artikel

Finalisten BvhJ: CoopCompact Achtmaal

Events

Finalisten BvhJ: CoopCompact Achtmaal

ACHTMAAL – Christ-Jan en Kara van Bedaf staan met hun CoopCompact al 10 jaar aan de top. De bekers in de winkel zijn de glimmende getuigen van hun succes.

In 2006 werd de CoopCompact in het Brabantse gehucht Achtmaal Buurtsupermarkt van het Jaar. Sindsdien werden ze in de verkiezingen waaraan ze meededen twee keer 2e en een keer 3e, zo is geborduurd op de bedrijfskleding. ‘In 2008 deden we niet mee’, verklaart Christ-Jan van Bedaf droogjes waarom 2008 in de erelijst ontbreekt. Ook eindigden ze de afgelopen jaren steevast hoog in de interne Coop winkelwegstrijd. ‘Je zou er bijna arrogant van worden’, zegt Christ-Jan met een knipoog. Bij het jaartal 2016 staat nog een vraagteken. ‘10 jaar na dato weer winnen zou echt super zijn.’

Klanten gaan naar winnaars
Succes zorgt voor succes. Daarvan is Van Bedaf overtuigd. Omdat de winkel het goed doet in wedstrijden, komen de klanten graag. ‘Klanten gaan het liefst naar winnaars’, zegt de ondernemer. Je moet volgens hem ook immer positiviteit uitstralen en zeker niet klagen over het dorp, zoals hij sommige buurtsupermarktondernemers wel ziet doen. ‘Klagende en vragende ondernemers worden gemeden.’

Winkel floreert in klein marktgebied
De cijfers bewijzen zijn gelijk. Waar de gemiddelde buurtsupermarkt in een dorp met 1600 inwoners maar moeizaam de eindjes aan elkaar knoopt, floreert CoopCompact Achtmaal. Het paar haalt, met hun 300 vierkante meter grote winkel, ruim meer dan de helft van het potentieel van €64.000 uit de markt. En dat terwijl de grensplaats (België) geen achterland heeft. Bovendien ligt Zundert, met een grote AH, Dirk en Aldi, op luttele kilometers. ‘Veel inwoners komen hier voor hun dagelijkse boodschappen en weekboodschappen. De gemiddelde besteding is €21, terwijl dat gemiddeld rond €12 ligt bij een dorpssuper’

Klein in oppervlakte, groot in assortiment
Dat klanten hun boodschappen graag bij Bedaf doen, heeft ook met het assortiment te maken. De focus ligt op vers, met veel agf en veel regionale producten, zoals brood van een warme bakker en vers gesneden kaas en vleeswaren. ‘We zijn een kleine winkel maar willen in assortiment een grote winkel zijn.’ Coop biedt die mogelijkheid en is daarom volgens Christ-Jan de beste formule voor een buurtsuper. ‘Je hebt amper beperkingen, omdat je kunt putten uit het volledige assortiment van Coop.’

Winkel fungeert als dorpsplein
Vraag de ondernemers naar het geheim waarom de klanten het hen wel gunnen en de clichés vliegen je om de oren. ‘Luisteren naar wat de klant wil, lokaal betrokken zijn, onderdeel zijn van de gemeenschap. Verenigingen steunen.’ In Achtmaal zijn het echter geen loze woorden en dat betaalt zich uit. ‘Wij zorgen voor de klanten en de klanten zorgen voor ons.’ Dat zij en de trouwe, lang in dienst zijnde medewerkers hun klanten kennen, uit zich op de winkelvloer. CoopCompact Achtmaal fungeert als een dorpsplein voor het laatste nieuws.

Burgemeester van het dorp
Hun betrokkenheid levert soms emotionele momenten op. ‘We zijn al eens, net als de huisarts en hulpverleners, bedankt bij een begrafenis omdat we jarenlang zo goed voor de overledene hadden gezorgd.’ De supermarkt van Christ-Jan en Kara heeft een lange geschiedenis in het dorp. Christ-Jan is de vierde generatie, de winkel zit al 117 jaar in de familie. ‘Klanten komen bij Van Bedaf. We zijn de contante factor in Achtmaal.’ Het heeft Christ-Jan inmiddels ook een bijnaam opgeleverd. ‘Bij de dorpsraad en het schoolbestuur noemen ze me ook wel de burgemeester van het dorp.’ Christ-Jan en Kara met enkele van de talloze bekers die glimmen in de winkel.

Reageer op dit artikel