artikel

Finalisten SvhJ: Albert Heijn Boxtel

Events

Finalisten SvhJ: Albert Heijn Boxtel

BOXTEL – Het draait bij Albert Heijn Boxtel eigenlijk maar om een ding: passie. Ronald de Jong gaat op dezelfde voet verder als zijn vader Cor, die het stokje 9 jaar geleden doorgaf aan zijn zoon. ‘Pa heeft het enthousiasme van nature. Hij is mijn grote voorbeeld.’

Over de verkiezing Supermarkt van het Jaar hoef je ze bij Albert Heijn Boxtel niets meer wijs te maken. In 2008 bereikte de Brabantse Albert Heijn de allerhoogste trede. Het predikaat ‘beste supermarkt van het land’ leidt tot de dag van vandaag structureel tot 10 procent extra omzet. ‘We weten dus wat winnen inhoudt’, beaamt Ronald de Jong. Hij volgde 9 jaar geleden zijn vader Cor op en werkte tot aan diens pensioen, 3 jaar geleden, met hem samen. Het energieke is hem met de paplepel ingegoten en iets van indutten na de overwinning in 2008 is er totaal niet bij. ‘Nee, we gaan er ook nu weer vol voor’, zegt de ondernemer. ‘Ook de weg naar de finale toe communiceren we nu al. Er hangt een tientallen meters groot spandoek boven de ingang. Daarmee stijg je in aanzien. Klanten en medewerkers willen bij winnaars horen.’

Passie en energie vastgelegd in code
Hoewel tijdens het interview het vuur bijna uit de ogen van Ronald de Jong (41) spat, zegt hij dat zijn vader van nature nog meer passie tentoonspreidt dan hij nu. ‘Ik heb het iets meer moeten aanleren’, weet De Jong. ‘Waar we in 2008 met een soort van vanzelfsprekendheid de titel wonnen, heb ik passie en energie nu vastgelegd in een code. Medewerkers worden geselecteerd op betrokkenheid en ambities.’ De familie De Jong, afkomstig uit de Zaanstreek, heeft er ontegenzeglijk succes mee. Eind 2006 kende de familie een flitsende start met Albert Heijn Boxtel, na de overname destijds van een Konmar. ‘In mum van tijd gingen we van 70 naar 180 medewerkers. We staan er om bekend dat we een bedrijf snel weer op de rails kunnen zetten.’ Het is geen grootspraak van Ronald de Jong. In 2004 wist de familie, met toen nog een Super de Boer in Gorinchem, ook al eens 2e te worden in de verkiezing.

Inspelen op de actualiteit
Behalve die tomeloze energie moet er meer zijn dat de 2000 vierkante meter vvo tellende supermarkt aan de rand van het centrum tot een omzetmotor maakt. ‘Klopt’, zegt De Jong. ‘We spelen veel in op de actualiteit. Mijn teamleiders zijn daar meesters in. Meest recente voorbeeld hiervan is de actie Snijden als een chef. De messen van de AH-actie zouden te scherp zijn, kwam onlangs in het nieuws. We hebben daar ludiek op ingespeeld door een kok in huis te halen die klanten snijtechnieken heeft bijgebracht. Een filmpje op Facebook hiervan heeft tot op de dag van vandaag al 1200 views opgeleverd. Eigenlijk was het de beste demonstratie die we ooit in onze winkel hadden.’

Wie is er het langste in dienst?
Het draagt er volgens De Jong allemaal toe bij dat op straat over Albert Heijn Boxtel gesproken wordt. ‘In de winkel hebben we nu drie foto’s hangen van medewerkers die hier al heel wat jaren werken,’ somt hij nog een voorbeeld op. ‘De consument kan meedoen aan een prijsvraag en raden wie van de drie het langst in dienst is. Eén al 38 jaar, één 23 jaar en één 25 jaar. Het houdt de gemoederen flink bezig. Ook in de kroegen wordt het personeel er op aangesproken. Dat is wat we willen’, zegt De Jong.

Reageer op dit artikel