artikel

Finalisten SvhJ 2016: AH XL Kerkrade

Events

Finalisten SvhJ 2016: AH XL Kerkrade

KERKRADE – Een supermarkt is tegenwoordig meer dan alleen een verkoper van verse en kruidenierswaren. ‘Een goede supermarkt is ook maatschappelijk actief.’

Het is minder dan 2 jaar  geleden dat de AH XL in Kerkrade de deuren opende. De 3600 vierkante meter grote winkel onder het Roda JC-stadion (officieel heet dat het Parkstad Limburg stadion) is de één na laatste in de rij van 35 grote vestigingen die de marktleider sinds januari 2002 in
Nederland heeft geopend.

Geen mysterie
Ondanks die jonge leeftijd mag de vestiging in Kerkrade zich al de Beste supermarkt van Limburg noemen en is de winkel dus in de race voor de titel Supermarkt van het Jaar. ‘Nee, er is geen geheim’, neemt filiaalmanager Ger Gootzen direct elke illusie op de onthulling van een mysterie weg. ‘Wat dan wel het succes van de winkel verklaart? Gewoon jezelf blijven en de simpele dingen goed doen’, antwoordt de nuchtere Limburger. Hij begon als 18-jarige als stagiair bij AH en is er nooit meer weggegaan. En de gewone dingen goed doen is in de ogen van de filiaalmanager er bijvoorbeeld voor zorgen dat de schappen altijd goed gevuld zijn en dat de producten op de juiste plaats staan.

Altijd wel reuring op het versplein
Gootzen is realist genoeg om te beseffen dat die verklaring te mager is voor het succes van de winkel. Er moet iets meer zijn, realiseert ook de filiaalmanager zich wel. ‘Uit onderzoek weten we dat klanten de grootte én de indeling van de winkel prettig vinden. Ze komen binnen op het versplein, waar altijd wel reuring is. Vervolgens komen ze dan in het kw-gedeelte, waar ze dankzij het grote aantal vierkante meters op hun gemak boodschappen kunnen doen.’

Zelf aan tafel bij de sollicitatiegesprekken
Uiteraard komt ook het personeel aan bod. Gootzen noemt de vriendelijkheid én de betrokkenheid van zijn medewerkers. ‘Ik vind dat wij op dat aspect het verschil met anderen kunnen maken.’ De filiaalmanager heeft zich intensief beziggehouden met de samenstelling van het team in Kerkrade. ‘Er zijn vanuit de winkelorganisatie zo’n 40 mensen aan deze winkel toegewezen. Alle overige personeelsleden, en dat zijn er inmiddels zo’n 145, hebben we zelf geworven. Bij verreweg de meeste sollicitatiegespreken heb ik zelf aan tafel gezeten.’

Meer geselecteerd op houding dan op kennis
De vraag is waarom. ‘We zijn hier feitelijk vanaf nul begonnen, moesten onze plek in de markt veroveren. Vriendelijkheid is altijd van belang, maar in onze situatie gold dat helemaal. In feite hebben we meer op houding dan op kennis geselecteerd. Zijn mensen in staaat om klanten als gasten te ontvangen ? Dat was een belangrijk uitgangspunt. Een grote winkel is natuurlijk prachtig, maar je moet er waken dat je niet een winkel met een doodse sfeer krijgt. Ik wilde een grote winkel met de sfeer van een dorpssuper. We hebben klanten die hier dagelijks komen en dat is niet voor niks. Voor mij is dat een teken dat we het goed doen, dat we in staat zijn klanten tevreden naar huis te laten gaan. En de personeelsleden die hier 2 jaar geleden zijn begonnen, werken er nu nog. Er is een gevoel van trots ontstaan.’

Leerlingen van scholen voor wedstrijden Roda JC
Gootzen en zijn team zijn echter ook buiten de winkel actief. ‘Voorafgaand aan elke thuiswedstrijd van Roda JC nodigen we leerlingen van scholen uit de buurt uit. Samen met de voedingscoach van Roda vertellen we dan over gezonde leefwijze met voeding. Of dat nodig is? Ik denk dat een goede supermarkt tegenwoordig ook maatschappelijk actief moet zijn. Het is voor mij geen vraag meer, maar een vanzelfsprekendheid.’Filiaalmanager Ger Gootzen en zijn team voor de winkel. ‘We zijn hier feitelijk vanaf nul begonnen.’

Reageer op dit artikel