artikel

Finalisten SvhJ: AH Paterswolde

Events

Finalisten SvhJ: AH Paterswolde

PATERSWOLDE – De Albert Heijn van de familie Oosterhof in het Drentse Paterswolde doet er alles aan om het boodschappen doen voor klanten zo makkelijk mogelijk te maken.

Geen muntje nodig voor de winkelkar, genoeg parkeerplaatsen voor de deur en ruime openingstijden, ook voor de Etos en de Gall & Gall. Bedrijfsleider Erwin Schlepers somt een hele reeks zaken op waarmee de beste supermarkt van Drenthe klanten aan zich bindt. ‘Het complete plaatje bieden.’ Ondernemer Daniëlle Oosterhof knikt instemmend. ‘Het gemak van boodschappen doen is het motto van onze supermarkt.’

Enorme ontwikkeling
De 2000 vierkante meter grote winkel is in 2014 fors uitgebreid en is nu een complete Albert Heijn met een eigen karakter. Het is een enorme ontwikkeling vanuit de Spar waarmee de familie Oosterhof ooit iets verderop in de straat begon. Een zwart-witfoto aan de muur herinnert nog aan dit begin. Schlepers: ‘De groei is een kwestie van durf hebben, lef tonen. De markt verandert en daar heeft de familie goed op ingespeeld. Ze zijn de concurrentie telkens een stapje voor geweest.’

Ruimte voor verdere groei
Er is bovendien nog ruimte voor verdere groei. Vlak naast de supermarkt staat een woonhuis op een perceel dat eigendom is. Oosterhof: ‘We zijn aan het kijken wat we daarmee gaan doen. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een bakker en slager, om dit gebied nog aantrekkelijker te maken voor klanten.’ Behalve de Etos en de Gall & Gall van de ondernemer zelf zitten er nog enkele speciaalzaken in het winkelcentrum rond de AH.

Stadse super met dorps karakter
Paterswolde telt maar 11.000 inwoners, maar heeft wel een 2000 vierkante meter grote supermarkt. Schleper: ‘We zijn een stadse supermarkt met een dorps karakter. Personeel kent de klanten.’ Alsof het zo is afgesproken, wordt de bedrijfsleider tijdens het rondje door de winkel aangesproken door een oudere dame. Een vakkenvuller komt voorbij lopen. ‘Hoi oma’, zegt hij.

Klanten komen zelfs vanuit Groningen
De winkel heeft echter toch ook een regiofunctie. De 225 parkeerplaatsen zijn daarbij een belangrijke trekker. ‘Ons verzorgingsgebied is zo’n 7 kilometer om het dorp heen. Sinds de vergroting nemen de klantenaantallen toe. We trekken zelfs klanten uit Groningen-Zuid. We liggen dan wel in Drenthe, maar Groningen is hier vlakbij’, zegt Schlepers. Toch is er voldoende concurrentie in de regio. In het aan Paterswolde vastgegroeide Eelde zitten een Jumbo en een Lidl, terwijl in Peize een Plus zit en in Haren een Albert Heijn, twee Jumbo’s en een Aldi gevestigd zijn.

Enorme bedrijfskantine
Het winkelpand van AH Oosterhof is uitgerust met moderne snufjes, waaronder vingerscanners die de toegang tot ruimtes regelen. De bedrijfskantine is enorm en geschikt voor bijeenkomsten. Ook de kantoren en vergaderruimtes zijn ruim ingericht. ‘Dat heeft ook te maken met de voorwaarden die de gemeente stelde bij de verbouwing’, leggen ondernemer en bedrijfsleider uit.

Winkeltje in bejaardenhuis
Aan online doet de winkel nog niet. ‘Wij richten ons op de overgrote meerderheid die naar de winkel komt voor de boodschappen.’ Wel worden er bedrijven, kinderdagverblijven en een klein winkeltje in een bejaardenhuis beleverd. ‘Lekkere dingen die de bewoners kunnen serveren bij de koffie en dergelijke. De bewoners zelf zorgen voor de verkoop’, zegt Schlepers. Natuurlijk zijn ze in Paterswolde bezig met de verkiezing. Oosterhof: ‘Het geeft natuurlijk energie en het is een reden om alles nog eens goed neer te zetten. Maar daar zijn we eigenlijk iedere dag mee bezig.’

Reageer op dit artikel