artikel

Finalisten SvhJ: AH Sleeuwijk

Events

Finalisten SvhJ: AH Sleeuwijk

SLEEUWIJK – ‘We hebben geroken aan de Champions League, nu willen we altijd meedoen om de prijzen.’

De Albert Heijn in Sleeuwijk, onder leiding van franchiser Peter van Ballegooijen en supermarktmanager René de Boon, doet voor het eerst mee aan de Supermarkt van het Jaar-verkiezing en heeft meteen een finaleplaats te pakken. En dat smaakt naar meer. ‘Door de verkiezing is onze winkel significant beter geworden. Iedereen binnen ons team denkt nog meer na hoe we het leuker kunnen maken voor de klant. Ik noem het een nieuw soort bewustwording’, zegt Van Ballegooijen. ‘De winkel heeft in het verleden vaker meegedaan aan interne wedstrijden van Albert Heijn. Nu kan ons team aan iedereen laten zien wat we écht waard zijn. En belangrijker, we willen ook na de wedstrijd dit niveau vasthouden.’

Een goede werkgever zijn
Dat niveau omhoog krikken gebeurt bij AH Sleeuwijk niet onder het motto de zweep erover, maar door het personeel het gevoel te geven dat ze in een warm bad zitten. ‘Wij streven naar compleetheid. We zien onze winkel als onderdeel van de gemeenschap. Organiseren buurtbarbecues of een mobiele kinderboerderij op de parkeerplaats. Maar met compleetheid bedoel ik ook een goede werkgever zijn’, zegt Van Ballegooijen. ‘Kengetallen zijn bij ons ondergeschikt aan menselijke keuzes. Dat zie je onder meer bij het verlengen van contracten, het verloop is heel erg laag. En alles wat we doen, doen we met een borreltje. Ook na deze wedstrijd, ongeacht de uitslag’, lacht de ondernemer.

Verslaafd aan dit vak
Het goede werkgever zijn wordt ook duidelijk door de faciliteiten buiten de winkelvloer. Een grote, ruime en moderne kantine, een balkon voor de rokers met uitzicht en een inpandig losdock voor de vrachtwagens, zodat overvallers geen kans om hebben om via de laadplek de winkel te betreden. Van Ballegooijen: ‘Wij zijn verslaafd aan dit vak, hebben een intrinsieke motivatie om het goed te doen. Geloven ook niet in opgelegde protocollen, het moet uit het hart  komen. En als je dát laat blijken, gaat personeel daarin mee.’ De Boon verduidelijkt dit met een voorbeeld. ‘Een jongen van de agf heeft thuis in zijn vrije tijd een vogel gemaakt van een meloen om de afdeling op te fleuren. Dat doe je niet zomaar. Daar willen we naar toe, dat personeel zelf initiatieven toont en meedenkt.’

Allerhandehoekje
AH Sleeuwijk blinkt dan ook uit in de presentatie. Zo heeft Van Ballegooijen zelf een agf-meubel in elkaar geknutseld en staan er op de dag van het bezoek aan de AH maar liefst vijf verschillende stands op de winkelvloer waar proeverijen worden gehouden. Ook heeft de winkel een zogeheten Allerhandehoekje, naast de koffietafel. De Boon: ‘Klanten kunnen met een kop koffie in de hand in alle rust een opstelling bekijken waar we de ingrediënten van een recept uit de Allerhande presenteren.’

Hoger plafond voor ruimtelijk gevoel
Net zo opmerkelijk is het hoge plafond. Een idee van Van Ballegooijen. ‘Ik heb de winkel laten liften. In vergelijking met een standaard-AH zit het plafond 70 centimeter hoger. Zo zorg je voor een ruimtelijk gevoel.’ Dat gevoel is al merkbaar bij de ingang, waar de klant wordt verwelkomd in een grote hal. ‘Mensen moeten zich bij binnenkomst meteen prettig voelen. Inmiddels is de hal een heuse sociale ontmoetingsplek. Maar ook de plek waar de man rustig zijn krantje kan lezen, terwijl de vrouw de boodschappen doet.’

Reageer op dit artikel