komt vanzelf als het personeelshart zo hard klopt. Of niet soms? Puur vaktechnisch staat er in de Deen in Hoorn een echte topwinkel. Het filiaal is 5e in omzet binnen Deen én is de winkel met hoogste omzet per vierkante meter van de formule. Het is ook een winkel omringd door drie andere Deen-filialen in een straal van nog geen 1,5 kilometer. Dat maakt de hoge omzet nog knappper. Dat er veel Deen-filialen zijn is overigens niet verrassend. Dit is nu eenmaal in Hoorn, thuisbasis van de formule.

Indexen
Een Lidl, Aldi en Vomar maken het concurrentieplaatje compleet. Ondanks de concurrentie zijn de indexen over de afgelopen jaren met 104/105 ijzersterk. Krachtige punten in Deen Kersenboogerd zijn, naast het personeel, de bloemen – zoals ook voor de hele keten geldt – en de agf-afdeling, die tekent voor 13 tot 14 procent van de weekomzet. Op die afdeling is altijd wat bijzonders, zoals spruiten, maar dan wel aan de stronk. Daarmee blijft Deen dicht bij de klant, maar biedt ook iets extra’s. Dat zit eigenlijk in de hele winkel, bijvoorbeeld in de versboetiek achterin bij kaas en brood. Goed ingevuld, goed gevuld en niet een tikje verrassend. Samad wijst ook nog naar het maaltijdconcept. ‘Komt zo uit de centrale keuken bij Deen. De kok kennen we persoonlijk en feedback is er bij wijze van spreken dagelijks.’

Reageer op dit artikel