artikel

Industributie 2016: Beste handelspartner Heineken en Hoogvliet

Events

Ieder jaar laat Foodmagazine de relatie tussen handel en industrie meten. Dit jaar zijn Heineken en Hoogvliet de overalltoppers. Beste inkoop ligt bij Superunie, Refresco wint private label en Nettorama is de beste discounter. De kernconclusies uit het onderzoek.

Industributie 2016: Beste handelspartner Heineken en Hoogvliet
Hoogvliet wint voor het tweede jaar op rij en is de beste handelspartner in de ogen van de leverancier. Plus zit echter Hoogvliet op de hielen. Volgend jaar zal het een harde strijd zijn.

Het Industributie-onderzoek is in de kern doodeenvoudig: supermarkten geven rapportcijfers aan hun leveranciers, en leveranciers beoordelen supermarkten. Het maakt het onderzoek dé graadmeter in de verhoudingen in de branche. Is het nieuwe bij Lidl eraf? De keten daalt in waardering en Nettorama komt op. Zijn er strubbelingen in de inkoopverhoudingen met Jumbo? De formule daalt in waardering. Onder de cijfers ligt een wereld aan verklaringen. We zetten een aantal kernconclusies op een rij.

1. Heineken is overallwinnaar A-merken en komt uit een ijzersterke groep: dranken

Slechts enkele drankenleveranciers hebben van de retailorganisaties een hogere beoordeling ontvangen dan vorig jaar. Coca-Cola, vorig jaar de als beste beoordeelde leverancier in deze categorie, moet toezien hoe Heineken er dit jaar met een minimale voorsprong van slechts 0,01 cijferpunt met de categorieprijs vandoor gaat. Het brons is voor Grolsch. In de overallranking zijn de eerste drie bedrijven overigens drankenleveranciers.

2. Hoogvliet is beste handelspartner, maar Plus stoomt op

De Industributie-trofee was jarenlang een prooi voor Albert Heijn (1988-2002 en 2010-2014) en Jumbo (2003-2009). Vorig jaar kwam de trofee in handen van Hoog-vliet, die het eindklassement tot op dat moment nimmer won. Met een score die nog eens 0,10 cijferpunt hoger ligt dan vorig jaar, pakt Hoogvliet opnieuw de hoofdprijs. De voorsprong op de nummer 2 is wel kleiner geworden, doordat Plus zich in absolute zin sterker verbeterde (+0,21). Jan Linders bereikt voor de eerste keer in de Industributie-geschiedenis het erepodium. De keten moet het brons echter nog wel delen met Albert Heijn, dat na een klassementsdaling vorig jaar (van de eerste naar de zesde plaats) nu weer op de weg terug lijkt. Poiesz stijgt een flink aantal plaatsen op de ranglijst (van de twaalfde naar de zesde positie). Ook Spar doet goede zaken.

3. Nettorama verslaat Lidl

Twee jaar op rij was Lidl de scherpst inkomende discountformule. Afgaande op het oordeel van de leveranciers is die scherpte afgenomen (-0,79). Superunie heeft zich op dit terrein wel sterk verbeterd (+0,27) en voert nu de inkoopmanagementranglijst aan. Verder valt op dat de inkoopscherpte van Albert Heijn niet onderdoet voor die van de Duitse harddiscounters. Volgens de leveranciers heeft Lidl van de discounters nog altijd het duidelijkste formuleconcept. Echter ook op dit criterium behaalt Lidl een aanmerkelijk lagere score dan vorig jaar (-0,68). De resultaten laten zien dat de
leveranciers een duidelijker beeld hebben gekregen van de formule Nettorama.

4. Refresco maakt een comeback

Refresco daalde vorig jaar naar de 21e positie in de overallranglijst en wint dit jaar. Group of Butchers doet een stapje terug na drie jaar op rij te hebben gewonnen.

5. Waardering voor Superunie

De inkoopmanagementranglijst wordt, net als vorig jaar, aangevoerd door Superunie. De inkooporganisatie uit Beesd behaalt als enige gemiddeld een hogere score dan
vorig jaar (+0,05), met name dankzij een betere beoordeling van de scherpte waarmee wordt ingekocht (+0,27). Na een aantal jaren van positieve ontwikkeling op
inkoopmanagement, doet Jumbo volgens de leveranciers nu een stapje terug. Op beide beoordelingscriteria (respectievelijk -0,42 en -0,41) scoort de formule uit Veghel lager dan vorig jaar.

Reageer op dit artikel