artikel

Finalisten SvhJ: Jumbo Joure

Events

Finalisten SvhJ: Jumbo Joure

JOURE- De Jumbo in Joure heeft nog twee slagers en vier bakkers in dienst. ‘Versbeleving is ons sterkste punt.’

Ondernemer Wiebe Zijlstra is al een tevreden man. ‘Ik kan niet helemaal bewijzen dat het hierdoor komt, maar we draaien indexen van 112 of hoger sinds we zijn uitgeroepen tot beste supermarkt van Friesland. Ook als team zijn we door de verkiezing gegroeid. Wedstrijdmentaliteit. Iedereen is betrokken.’

Versuitstraling zorgt voor trots
De supermarkt aan de Geert Knolweg is met zijn 1750 vierkante meter de grootste van de twee Jumbo’s van Zijlstra, die in 2004 begon als ondernemer met een Super de Boer in Marknesse. Via uitruil werd hij na de overname door Jumbo eigenaar van de twee winkels in Joure. Het meest trots is de ondernemer op de versuitstraling van de winkel. ‘Dat is ons sterkste punt. We hebben nog een eigen bakkerij met bakkers die met meel en water vanaf nul ons eigen brood bakken. In dit pand zat vroeger een Nieuwe Weme en toen was brood al een sterk punt. Ook ons vlees is écht onderscheidend. We draaien dagelijks vers gehakt, lekker gekruid zoals de mensen het hier in de regio lekker vinden. We maken ook zelf gehaktballen en het Jouster Rolletje, varkensvlees met onder meer taugé. Bij de vleeswaren hebben we producten van de eigen grill. Dat trekt mensen.’

Super-parkeerterrein is grote trekker
De Jumbo zoekt onderscheid in een markt waar de 13.000 inwoners van Joure, behalve door de twee Jumbo’s, ook bediend worden door Albert Heijn, Poiesz, Aldi en Lidl. ‘Het is een volle markt. Onze kracht is naast vers ook het grote assortiment en een super-parkeerterrein. We zijn heel fel op out-of-stock, lege schappen komen echt heel zelden voor. Goed luisteren naar klanten ook en altijd voor terugkoppeling zorgen’, zegt ondernemer Zijlstra.

Exclusieve koopavond voor leden voetbalclub
Lokale leveranciers en eigen acties versterken de positie van Jumbo Joure in het marktgebied verder. ‘We zijn hoofdsponsor van voetbalclub SC Joure. Daar kopen we voordelig paaseitjes voor in die ze langs de deuren kunnen verkopen. Zetten ze 2500 zakjes af. Reclame voor ons en omzet voor de club. In het najaar doen we hetzelfde met suikerbrood. We hebben dit jaar ook voor het eerst een exclusieve koopavond voor de leden gehouden, met speciale acties, 10 procent korting en kraampjes van bijvoorbeeld Voetbal International. Dat was een succes en we gaan het zeker herhalen, maar dan met alle clubs uit de buurt waar we bij betrokken zijn.’

Kluunbaan en koek-en-zopiekraam
Voor de Supermarkt van het Jaar-verkiezing heeft Jumbo Joure ook aparte acties opgezet. Zo had Zijlstra
recent volop activiteiten rond het thema Elfstedentocht in de winkel. ‘Kluunbaan, koek-en-zopiekraam, een schaatsenslijper, de bekende watertoren van Sneek. Als beste supermarkt van Friesland is het leuk om iets op te bouwen rond zo’n écht Friese activiteit. We gaan binnenkort bovendien Big Shoppers weggeven die speciaal zijn bedrukt voor de verkiezing.’

Zondag wordt uitdaging
De ochtend na de feestelijke bekendmaking van de winnaar van de verkiezing van de Supermarkt van het Jaar – zaterdagavond 19 maart – wordt nog een uitdaging voor Jumbo Joure. De Jumbo-ondernemer: ‘Dat is toevallig de eerste zondag dat wij weer open mogen. We hebben hier zondagsopening van half maart tot eind oktober vanwege de toeristen.’

Reageer op dit artikel