artikel

Finalisten SvhJ 2016: AH Huissen

Events

HUISSEN – De kracht van Albert Heijn Huissen? Supermarktmanager Torsten van Mierlo hoeft niet lang na te denken over die vraag. Die ligt bij het winkelteam, dat met name uitblinkt op commercieel
gebied.

Finalisten SvhJ 2016: AH Huissen
Distrifood

Distrifood portretteert in de aanloop naar de finale van de Supermarkt van het Jaar (SvhJ 2016) alle finalisten. Vandaag aandacht voor de Albert Heijn van franchiser Hans Geveling in het Gelderse Huissen, kandidaat voor Supermarkt van het Jaar.

Het is een unicum in de geschiedenis van de Supermarkt van het Jaar-verkiezing: een noodwinkel als finalist. De primeur is voor Albert Heijn Huissen, die sinds 2012 in een tijdelijk pand bivakkeert en eind 2017 naar een nieuwe locatie verhuist. Volgens de supermarktmanager is zijn winkel niet zomaar een noodwinkel. ‘Wij vonden dat Huissen als bourgondisch stadje recht had op een goede winkel en daarom hebben we niet bespaard op deze tijdelijke winkel. Zo ligt er een hele kostbare vloer in’, zegt Van Mierlo. ‘En dat waarderen klanten. Vanaf het begin draait de winkel goed. De omzet stijgt elk jaar.’

Eén franchiser, twee finalisten
De behaalde finaleplek heeft nog een bijzonder tintje. Want op 19 maart heeft multifranchiser Hans Geveling, eigenaar van AH Huissen nog een troef: zijn winkel in Vleuten behoort eveneens tot de finalisten. Dat Huissen de finale bereikte, was voor Van Mierlo en zijn assistent Martijn Verhagen wel en niet een verrassing. ‘Natuurlijk weet je niet hoe goed je concurrenten zijn. Maar de interne Albert Heijn-ronde ging goed en toen hadden we overleven van de eerste ronde als doel. De jury-rapportages waren zo goed dat we ons doel bijstelden: de finale halen.’

Commerciële activiteiten zijn de grote kracht
De jury die de winkel in het Gelderse stadje bezocht, was vooral enthousiast over de commerciële activiteiten van de AH. Daarin schuilt de grote kracht van de winkel. Van Mierlo: ‘We hebben hier een sterk winkelteam gebouwd. Als er vanuit Albert Heijn een thema is, gaat een creatief team van zo’n zeven man daar mee aan de slag om wat leuks te verzinnen. Op dat gebied pakken we gigantisch uit.’ Zo had de winkel afgelopen weken een oude tractor bij de ingang staan en knutselden medewerkers zelf een grote stamper in elkaar, beide in het kader van het ‘Hollandse pot’-thema. En volgens de managers passend bij de bourgondische,  ouderwetse sfeer die ze zoeken in de winkel. Verhagen: ‘Die tractor was zo geregeld. Huissen is een stad, maar het is hier ons-kent-ons. Klanten verwachten inmiddels ook dat we iets leuks doen met de thema’s, vragen daar ook naar. Of dat extra druk geeft? Nee, het komt altijd goed.’

Klantenkring leeft intensief mee
De klantenkring van de winkel leeft ook intensief mee met de Supermarkt van het Jaar-verkiezing, weet Van Mierlo. Ze worden er dan ook veel bij betrokken. ‘Toen bekend was dat we de finale hadden gehaald, hebben we in de winkel getrakteerd op lekkernijen. En de enquêteur die hier kwam, wist niet wat hem overkwam. Mensen stonden in de rij om de enquête in te vullen. Dat had hij in 20 jaar nog nooit meegemaakt.’ Het sluit mooi aan op de slogan van Albert Heijn Huissen: Een stadse winkel met een dorps karakter.

Groot commitment bij het personeel
Het personeel, 115 man sterk, maakt het verschil in de winkel, weet Van Mierlo. Het aannamebeleid speelt hierin een grote rol. ‘Het zit in ons DNA om het beter te doen dan gemiddeld. We nemen daarom bijvoorbeeld graag broertjes, zusjes, vriendjes en vriendinnetjes aan van mensen die hier al werken. Dan weten ze al wat er van hen wordt verwacht. Wij zorgen ervoor dat mensen kunnen groeien. Het commitment is daardoor erg groot. We hadden een bijeenkomst georganiseerd ter gelegenheid van het begin van de finaleronde, 95 procent was daar aanwezig. Degenen die niet konden, hadden schoolverplichtingen. En op de dag dat bekend zou worden of we de finale hadden gehaald, kregen Martijn en ik allemaal berichtjes van mensen die op  vakantie waren of er al iets bekend was.’

Reageer op dit artikel