artikel

Finalisten SvhJ 2016: Plus Borne

Events

Finalisten SvhJ 2016: Plus Borne

BORNE – VéGé, 4=6, Garantmarkt, Plusmarkt, Plus… Welke formule heeft er niet op de gevel gestaan van het Bornse familiebedrijf Huls van den Nieuwboer? ‘Het maakt niet uit. Klanten gaan niet naar Plus, maar naar Huls’, zegt Hendrik-Jan Huls.

Waarbij hij overigens wil benadrukken dat de Plus-formule leidend is. ‘Maar wij gieten er wel ons eigen sausje overheen’, zegt de ondernemer. Achter de bijzondere naam Huls van den Nieuwboer zit een mooi verhaal. ‘Het bedrijf bestaat meer dan 100 jaar, ik ben van de vierde generatie. Mijn overgrootmoeder heette Van den Nieuwboer en had al een kruidenierswinkeltje. Mijn oma nam dat over, terwijl mijn opa, Huls, een schildersbedrijf had. Toen mijn vader de zaak overnam, leek het hem een goed idee de naam Huls van den Nieuwboer te gebruiken. Toen ik het stokje van mijn vader overnam, heb ik besloten die naam te handhaven. Mensen noemen mij ook vaak Nieuwboer, terwijl ik Huls heet’, zegt de Plus-man.

Enorme fotowand met familiegeschiedenis
Wie wat wil zien van de historie van het familiebedrijf, kan terecht in de supermarkt. Huls liet boven het kassapark een enorme fotowand maken, waarop meer dan 100 jaar levensmiddelenhistorie is te zien. In de kantine ook wat bekers: twee keer werd Huls Ondernemer van het Jaar in Borne. Eenmaal, in 2012, was zijn winkel de beste supermarkt van Overijssel. Dit jaar mag die titel wederom van stal worden gehaald. De Plus van Huls is als enige Supermarkt van het Jaar-finalist uit de provincie.

Lokaal de beste zijn
Huls: ‘Af en toe doen we mee aan dit soort wedstrijden, om de boel scherp te krijgen. We gaan voor de eindzege. Want als we daarmee het niveau omhoog krijgen, ben ik blij. Als je nooit iets extra’s doet, wordt het een beetje saai. Nu hebben we iets om onze tanden in te zetten. En daar boffen de klanten ook mee. Want het doel is om lokaal de beste te zijn. Dat de winkel elke dag voor elkaar is voor de klanten.’

Klanten zijn kritischer geworden
Huls zit sinds 25 jaar in het bedrijf. Hij heeft de supermarktbranche in die tijd behoorlijk zien veranderen. ‘Klanten zijn kritischer geworden, je hebt te maken met ontwikkelingen op IT-gebied en online is opgekomen. Wat ik nu zie is de focus op gezondheid, dat is echt een tendens. Ik denk dat de supermarkt van de toekomst veel meer horeca in zich heeft. Dat gaat geleidelijk. Wij hebben al wat ambachtelijke producten in de winkel: gebak van de lokaal bekende bakker Gustaf, we branden zelf noten, verkopen sushi en hebben dagvers belegde stokbroden. Mensen zoeken meer en meer goede kwaliteit tegen een aanvaardbare prijs.’

Alle werknemers zijn even belangrijk
Om de winkel goed te runnen heeft Huls iedereen nodig, beseft hij. ‘Ik trek de kar niet alleen. Iedereen is even belangrijk, of het nou de jongens van de vulploeg zijn of de vaste mensen. Samen houden we elkaar scherp. Je moet als ondernemer wel met jongelui om kunnen gaan. Het talent er uithalen, soms ook streng zijn. Je bent eigenlijk een voetbaltrainer die het beste team zoekt, niet per se de beste elf spelers. Het mooie van Plus is dat je mensen kunt binden met interne opleidingen. Het supermarktvak is serieuze business, maar je moet mensen ook verantwoordelijkheden geven, ze mogen fouten maken.’

Klanten komen niet vanzelf
Huls probeert zijn team, 120 man sterk, altijd voor te houden dat klanten hartstikke welkom zijn. ‘Ze komen hier niet vanzelf, daar moet je je best voor doen. Maar als je liefde hebt voor het vak, kun je ook dat voor elkaar krijgen. Het mooie namelijk van een supermarkt is dat een klant, in tegenstelling tot een modezaak, altijd komt om iets te kopen.’

Reageer op dit artikel