artikel

Finalisten SvhJ 2016: Plus Blerick

Events

BLERICK – 1,5 jaar geleden opende Plus-ondernemer Geert Benders in Blerick een tweede supermarkt op de plek waar een Spar van 300 vierkante meter zat die €30.000 draaide. Met een vvo die vier keer zo groot is, draait Benders ruim het achtvoudige.

Finalisten SvhJ 2016: Plus Blerick

Neem nou de Mini die bij de ingang voor de deur staat. Het bord bij de hippe auto vermeldt dat je kans maakt op een weekend gratis in de Mini rijden. Het enige wat je ervoor hoeft te doen is drie producten van het Plus-merk bij Benders in Blerick te kopen. Elke week bepaalt de supermarkt dan via loting wie een weekend de Mini mag rijden. Het is een idee uit de hoed van filiaalmanager Eric van Will. ‘We hebben die auto een jaar lang in gebruik  gekregen van de Staatsloterij, omdat we in december de meeste staatsloten hebben verkocht. Dan denk je, hoe kan ik zo’n auto commercieel  inzetten? En dan verzin je dus zo’n actie voor de klanten.’

Leukste ondernemer van Limburg
De actie met de Mini is tekenend voor het ondernemersbloed van Geert Benders. Eric van Will is uit hetzelfde hout gesneden. Ondernemen als vanzelfsprekendheid. Van Will zwaait vanaf de opening de scepter bij de tweede Plus van Benders in Venlo. Eind vorig jaar werd hij uitgeroepen tot leukste ondernemer van Limburg. Om dat te vieren kocht hij 4000 kerststollen in die hij voor €1 verkocht. ‘Als er iets te vieren valt, doen we dat met de klanten, zo simpel is dat.’

Plus in Blerick draait geweldig
Hoewel hij filiaalmanager is, krijgt Van Will bij Benders volop de gelegenheid zich als zelfstandig ondernemer te manifesteren. Vooralsnog lukt dat prima. De Plus in Blerick draait geweldig. 1,5 jaar na opening wordt al een omzet van €260.000 gerealiseerd in een markt die toch zeer competitief is. Ga maar na: in de directe omgeving is de concurrentie met Lidl, AH, Coop, Jumbo en Aldi ruim vertegenwoordigd. En het mooie voor de Plus is, dat ‘Venlo’ (de andere Plus van Benders in Venlo) geen cent omzet heeft ingeleverd.

Klant staat op een voetstuk
Hoe flikken Van Will en zijn team dat? De filiaalmanager roemt de klantvriendelijkheid van zijn team. ‘Wij plaatsen de klant hier echt op een voetstuk. Dat karakter van de winkel hoort bij Geert Benders, want dat is in de winkel in Venlo ook zo.’

Klantvriendelijkheid is helemaal niet simpel
De filiaalmanager realiseert zich dat klantvriendelijkheid niet zo simpel te benoemen is. Het is makkelijker om te zeggen wat klantonvriendelijk gedrag is. ‘Ik was pas geleden bij Blokker om het koffiezetapparaat uit de aanbieding te kopen. Op de dag dat ik het kocht, gold nog een speciale korting van 15 procent. Bij de kassa moest ik de caissière echter wel op die speciale korting wijzen. Die caissière was echt niet onvriendelijk, maar ik vond het geen klantvriendelijk gedrag. In onze supermarkt wil ik dat klanten die korting krijgen zonder dat ze er om hoeven te vragen. dat moet vanzelfsprekend zijn.’

Zelfsturende teams bij Plus in Blerick
‘Hoe je dat voor elkaar krijgt? Het is niet één truc of zo. Ik weet wel dat we hier de medewerkers veel ruimte geven. Dat is in mijn visie dé manier om ze actief te laten worden en betrokken te raken. In feite zijn het zelfsturende teams. Heel veel zaken worden opgelost zonder mij. En ik krijg bij vergaderingen regelmatig behoorlijk wat tegengas van het personeel. Het mooie is dan, dat die kritiek altijd gebaseerd is op de vraag of het wel goed is voor de klanten.’

Het kan altijd beter
Tot aan de finale worden in Blerick de puntjes nog eens extra op de i gezet. ‘Iedereen is bezig met de verkiezing. Want dat is ook een vanzelfsprekendheid: het kan altijd beter.’

Reageer op dit artikel