artikel

Finalisten BvhJ 2016: Plus Nieuwstadt

Events

NIEUWSTADT – Plus-ondernemer Peter de Wit gaat met zijn team op herhaling. 2 jaar geleden won hij vanuit het niets de titel Buurtsupermarkt van het Jaar. Een reprise zou mooi zijn, maar moet niet.

Finalisten BvhJ 2016: Plus Nieuwstadt

Eigenlijk is de deelname aan de verkiezing Buurtsupermarkt van het Jaar met het bereiken van de finale al geslaagd, zegt Peter de Wit. Niet dat hij niet wil winnen, natuurlijk wil hij dat, maar zijn doelstelling heeft de ondernemer al bereikt. ‘Ik wilde dit keer in de finale komen met een heel ‘normale’ winkel. Dat is gelukt: we hebben de eindronde  gehaald zonder dat we extra uren hebben ingezet, zonder dat we extra derving hebben hoeven accepteren én met behoud van het verdienmodel. Die drie doelen zijn allemaal behaald en daar ben ik blij om.’

Winnen streelt je ego
2 jaar geleden was alles anders. ‘Toen hadden we net een verbouwing achter de rug, was alles nieuw en wilden we dolgraag winnen. Dat dat gelukt is, was prachtig. Het was de bekroning op ons werk en het streelt natuurlijk ook je ego. De grote winst zat echter in de winkel. Die titel was een prachtige kapstok om allerlei zaken versneld door te voeren. Er is een hang naar perfectionisme ontstaan. Niet alleen bij mij, maar juist ook bij het personeel.’

Klanten worden in het dialect welkom geheten
Ten opzichte van 2 jaar geleden is de Plus van De Wit subtiel veranderd, meer Limburgs geworden. Zo heet de ondernemer tegenwoordig zijn klanten in het Nieuwstadts dialect welkom met een groot spandoek naast zijn winkel ‘Geer waerd geneud: Kómp mer bènne’, zijn de de appels en peren die hij verkoopt ‘eppel en paere van de boer óm de houk’ en is de chocolade ‘Handgemaakde sjóklaat oet Maersje’ (handgemaakte chocolade uit Meerssen). Het zijn uitingen die onderstrepen dat de winkel mee-groeit met de veranderingen in de markt, zoals De Wit dat noemt. ‘Het gaat in supermarkten steeds meer om beleving. Met de verkoop van een pak koffie red je het niet meer. Daar onderscheid je je niet mee. Vandaar dat we fruit en chocolade uit de buurt verkopen. Als je dat dan ook nog op een bijzonder wijze brengt, wordt dat gewaardeerd’.

Niet ingewikkeld doen, maar wel zichtbaar zijn
De Wit heeft daarnaast een tv-scherm in zijn winkel staan met het lokale nieuws. ‘Verenigingen kunnen hun activiteiten melden, nieuwtjes uit het dorp kunnen worden vertoond, zodat iedereen die in de winkel komt op de hoogte is. Op die manier wordt de winkel steeds meer het sociale hart van Nieuwstadt.’ Om diezelfde reden heeft de Plus ook een eigen Facebookpagina. Bijzondere momenten in de winkel worden met de telefoon gefotografeerd en zijn even later op Facebook te zien. De carnavalsdisplay die twee weken geleden in de winkel werd gebouwd was in korte tijd 3275 keer bekeken. ‘Je hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te doen om zichtbaar te zijn’, aldus de ondernemer.
De Wit is samen met anderen bezig een ondernemersvereniging in Nieuwstadt van de grond te tillen. ‘Het zijn niet alleen middenstanders, maar bijvoorbeeld ook een fysiotherapeut, een kindercoach en een schadeherstelbedrijf. Het doel is simpel: met vereende krachten Nieuwstadt zo aantrekkelijk mogelijk maken voor de inwoners. In een dorp als dit moeten mensen je het ook gunnen.’

Heel veel lol maken in de winkel
Onveranderd ten opzichte van de vorige keer is de lol die De Wit en zijn team in de winkel maken. ‘Misschien zit dat wel het meest in het DNA van Limburg en deze winkel: feesten en plezier maken. Dat houdt het in elk geval leuk.’

Reageer op dit artikel