artikel

Finalisten SvhJ: Jumbo Cuijk

Events

CUIJK – Joop Bosmans durft wel een statement te maken. De eigenzinnige Jumbo-ondernemer gaat daardoor af en toe over de schreef. Maar het brengt hem ook ver. De finaleplaats in de verkiezing Supermarkt van het Jaar komt niet helemaal als een verrassing.

Finalisten SvhJ: Jumbo Cuijk

Vorig jaar baarde franchiser Joop Bosmans opzien door doodskoppen bij het schap van de energydrinks te plaatsen. Ze staan stijf van de suikers en de ondernemer wilde zijn jonge klanten hiervoor behoeden. In de ogen van het hoofdkantoor ging hij hiermee iets te ver. Bosmans begreep het wel en plaatste nieuwe kaartjes, met een wat mildere toonzetting, bij het schap: Drink verstandig, koop mineraalwater. Het zegt veel over Bosmans, die erg begaan is met de gezondheid van zijn klanten en onlangs nog door een pr-bureau werd benaderd met het verzoek om tabak uit het assortiment te halen, waardoor hij als ‘regionale held’ verder door het leven zou kunnen. ‘In mijn hart zou ik het wel willen, maar dit kan ik niet maken’, zegt Bosmans. Hij telde eerst tot tien en besloot vervolgens niet in zee te gaan met het bureau. ‘Dit zou Jumbo ook niet op prijs stellen.’

Personal trainer inhuren
In zijn gezondheidsvisie gaat hij heel ver. Zelfs het personeel ondervindt het. ‘Voor degenen die dat willen heb ik een personal trainer ingehuurd die hen wekelijks onder handen neemt. Het eerste jaar is gratis, het tweede jaar komt 25 procent voor eigen rekening en het derde jaar is het fifty-fifty. Zij de helft, ik de helft’, zegt Bosmans. ‘Als medewerkers fit zijn en goed in hun vel zitten, profiteren de klanten daar ook van.’ De bevlogen Bosmans blijft ook zijn klanten adviseren bij het schap. Hij ziet hoeveel mensen lusteloos zijn en dat heeft volgens hem te maken met verkeerde voedingsstoffen die ze tot zich nemen. Grotere groepen consumenten zien dat in. De aandacht voor producten met een gezondheidsclaim neemt volgens hem snel toe. ‘Het is geen trend meer, maar een way of life,’ weet Bosmans. Hij is daarom een samenwerking aangegaan met het Smaakcentrum, een stichting die voorziet in voedseleducatie en zich richt op basisschoolkinderen van groep 6 tot en met 8. ‘Daar wordt gekookt met verse ingrediënten van Jumbo en onze enkelvoudige kruiden.’

Pieken voor deze verkiezing
Bosmans is niet alleen maar ideëel bezig. Daarmee doe je zijn 1700 vvo tellende vestiging tekort. ‘We zijn als onderneming continu op reis en willen de klanten blijven verrassen. Het is niet zo dat we speciaal willen pieken voor deze verkiezing. Iedere dag maken we er wat van en onze medewerkers zijn trots hier te werken. Als ze op een terras zitten en horen dat ‘het zo gaaf is dat we verse smoothies verkopen’ heeft dat impact.’  Volgens Bosmans is de kracht van zijn bedrijf dat het team snel schakelt. ‘Wanneer het regent en er is even niets te doen bij de kassa, pakken caissières de paraplu en lopen met de klant naar de auto. Deze houdign zit in het team verweven. Daar hoeven ze niet over na te denken.’ Volgens Bosmans draagt het allemaal bij aan het bereiken van de finale. Weten zijn klanten dat hun Jumbo zover is gekomen ? ‘Ik denk het niet, maar ze weten wél dat we goed zijn. In Jumbo-winkelwedstrijden scoren we ook altijd hoog’, zegt hij en wijst naar de prijzenkast in de kantine.’

Reageer op dit artikel