artikel

Finalisten SvhJ 2016: Hoogvliet Voorschoten

Events

Finalisten SvhJ 2016: Hoogvliet Voorschoten

VOORSCHOTEN – Finalist Hoogvliet Voorschoten vormt een kruispunt tussen verleden en toekomst van de supermarktformule.

Aan de muur van het kantoor van supermarktmanager Wouter van Kooij (35) hangt een ingelijst artikel over Leen Hoogvliet. De kop van het verhaal luidt ‘Ondernemen is vooruitzien’. Een uitspraak van mister Hoogvliet die opgaat voor de supermarktketen in het algemeen en bij Van Kooij in het bijzonder, zo blijkt uit een gesprek met de filiaalmanager. ‘Wat ik fijn vind aan het werken bij Hoogvliet? Je krijgt de ruimte om te werken aan de toekomst van de formule. Ze steken bij Hoogvliet veel tijd in de lange termijn, in nieuwe ontwikkelingen.’ Van Kooij studeerde aan de Technische Universiteit en heeft achter de schermen een rol gehad in verschillende e-commerceprojecten van de supermarktketen, waaronder de bezorgpilot in Amsterdam en de
introductie van afhaalpunten.

Als eerste de bezorgtuktuk
Innovaties spelen dus een centrale rol in het werk van Van Kooij. Dat is ook te zien in de winkel. De supermarkt in Voorschoten (2200 m2) was de eerste Hoogvliet die de bezorgtuktuk kreeg toegewezen. ‘Dat pionieren is heel mooi om mee te maken. Hoogvliet geeft je ook de vrijheid om hierin mee te gaan, door opleidingen te faciliteren. Er werken hier zeker tien mensen met een hbo-opleiding. Bijvoorbeeld in bedrijfskunde of commerciële economie. Met die papieren op zak kun je elders aan de slag, maar toch kiezen ze er voor om in de supermarkt te werken. Omdat ze het leuk vinden en omdat Hoogvliet het werk interessant maakt en je het gevoel geeft dat het bezig is met de lange termijn. Dat begint al bij de 15-jarige die hier komt te werken. Die stoppen we niet automatisch in het keurslijf van een vakkenvuller, we kijken eerst naar waar hij goed in is en welke taken hij het beste kan uitvoeren. Op die manier krijgen mensen voldoening in hun werk en dat stralen ze vervolgens weer uit naar de klanten. Ons percentage vaste klanten is erg hoog en dat is te danken aan die werkwijze.’

Familiair karakter
Niet alleen de toekomst, ook het verleden speelt een belangrijke rol in het succes van de winkel. Voorschoten is de bakermat van de Hoogvliet-familie. ‘Een deel woont hier nog, de broer en zus van Leen Hoogvliet zelfs in deze straat. En ook mijnheer Hoogvliet zelf komt hier wel eens langs, een hele inspirerende man. Leen is echt een begrip.’ Het familiaire karakter heeft volgens Van Kooij ook zijn uitwerking op de winkel. ‘Dat we als winkelteam een eenheid vormen, blijkt wel uit de enorm lange dienstverbanden. Ik werk al 16 jaar voor Hoogvliet en ben hier in Voorschoten sinds 7 jaar bedrijfsleider. Er is heel weinig verloop. Mensen voelen zich gewaardeerd. Niet alleen door het toekomstperspectief, maar ook door de waardering die ze krijgen. Zo ontvangen mensen een bonus als zij een jaar lang niet ziek zijn geweest. En we organiseren met regelmaat personeelsfeestjes. Zo krijg je resultaat.’

Perfecte mix
De winkel in Voorschoten is volgens Van Kooij een perfecte mix van gezelligheid en functionaliteit. ‘Het is een grote winkel, maar heeft het karakter van een buurtsuper. Dat komt mede door de aparte vorm van de ruimte. Door de vele nissen en hoekjes krijgt het een gezellige sfeer. En ja, we zijn innovatief, maar houden het vooral functioneel. Wel zelfscan, maar geen sushichefs. Gewone dingen doen we ongewoon goed, daar gaat het om.’

Reageer op dit artikel