artikel

Finalisten SvhJ: AH Veendam

Events

VEENDAM- Winkelcentrum Autorama in Veendam leidde een kwijnend bestaan voordat franchiser Jan Bun het centrum kocht. Zijn eigen AH is de grote trekker. ‘We moeten nu op vrijdag en zaterdag verkeersregelaars inzetten.’

Finalisten SvhJ: AH Veendam
Jan Willem van Vliet

Aan het woord is bedrijfsleider Jan Haandrikman van de kandidaat voor de Supermarkt van het Jaar-verkiezing. Het is ook niet zo dat er weinig parkeerplaatsen zijn. Rond het winkelcentrum liggen er 350. Het stemt Haandrikman, tevens voorzitter van de ondernemersvereniging, tevreden. De klanten komen uit de wijde omgeving voor de supermarkt, die inmiddels 365 dagen per jaar van 8.00 uur in de ochtend tot 22.00 uur in de avond open is.

Verzegeling door de burgemeester
Dat had wel veel voeten in de aarde. De winkel haalde regelmatig de publiciteit met opgelegde dwangsommen en zelfs een verzegeling door de burgemeester zelf. Het gevecht was uiteindelijk de moeite waard. ‘We boeken op zondag 12 procent van onze omzet’, zegt Haandrikman trots. Sinds de zondagsvergunning is de supermarkt al meer dan 1000 dagen achter elkaar open. Dat leidt echter niet tot een onverzorgde winkel. ‘Pas als het strak is, gaan we naar huis. We hebben extra uren, vergeleken met filialen, om te zorgen dat alles goed is gespiegeld.’

Zelf worst laten ontwikkelen
De tot beste supermarkt van Groningen gekozen winkel is zo’n 2500 vierkante meter groot, met brede gangpaden. Het is een échte Albert Heijn, maar met volop eigen accenten. Haandrikman wijst bijvoorbeeld op bijzondere producten in het assortiment worst. ‘Die hebben we zelf laten ontwikkelen. Met kaas, bacon en honing-mosterd. Daarvoor hebben we aan klanten in een wedstrijd gevraagd welke smaken ze wilden. We zijn uitgekomen op deze drie.’ Ook zijn er veel eigen vleeswaren waarin kruidnagel is verwerkt. ‘Dat is écht Gronings en geeft extra smaak. Daar houden ze hier van’, legt de bedrijfsleider uit.

Provincievlaggetjes door de hele winkel
Elders wijst hij nog op hardbrood, kadetjes met een harde korst. ‘Dat is hier in de streek ook erg populair. Zo doen we veel aan lokaal.’ Het Groningse karakter van de winkel wordt nog verder benadrukt door de vele provincievlaggetjes die door de hele winkel heen hangen. De Albert Heijn voert, naast de landelijke acties van de keten, ook volop lokale acties. Daarbij worden nadrukkelijk ook de andere winkeliers uit het winkelcentrum betrokken.

Elkaar versterken met leuke acties
Bedrijfsleider Haandrikman: ‘We hebben nu bijvoorbeeld een actie waarbij klanten bij de kassa een kanskaart krijgen met een unieke code. Door de Facebookpagina van AH Autorama te liken, maken ze met de code kans op diverse prijzen, zoals de diensten van een vakvrouw. Een kapster, schoonheidsspecialiste of bloemiste bijvoorbeeld.’ Op Valentijnsdag liepen er Cupido’s door het winkelcentrum heen die hartvormige snoepjes uitdeelden, inclusief een aantal bijzondere die recht gaven op een kettinkje met een hartje bij de juwelier in het winkelcentrum. ‘Leuke acties waarmee we elkaar versterken’, zegt de bedrijfsleider.

Enorme tractor in de winkel
Na 28 jaar bij Albert Heijn heeft hij nu 8 jaar de leiding in de winkel van franchiser Jan Bun in Veendam. Pal midden in de winkel staat een opvallende, enorme tractor. Ook iets dat bij de streek past. ‘Die komt uit 1957. We hebben hemel en aarde moeten bewegen om hem hier binnen te krijgen, want hij paste niet door de deur. We hebben er zelfs de agf-afdeling tijdelijk voor moeten afbreken’, lacht Haandrikman.

Reageer op dit artikel