artikel

Finalisten SvhJ 2016: Plus Margraten

Events

MARGRATEN – Waar in veel kleinere gemeenten in Zuid-Limburg de middenstand het moeilijk heeft, bloeit de Plus van Cyril en Fabienne Kleijnen in Margraten. ‘Als je goed presteert, gunnen klanten je ook wat.’

Finalisten SvhJ 2016: Plus Margraten

Bijna 70 jaar is de familie Kleijnen al actief in Margraten. In 1958 begon opa een melkhandel. 6 jaar
later werd er een supermarkt aan toegevoegd in het dorp dat landelijk vooral bekendheid geniet vanwege de Amerikaanse oorlogsbegraafplaats. Die supermarkt zou er misschien niet meer zijn geweest, als Jan Kleijnen, de vader van Cyril en Fabienne, begin jaren negentig niet een andere plek voor de winkel had gevonden. In 1993 verhuisde hij met zijn supermarkt naar het Amerika-
plein in het centrum van het dorp. Het belang van die verhuizing zat vooral in het feit dat verdere uitbreiding op die plek mogelijk was. Dat is ook gebeurd, want 23 jaar na dato staat er in Margraten een supermarkt van 1250 vierkante meter en een omzet die ver bovengemiddeld is.

Formidabele omzet gezien het marktgebied
Eigenlijk zeggen die cijfers alles over de plaats die Plus in Margraten inneemt. Het marktgebied, met
omliggende plaatsen als onder meer Banholt, Mheer of Noorbeek, mag dan wat groter zijn, het dorp zelf telt slechts 3700 inwoners. In het licht van dat aantal realiseert Plus Kleijnen een formidabele omzet. Eigen onderzoek bevestigt dat nog eens. ‘Ruim 65 procent van onze primaire klanten komt uit Margraten en 97 procent van de mensen uit ons directe marktgebied kent ons’, zegt Fabienne. ‘Als je goed presteert, gunnen klanten je ook wat’, vult Cyril aan.

Klanten gaan naar d’r Kleijnen
En het zijn niet alleen die cijfers die de rol van Plus Kleijnen onderstrepen. ‘Veel klanten gaan niet naar Plus, maar naar d’r Kleijnen’, aldus winkelmanager Ton Jagemann, die al zijn halve leven bij Kleijnen in dienst is. En dat doen die mensen ook in de wetenschap dat de winkel meer is dan de plek om boodschappen te doen.’ De winkel fungeert ook als het sociale hart van de gemeenschap. ‘De welbekende praatjes worden in onze winkel verteld’, zegt Cyril.

Verenigingsleven kan altijd rekenen op de supermarkt
De ondernemers zijn zich bewust van de sociale functie die zij hebben. Het verenigingsleven in Margraten kan altijd rekenen op de supermarkt. Moet je dan soms niet op eieren lopen om in zo’n relatief kleine gemeenschap iedereen te vriend te houden? Voor Fabienne is dat niet zo moeilijk. ‘Zolang je maar eerlijk vertelt waarom je iets wel of niet doet, is er niets aan de hand, zegt ze.

Ziekteverzuim ligt onder de 1 procent
Je zou bijna de indruk krijgen, dat het bij Kleijnen allemaal vanzelf gaat, maar dat is niet zo. ‘Je kunt belangrijk zijn voor het dorp en een hoge gunfactor hebben, je moet er tegelijkertijd wel voor zorgen dat de winkel er elke dag gelikt uitziet’, zeggen Fabienne en Cyril bijna in koor. En medewerkers moeten kundig en vriendelijk zijn. In Margraten zijn ze ook vertrouwd met de klanten. Niet alleen omdat de meeste personeelsleden uit de plaats zelf komen, maar vooral omdat de meesten al heel lang in dienst zijn. ‘We hebben heel weinig verloop en relatief veel 40-plussers in dienst’, zegt Jagemann. De loonkosten liggen daardoor wat hoger, maar er is ook een andere kant aan de medaille: ‘Het ziekteverzuim ligt hier onder de 1 procent.’

Ze blijven wel gewoon normaal doen
Het zijn ook diezelfde personeelsleden die voor de titel Supermarkt van het Jaar willen gaan. ‘Ze lopen graag allemaal een stapje harder’, zegt Jagemann. ‘Maar we blijven wel normaal doen hoor. We gaan hier echt geen indoor-ijsbaan plaatsen.’Fabienne en Cyril Kleijnen met hun team: ‘Als je goed presteert, gunnen klanten je ook wat.’

Reageer op dit artikel