artikel

Finalisten SvhJ: Jumbo Foodmarkt Breda

Events

Finalisten SvhJ: Jumbo Foodmarkt Breda

BREDA – Koks bereiden maaltijden in het zicht van de klanten. Versbereide pizza’s verlaten geurend de steenoven. De slager snijdt vakkundig een stuk dry-aged vlees af voor een klant. Het woord beleving is misschien aan inflatie onderhevig, maar dat geldt niet voor de Jumbo Foodmarkt in Breda.

Ook 3 jaar na de opening is de winkel nog altijd even actueel en trendsettend, vindt Foodmarkt-manager Daan van der Wielen. ‘Het is mijn, nee, dé ideale supermarkt’, is hij van mening. Samen met horeca- en versmanager Frans Spruit zwaait hij sinds de opening de scepter over de Foodmarkt en de maar liefst 495 medewerkers.

Bijna een landelijke functie
De Foodmarkt is sinds de deuren opengingen in maart 2013 een succesverhaal. ‘De klantenaantallen groeien nog steeds’, zegt Van der Wielen, zonder overigens aantallen en omzet te willen noemen. De winkel heeft volgens Van der Wielen bijkans een landelijke functie. ‘We hebben, net als alle andere supermarkten, een primair marktgebied. Daarnaast hebben we een meer dan regionale functie. Ik sprak onlangs zelfs met klanten uit Zwolle, die zeiden geregeld te komen.’

Totale beleving zorgt voor aantrekkingskracht
De aantrekkingskracht is aan het Foodmarkt-concept te danken. ‘Het is meer dan alleen boodschappen doen, het is de totale beleving. We willen iedere dag de verwachtingen van de klanten overtreffen.’
Dat gebeurt onder meer met allerhande activiteiten. ‘We houden minstens eens per week een leuke activiteit in de Proefkeuken, zoals de maandelijkse wijnproeverijen. Maar ook middagen voor kinderen, zoals cupcakes versieren of zelf pizza’s maken.’ Kinderen kunnen zo’n middag met vriendjes en vriendinnetjes ook winnen, door een ‘Durf jij’-tour door de winkel te maken waarbij ze nieuwe dingen krijgen te proeven en daar vragen over beantwoorden.

Storytelling en cross-selling
Lekker, gemakkelijk, gezond en goedkoop zijn volgens Van der Wielen de vier pijlers onder de Jumbo Foodmarkt Breda. Storytelling en cross-selling zijn daarvan de hoekstenen. Een medewerker houdt zich exclusief met cross-selling bezig. ‘Bij alle versafdelingen zijn voorbeelden te vinden. We hebben nu in samenwerking met Media Markt staafmixers bij de smoothiebar staan.’ Gemak wordt geboden door diverse concepten in de Foodmarkt, zoals het ‘make it, take it en eat it’-concept. Zo is een pizza vers gebakken te krijgen om direct op te eten in het Foodcafé.

Klanten het zo makkelijk mogelijk maken
Klanten kunnnen de pizza ook meenemen om thuis af te bakken en daarnaast zijn deeg en losse ingrediënten met receptuur verkrijgbaar. ‘Dan kunnen ze hem zelf maken. Zo maken we het onze klanten zo gemakkelijk mogelijk en we inspireren hen’, zegt horeca- en versmanager Spruit. ‘We hebben dat vertaald door de hele winkel. Je vindt op iedere versafdeling, zoals bij de verse bereide kant-en-klaarmaaltijden, dit soort menusuggesties.’

Zeven Zekerheden-held
De versafdelingen worden gedragen door vakspecialisten, zoals slagers en kok Frans van Herpt. Hij is de Zeven Zekerheden-held van de winkel. ‘Frans heeft een vaste klant die zeker vier keer per week hier kwam eten. Toen dat niet meer lukte door ziekte, heeft Frans gedurende bijna twee maanden vanuit het werk dagelijks een verse maaltijd bezorgd bij deze Foodmarkt-fan. Cool hè, dat hij dat geheel op eigen initiatief deed’, roemt Van der Wielen zijn medewerker.

Reageer op dit artikel