artikel

Finalisten SvhJ 2016: AH Vleuterweide

Events

VLEUTEN – Een eigenzinnig winkelteam met een winnaarsmentaliteit, dat weet wat incasseren is. In een notendop het verhaal van Albert Heijn Vleuterweide.

Finalisten SvhJ 2016: AH Vleuterweide

Het is de dag na de bekerwinst van FC Utrecht in Eindhoven tegen landskampioen PSV (1-3). Supermarktmanager Mischa Verzuu anticipeert in gedachten op een finaleplaats van de plaatselijke FC en droomt op de winkelvloer al hardop van een klantenactie rond kaartjes voor de eindstrijd in De Kuip. Boven de winkel slapen verschillende spelers van de voetbalclub in hun appartementen hun roes uit na de winstpartij.

Winkel weet wat winnen is
In de supermarkt praat Verzuu honderduit over eerdere prestaties van zijn team en de weg naar de finaledag. Op deze locatie weet men wat winnen is. Zo sleepte de winkel 2 jaar geleden de Jan Uffing-prijs in de wacht en zijn de diepvrieskoelingen voorzien van een sticker waarop staat dat de supermarkt de landelijke vriesverswedstrijd heeft gewonnen. ‘Aan wedstrijden meedoen zit in onze cultuur’, zegt Verzuu.

Gastvrouw begroet klanten bij de ingang
En in die wedstrijden scoort de winkel van multifranchiser Hans Geveling altijd. Dat komt vooral door het eigenzinnige karakter van de supermarkt. In Vleuterweide is onderscheidend vermogen heilig. Zo was Vleuterweide de eerste franchisewinkel van AH met een sushibar, verwelkomt een gastvrouw van vrijdag tot en met zondag klanten bij de ingang en vult de winkel diverse AH-elementen op geheel eigen wijze in. ‘De directie van Hans Geveling (Hans Geveling en Jerry de Leeuw, red.) wilde per se de beste elementen uit de, zoals AH het noemt, verschillende winkelformats hebben. Ze hebben dit regelmatig aangekaart bij

Luxe versproducten in één presentatie
Albert Heijn en uiteindelijk ging het hoofdkantoor overstag. AH zag die combinaties in één winkel eerst niet zitten, maar nu ze het resultaat hebben gezien, gaat Albert Heijn wellicht onze ideeën uitrollen naar andere vestigingen’, weet Verzuu. Om maar aan te geven dat de winkel inspirerend werkt voor Zaandam.  Zo kijkt het hoofdkantoor volgens Verzuu ook met interesse naar de resultaten van een afdeling waar de winkel luxe versproducten combineert in één presentatie. Buitenlandse droge worsten, vleeswaren, kaas, borrelhapjes en speciaalbieren vormen samen een smakelijk geheel tussen de bekende versafdelingen.

Speciale Supermarkt van het Jaar-aanbiedingen
Vers is de kurk waar de winkel op drijft. Dat gaat van grote Zwitserse kazen naar een diepvriesmeubel vol luxe vlees van het merk Taste of the World. Vlees dat AH volgens Verzuu alleen gedurende de feestdagen in het assortiment opneemt. Hier is het altijd te verkrijgen. ‘We willen hier in dé foodstraat van Leidsche Rijn dé verswinkel van de omgeving zijn.’ Om dat beeld te versterken, is de winkel, in samenwerking met de omliggende speciaalzaken, begonnen met zogeheten Supermarkt van het Jaar-aanbiedingen. ‘In plaats van elkaar de wijk uit te concurreren, kiezen wij er voor juist samen te werken met de andere foodwinkels’, zegt teamleider Michiel Evers.

Stille tocht na MH17-ramp
Die saamhorigheid laat zich ook op een andere manier zien. Twee medewerkers, Frederique en Robert-Jan van Zijtveld, behoorden tot de slachtoffers van de MH17 ramp. In de kantine hangen foto’s van het duo met daarbij het werktenue dat ze op hun laatste werkdag droegen. Na de ramp organiseerden medewerkers een stille tocht. En daar bleef het niet bij. Verzuu: ‘Op zondag gaat een groep medewerkers altijd eten bij de ouders. En op de dag van de ramp steken we kaarsjes aan in de winkel. Ja, het symboliseert de ziel en verbondenheid van ons winkelteam.’

Reageer op dit artikel