artikel

Finalisten BvhJ: Plus Oosthuizen

Events

Finalisten BvhJ: Plus Oosthuizen

OOSTHUIZEN – ‘Als er hier geschilderd moet worden, dan doet de lokale schilder het.’ Plus Vreeswijk in Oosthuizen is finalist Buurtsupermarkt van het Jaar.

Deze winkel van ondernemer Paul Vreeswijk heeft een zusterwinkel in Amsterdam. Waar de laatste winkel een aantal overvallen heeft meegemaakt en klanten er ‘gaatjes prikken in magnetronmaaltijden’, is Plus Oosthuizen een echte dorpswinkel in Noord-Holland. ‘Hier in Oosthuizen zijn we gastheer. In Amsterdam spelen wij politieagent.’

Schilder
Paul Vreeswijk is een slimme en betrokken ondernemer. Hij vertelt hoe hij lokaal assortiment inkoopt en de lokale schilder inhuurt in het dorp van 2800 inwoners of in aanpalende dorpen. Maar hij rekent ondertussen zijn winkel wel door en door. ‘Wij betrekken brood van de lokale bakker. Daardoor scoor ik 1 procentpunt meer omzetaandeel in brood, in totaal 6,5 procent. Dat is de truc. Wij doen echt zaken met de lokale leverancier. Het levert wat op, alleen al een bovengemiddelde marge.’ Ook het aandeel agf ligt met 15 procent hoog in deze winkel. Over de schilder: ‘Die vent moet ook eten en zo’n klant komt met rente bij je terug’.

Pizza
Het is dan ook geen wonder dat Vreeswijk het als zijn doel ziet om met zijn winkel en met zijn personeel, onder wie zijn vrouw en dochter, het ‘draagvlak en de leefbaarheid’ te vergroten. Dat gebeurt met veel inzet en verrassing: zo neemt schoonmama iedere keer weer vers Turks brood mee van Amsterdam naar Oosthuizen, een unieke logistieke keten. ‘Ik verkoop daar 80 tot 90 stuks van in de week. Mensen praten erover. Ze maken er een pizza van en delen dat idee. Het voegt omzet én sfeer toe.’ Als Plus met voetbalplaatjes begint, gooit Vreeswijk dat in zijn whatsapp-personeelsgroep in Amsterdam en Oosthuizen en in no-time hangt Oosthuizen vol Ajax-shirts uit alle roemruchte periodes. ‘Iedereen had nog wel ergens zo’n shirtje liggen.’

Bakfiets
De winkel in Oosthuizen sluit zijn ogen niet voor de moderne tijd. Vreeswijk heeft dan ook geheel eigen ideeën over de invulling van e-commerce. Als hij aan de beurt is en de Plus-module mag uitrollen, koopt hij een elektrische bakfiets: ‘Hier in de buurt zit een zorgboerderij van de Prinsenstichting. De jongeren uit die boerderij gaan dan de boodschappen bezorgen. Er zit track & trace op die bakfiets, dus de klanten zien hem via een appje aankomen fietsen. En het hoeft allemaal niet op snelheid. Kunnen de jongeren nog een klusje doen, zoals een trapje pakken of een kratje verslepen, dan moet dat kunnen.’ Overigens bezorgt Vreeswijk al lang. Zo’n 70 klanten doen hun boodschappen en laten de kar thuisbezorgen. ‘Dat zijn topklanten met een kop op de kar, boordevol dus, met soms drie chablis’tjes. Bedrijfsmatig kun je het niet beter hebben’.

Knikkers
Zoals gezegd, Vreeswijk is erg sociaal betrokken, maar ‘er moeten ook knikkers worden verdiend.’ De loonkosten zitten strak onder de 8 procent in deze winkel, die sinds 2011 als Plus-buurtwinkel in het dorp staat. Vreeswijk spreekt ook over ‘positieve derving’ in vers, door slim en handig in te kopen onder de calculatieprijs. Op 630 vierkante meter draait deze Plus €112.000 tot €115.000, met een bovengemiddelde marge. En ondernemer Vreeswijk? Hij zit niet stil. Hij ritselt extra parkeerplaatsen bij de gemeente en gaat straks op zondag open. Gewoon midden in het dorp. ‘En omdat we hier in de Beemster zitten, hebben we dus Beemster-kaas op de kopstelling staan. Dat is tegen de uitgangspunten van Plus, maar in het hart van de doelgroep!’

Reageer op dit artikel