artikel

Finalisten SvhJ: Plus Dordrecht

Events

Finalisten SvhJ: Plus Dordrecht

DORDRECHT – Finalist Plus ’t Lam Bieshof geeft een gezicht aan de mannen en vrouwen achter het beste assortiment van de supermarkt.

Het is niet te missen wanneer je de toegangspoortjes passeert van de Plus aan het Van Eesterenplein in Dordrecht. Borden met daarop gezichten van om en nabij 15 lokale leveranciers. Gezichten die garant staan voor een toplijn versproducten onder het label Plus Suprème. Nou is een supermarkt die een sterke band heeft met boeren en ambachtslui uit de buurt anno 2016 niet uniek, maar volgens supermarktmanager Sebastian Brookes is de Dordtse winkel een heuse pionier op dat gebied. ‘We werken al zeker 10 jaar samen met de beste leveranciers uit de regio. Plus ’t Lam was al heel lang, voordat het hip werd, bezig met het toevoegen van lokaal assortiment.’

Biefstuk uit de regio
Brookes wijst onder meer op de biefstukken van de slagerij. Zachtjes drukt hij op het vlees om de malsheid te tonen. ‘Tegenwoordig wordt er veel gesproken over topvlees uit het buitenland. Ik meen het serieus, dit is ook van een heel hoge kwaliteit en komt gewoon uit de regio. Echt waar, de boer die verantwoordelijk is voor het vlees, die borstelt zijn stieren nog net niet.’

Plus ’t Lam is het merk
De supermarkt in Zuid-Holland is duidelijk een winkel die zich wil onderscheiden op assortiment. Naast een overvloed aan lokale producten, valt op dat Plus ’t Lam veel bezig is met cross-selling. Denk aan speciaalbier bij het vlees en complete maaltijden die als combinatie in elke actiekoeling zijn te vinden. Ook verschillende meubels met food dat niet wordt geleverd door Plus springen in het oog. Zo heeft ’t Lam een diepvriesmeubel met schepvis, een presentatie cadeaupakketten bij de ingang en een kast vol Italiaans assortiment. Brookes: ‘We willen met ons assortiment de klant steeds verrassen. Plus is hier niet het merk, maar Plus ’t Lam.’

Koken met Els
Ook opvallend: het concept Koken met Els. Een kok die van donderdag tot en met zaterdag wekelijks een ander recept presenteert. ‘Els is een begrip in de buurt. Vraag het aan Els, die weet het. Ze is een inspiratiebron voor klanten en medewerkers.’ Die andere pijler is volgens Brookes het personeel. ‘Plus ’t Lam zit als het ware in de genen van de mensen. Vrijwel iedere afdeling heeft een chef die hier ooit is begonnen als hulpkracht. Ja, uit eigen kweek, zo zou je het kunnen omschrijven. Geldt voor mij ook, ik werk hier al 12,5 jaar. Dat heeft grote voordelen. Wanneer een onervaren werknemer tegen zaken aanloopt, dan is er altijd wel iemand die het juiste antwoord heeft.’

Medewerker voor personeelszaken
Een uitvloeisel van het personeelsbeleid van de ondernemer. ‘De kwaliteit van het personeel is voor Pel zo belangrijk, dat we sinds 3 jaar een medewerker in dienst hebben voor personeelszaken. Hij beoordeelt zijn mensen met name op winkelbeeld en de tevredenheid van de klanten. Hij is heel veel bezig met morgen. Zo was deze winkel de eerste Plus met een afhaalpunt. Op dit moment zorgt
online bij ons al voor 2,5 tot 3 procent van de omzet. Dat sluit ook aan bij zijn visie: blijven investeren en doorontwikkelen. Die visie hebben we ook vertaald in een missie. Die luidt: Wij willen de beste supermarkt zijn waar het prettig is om te werken en te winkelen en waar naast continuïteit ook nog wat over blijft om te delen.’

Plus Dordrecht

Reageer op dit artikel