artikel

Interview: Philippe Gruyters over private label

Events

Interview: Philippe Gruyters over private label

Supermarkten die succesvol willen concurreren met Aldi en Lidl zullen de kwaliteit van hun private labels moeten verbeteren.

Het is de vaste overtuiging van Philippe Gruyters, algemeen directeur van de Europese inkoopalliantie EMD. Het volstaat niet meer om private labels te ontwikkelen waarmee je op prijs de strijd tegen de beide Duitse discountgrootmachten aan wilt gaan. En de rol van de inkoopallianties verandert ook. ‘De grootste potentie zit niet meer in de onderhandelingen met A-merk-fabrikanten maar in de ontwikkeling van private labels.’

€178 miljard
Gruyters was van 2001 tot en met 2008  directeur van Aldi Nederland. Sinds 2009 staat hij aan het hoofd van European Marketing Distribution, de grootste inkooporganisatie in Europa. De 15 leden van EMD vertegenwoordigen circa 250 supermarktketens, die met een consumentenomzet van €178 miljard in Europa een marktaandeel van 14 procent in handen hebben. Eén van de 15 leden van EMD is Superunie, dat sinds 2005 deel uitmaakt van het inkoopverbond.

Twee stellingen op Private Label Congres
Gruyters is één van de sprekers op het Private Label Congres dat EFMI Business School en Foodmagazine op 8 maart organiseren. De topman van EMD zal in zijn verhaal twee stellingen poneren. De eerste is dat de concurrentie op private labels in de nabije toekomst veel meer op kwaliteit en veel minder op prijs gaat plaatsvinden. ‘In feite is dat proces al aan de gang.’ De tweede stelling is dat, als het gaat om private labels, Aldi Süd de maat der dingen is. Dat bedrijf bepaalt de standaardkwaliteit of, zoals Gruyters het formuleert, ‘de eigen merkproducten van Aldi Süd zijn benchmark zero.’

EMD buying

Waarom Aldi-Süd?
Philippe Gruyters: ‘Alle Duitse retailers nemen Aldi-Süd als voorbeeld, omdat de eigen merkproducten van die formule in elke test van de Stiftung Warentest, de Duitse Consumentenbond, als ‘goed’ of ‘heel goed’ worden beoordeeld. Met een mindere beoordeling neemt Aldi-Süd trouwens ook geen genoegen. Dan wordt het product simpelweg gesaneerd of verbeterd. En Lidl mag momenteel dan wel succesvoller zijn dan Aldi, als het gaat om de ontwikkeling van eigen merk kijkt Lidl altijd naar Aldi-Süd. Waarom? Omdat Lidl voor elk product ten minste dezelfde kwaliteit wil als Aldi-Süd. En Lidl is op zijn beurt weer de benchmark voor heel veel retailers in andere Europese landen.’

Waarom is Lidl en niet Aldi-Süd in veel landen buiten Duitsland de referentie?
‘Omdat ze in hun expansie succesvoller zijn dan Aldi. Bovendien trekt Lidl zijn assortiment veel internationaler door. Het product wordt op één plaats gemaakt en vervolgens naar alle landen geëxporteerd waar Lidl actief is. Bij Aldi legt elk land eerst het assortiment vast en wordt pas daarna gekeken welke producten internationaal kunnen worden doorgetrokken. Lidl is dus makkelijker te benchmarken’, stelt Philippe Gruyters.

Lidl Nederland is niet de concurrent
Ook in Nederland kijken veel supermarktketens naar Lidl. Niet zo verwonderlijk, want het bedrijf is de laatste jaren aan een sterke opmars bezig. Gruyters waarschuwt echter voor het gevaar van een eenzijdige blik. ‘Lidl Nederland is niet de concurrent’, zegt hij. ‘Lidl opereert op een Europese en binnenkort zelfs mondiale schaal. Het bedrijf vertegenwoordigt een enorme inkoopmacht. Lidl is een geoliede machine. Je moet bij Lidl echt over de grenzen van Nederland heen kijken.’ Gruyters heeft de indruk dat dat ook in toenemende mate gebeurt. ‘Kijk maar naar de ontwikkeling van EMD, maar ook naar AMS of het partnership tussen Rewe en Leclerc of Auchan en Metro.’

Lees het hele interview in Distrifood nummer 7 van 20 februari 2016 (abonnees) >>>

Inschrijven voor Het Nationale Private Label Congres >>>

 

Reageer op dit artikel