artikel

Finalisten BvhJ: AH Schiphol

Events

SCHIPHOL – ‘Schiphol is een dorp. We roepen bij wijze van spreken Jan van de marechaussee erbij of Carla van het buurtcafé. Wij kennen ze bij naam’.

Finalisten BvhJ: AH Schiphol
Distrifood

Supermarktmanager Kristian Schuchard zit met zijn team op een unieke plek, midden op Schiphol Plaza. Niet de plek waar je een buurtsupermarkt verwacht, maar dat is deze winkel in de kern juist wel. Schiphol is een dorp. Zo heeft het een buurtcafé en is er de Schiphol-kantine, waar al het personeel van de luchthaven elkaar treft en waar deze AH soms Nederlandse, Spaanse of Engelse les geeft aan het personeel. ‘Dit is in de basis een volledige AH-winkel, afgestemd op de buurt.’

De lat ligt hoog
En daarmee zet Albert Heijn op 660 vierkante meter wel wat weg. Hoe groot moet bijvoorbeeld de verleiding niet zijn geweest om op deze plek, waar 52 miljoen vlieg- en treinreizigers samenkomen, een hogere prijslijn neer te zetten? Geen sprake van. Schuchard: ‘Wij zijn een winkel voor het personeel op Schiphol. Dat kent Albert Heijn en zijn prijsniveau. Die klant willen wij niet teleurstellen.’ Door te mikken op medewerkers van de luchthaven heeft deze ‘buurtwinkel’ een potentieel van 10.000 tot 20.000 werknemers. Daarbovenop komen de passanten. Ook dat loopt in de tienduizenden per week. Schuchard: ‘Voor ons ligt de lat hoog, omdat iedere bezoeker ons vergelijkt met zijn eigen AH thuis. We zijn het ijkpunt, we moeten het visitekaartje zijn, laten zien wat AH kan bieden.’

Een supermarkt met nul karren
Tel al die elementen bij elkaar op en je krijgt een winkel waar tienduizenden per week komen, met gemiddelde besteding die fors onder de €10 ligt. Meer wil Schuchard daar niet over kwijt. Door de vele mandjesklanten is Albert Heijn Schiphol een supermarkt met nul karren, behalve de bagagetrolly die een luchtreiziger nu en dan de winkel insleept. Ook het kassapark is ingericht op een snelle doorstroom met zes scan & go-kassa’s met één ‘service’-caissière en vier afrekenpunten zonder kassaband.

Meeste verkochte producten binnen uur geconsumeerd
Het spreekt voor zich dat in zo’n biotoop de omzetverhoudingen wat anders liggen dan elders. Zo is het voorverpakte verse fruit goed voor 6 procent van de omzet. Ook maaltijden en bake-off scoren bovenmatig. Vorkjes liggen – gratis – bij de kassa. 90 procent van het assortiment dat deze winkel verkoopt, is er op gericht om binnen een uur na aankoop te worden geconsumeerd. Veel van het assortiment sappen en frisdrank is dan ook gekoeld. De koffie is er overigens niet gratis, om geen horecapunt te worden.

Succesvolste sushipunt binnen AH
Over de sushibar: ‘Dit is by far het sushipunt met de hoogste omzet binnen Albert Heijn’. Verder opvallend natuurlijk de kopstellingen met chocolade, kaas en koek, zoals stroopwafels. Die laatste worden regelmatig actief verkocht bij de ingang. Schuchard heeft er een grote blauwe klomp laten neerzetten. Die klomp heeft een enorme stopkracht op passanten. Verder opvallend bij zoveel klanten: de derving is onder controle. Schuchard: ‘Schiphol Plaza is één van de meest beveiligde plekken in Nederland. Dat helpt. De criminaliteit ligt laag.’ Wat ook helpt is dat de winkel voortdurend wordt bijgevuld. Verder is het personeel enorm klantgericht.

Strak gemotiveerd team
Door mensen een ‘gezien’ gevoel te geven, wordt de drempel de gastvrijheid te beschadigen een stuk hoger. Personeelsleden zijn zich bewust van hun bijzondere plek en, misschien verwacht je het niet in het brandpunt van vluchtige contacten, het team zit erg doortimmerd in elkaar en is strak gemotiveerd. Zo won het de trofee voor ‘de beste in buurt’, een interne AH competitie.

Verbeterpunt rond ruilen boeken
De winkel heeft zijn beperkingen om omliggende winkels en horeca niet te schaden. Schuchard: ‘We mogen geen eetplekken bij de sushi neerzetten en ook geen lectuur verkopen.’ Dat laatste probeert de winkel te ondervangen: klanten kunnen in de winkel een gelezen boek inruilen voor een achtergelaten exemplaar. Schuchard: ‘Een verbeterpunt. Klanten nemen vaker een boek mee dan dat ze er een achterlaten.’ Glimlachend: ‘Maar ook dat is een service voor onze kant.’

Reageer op dit artikel