artikel

Winnaars Foodmagazine Marketing Awards

Events

Winnaars Foodmagazine Marketing Awards

SCHEVENINGEN – New Forrest wint de Foodmagazine Marketing Award, de prijs voor de beste marketingprestatie van levensmiddelenfabrikanten. Een jury op directieniveau van Jumbo, Albert
Heijn en Superunie heeft er een allesbeslissende klap op gegeven.

Uit alle aanbieders aan de supermarkt zijn dertien winnaarsgenomineerd in dertien categorieën op basis van hun trade marketing, hun beste introducties en hun omzetgroei. Een jury op directieniveau van Jumbo, Albert Heijn en Superunie heeft vervolgens het definitieve oordeel geveld. Per categorie is, op basis van onderzoek van SymphonyIRI Group, bepaald welke introductie het meest succesvol is
geweest.

Hoogste gemiddelde weekomzet
Hiervoor heeft SymphonyIRI onderzocht welk nieuw product de hoogste gemiddelde weekomzet heeft behaald in het voorgaande jaar, gebruikmakend van het onderzoek behorend bij de Intro Top 20 (Foodmagazine april). Per categorie heeft SymphonyIRI Group ook bepaald van welk merk de omzet het sterkst is gegroeid. Hiervoor heeft het onderzoeksbureau uitgezocht welk merk de hoogste procentuele groei heeft behaald in het voorgaande jaar, gebruikmakend van het onderzoek achter de Merken Top 100 (Foodmagazine februari).

Industributie-onderzoek
Ook hiervoor zijn veel meer resultaten gebruikt dan bij de Merken Top 100 zijn gepubliceerd. Per categorie is ten slotte bepaald welke leverancier de sterkste prestatie heeft geleverd in de relatie met de handel. Hiervoor is gebruikgemaakt van de resultaten van het Industributie-onderzoek 2014, uitgevoerd door EFMI Business School. De totaalscores op het aspect trade marketing zijn hier bepalend. De resultaten van het Industributie-onderzoek zijn onder meer gebaseerd op het oordeel van inkopers van supermarktorganisaties over de prestaties van de industrie.

39 toppers
De voorselectie leverde 39 toppers op die waardering hebben verdiend voor hun innovatie, groei of trade marketing. Om op basis van deze gegevens een winnaar per categorie aan te wijzen is een topjury – bestaande uit vertegenwoordigers van de drie grote Nederlandse inkoopbolwerken – in het leven geroepen: Gerard van Dulmen (Superunie), Marit van Egmond (Albert Heijn) en Ed van de Weerd (Jumbo). Een toelichting op het oordeel van de jury, de samenstelling van de jury en het overzicht van nominaties en winnaars treft u hieronder aan.

Agf en Conserven

Genomineerden: Bonduelle (trade marketing), Aviko (introductie), Princes Foods Nederland (groeier)

Winnaar: Princes Foods

De jury noemt Princes Food een bedrijf dat ‘vanuit een effectief promobeleid beter dan gemiddeld presteert in de categorie visconserven.’ Princes timmerde vorig jaar onder andere aan de weg met de promotiecampagne Vishelden. Aanleiding van de campagne was dat Nederlanders weinig vis eten. Princes vroeg daarbij moeders naar hun grootste uitdagin-gen hiermee. Recepten van moeders vormden de basis voor de campagne en moesten moeders inspireren. Princes produceert naast het A-merk ook privatelabel.

Lees het verhaal van de fabrikant >>>

Maaltijden, pizza’s en salades

Genomineerden: Dr. Oetker (trade marketing), Dr. Oetker (introductie), Johma (snelle groeier)

Winnaar: Dr. Oetker

Dr. Oetker is de grote stuwende kracht achter het bakschap. Maar dit jaar heeft de jury ook speciale waardering voor de introductie van de Pizzaburger. De jury noemt die ‘succesvol vanaf de eerste dag’ en ‘additioneel op de category’. Een jurylid speekt zelfs van een ‘mega-succes met de pizzaburger’ die erg innovatief wordt bevonden en daarom aanslaat bij de consument. Dr. Oetker Nederland maakt deel uit van het Duitse familiebedrijf Dr. Oetker uit Bielefeld. Het bedrijf is actief sinds 1891. Het eerst ontwikkelde product ‘Backin’ poeder wordt nog steeds geproduceerd.

Lees het verhaal van de fabrikant >>>

Kaas

Genomineerden: Friesland Campina (trade marketing), Westland (introductie) en Galbani (groeier)

Winnaar: Westland

Westland bouwt volgend de jury continu aan het merk Old Amsterdam,
onder andere ook met 35+ en Crème. Westland zelf noemde het: ‘Het is ons eindelijk gelukt om een oude kaas te maken die met veel minder vet net zo lekker is. De ideale combinatie tussen smaak en vetpercentage.’ De jury noemt ook als pre dat het bedrijf de categorie doorontwikkelt, onder meer met Maaslander Geitenkaas. Het bedrijf krijgt de typering van een ‘familiebedrijf met internationale allure’.

Lees het verhaal van de fabrikant >>>

Zuivel, eieren en geelvetten

Genomineerden: Alpro (trade marketing), Arla (beste introductie) en Alpro (snelste groeier)

Winnaar: Alpro

Alpro groeit sterk in een verdringingsmarkt, aldus de jury, die zijn zijn waardering uitspreekt over de manier waarop het bedrijf zeer goed weet in te spelen op de actuele consumentenbehoefte. Volgens de jury heeft Alpro een ‘effectieve winkelvloerbenadering’. Al die elementen maken Al-pro tot een sterk merk met een sterke portfolio ‘op alle fronten’. De jury wijst er daarbij op dat Alpro in zijn segment ook het hardst groeiend merk is en ‘ze maken het plantaardige segment hip-per en toegankelijker.’

Brood en ontbijtproducten

Nominaties: Geen genomineerde in trade marketing, wel Pepsico (introductie) en Bolletje (snelste groeier)

Winnaar: PepsiCo

Een overtuigende winnaar aldus de jury. PepsiCo is volgens hen met het merk Quaker de innovator binnen de categorie Cereals en ‘zorgt hiermee structureel voor meer categoriewaarde.’ Als er al een minpuntje is, dan is het de omloopsnelheid. ‘De rotatie moet nog wel iets groeien’, aldus een jurylid. Waardering is er voor de manier waarop de ‘kapstokhaak’ naar gezondere voeding goed wordt
gebruikt.

Diepvries

Nominaties: Aviko (trade marketing), New Forrest (introductie), Nestlé (groeier)

Winnaar: New Forrest

Volgens de jury is de introductie van Kwekkeboom Ovensnacks ‘een ware innovatie’ of een ‘echte innovatie’. Deze innovatie weet een nieuwe klantengroep naar het snacksschap te trekken, aldus de jury waardoor ‘de markt op een margerijke manier wordt verruimd.’ Een jurylid spreekt van een
penetratie van 21 procent na zes maanden. ‘Bovendien ook nog een vernieuwde verpakking die uit het schap springt.’

Niet-alcoholische dranken

Nominaties: Coca-Cola (trade marketing), Pepsi (introductie) en Heinz (snelste groeier)

Winnaar: Heinz

De jury noemt Heinz een ‘sterk merk in de groeicategorie’ die siropen natuurlijk is. Met Karvan Cévitam scoort het bedrijf met name. Dat begon vorig jaar met de introductie van de KC Ice tea, die in zijn eentje de siropenmarkt optilde naar een ander niveau. Nu is er de introductie van de KC Go, de sterk  econcentreerde variant. Die laatste introductie benoemt de jury ook nog expliciet. Alles bij elkaar opgeteld weet Heinz volgens de jury ‘een oeroud merk hip te houden.

Koffie, thee, cacao, witmakers en suiker

Genomineerden: Douwe Egberts (trade marketing), Douwe Egberts (introductie) en Unilever (groeier)

Winnaar: Douwe Egberts

De jury: ‘De duidelijke en zorgvuldige koers op zowel Douwe Egberts Aroma Rood als Pickwick laat de merken maximaal in hun kracht komen.’ Die koers heeft volgens de jury ook effect, want DE levert ‘een positieve bijdrage aan de waarde in een volume-dalende categorie.’ Als bedrijf heeft Douwe Egberts een ‘grote kennis van de markt maar is ook zeer meedenkend in private label.’

Zoutjes en zoetwaren

Genomineerden: Nestlé (trade marketing), Lay’s (introductie), Mondelez (groeier)

Winnaar: Mondelez

Mondelez is de ‘sterkste innovatiemoter in de gehele branche!’, juicht een jurylid, dat is nogal wat. Andere juryleden beamen het en noemen met name Milka als een heel sterk groeiend merk, een ‘driver’ van groei voor de categorie met een betere performance dan de twee andere genomi-neerden. Er is wel een puntje van kritiek. ‘De marge kan nog wel verbeteren’, vindt één jurylid.

Drogmetica (personal care)

Genomineerden: Beiersdorf (trade marketing), Unilever (introductie) en Beiersdorf (snelle groeier)

Winnaar: Beiersdorf

Beiersdorf wordt gezien als een strategische partner op de bad- en doucheworp. Volgens de jury wordt daarmee een aanzienlijke uplift bereikt in de categorie. Het merk heeft een jarenlange geschiedenis en is still going strong. Een ander jurylid: ‘Beidersdorf wint wat ons betreft voornamelijk vanwege de trade marketing. Het bedrijf is van zeer grote toegevoegde waarde voor de ontwikkeling van ons category-managementplan voor cosmetica.

Bieren, wijnen en aperitieven

Nominaties: Grolsch (trade marketing), Grolsch (introductie) en ABInbev (groeier)

Winnaar: Grolsch

Amstel was weliswaar de eerste, maar er is waardering voor de introductie van Grolsch Radler. ‘Met slechts één item direct de nummer 2 in het Radler-assortiment’, luidt de conclusie van de jury. Eén jurylid is wel erg enthousiast en spreekt van een bedrijf dat al ‘400 jaar aan de top’ staat. Hoe dan ook is er een gedegen en gezonde basis. Waardering is er namelijk voor de ‘objectieve en professionele trade-marketingadviezen.’

Lees het verhaal van de fabrikant >>>

Soepen, maaltijdmixen, smaakmakers en maaltijdversierders

Genomineerden: Nestlé (trade marketing), Unilever (introductie), geen genomineerde snelle groeier

Winnaar: Nestlé

Nestlé krijgt als karakterschets een bedrijf met een ‘sterk met oog voor winstgevendheid’ en dat gaat ‘boven het kopen’ van omzet.’ Dat is dus positief. Een jurylid spreekt van een ‘professionele trade-marketingafdeling, die onafhankelijkheid hoog in het vaandel heeft staan.’

Lees het verhaal van de fabrikant >>>

Schoonmaak- en wasmiddelen, onderhoudsartikelen (household care)

Genomineerden: Procter & Gamble (trade marketing), Unilever (introductie), Unilever (snelle groeier)

Winnaar: Unilever

‘De combinatie van twee ijzersterke merken Robijn en Zwitsal heeft gezorgd voor categorie groei en loyaliteit van klanten’, aldus de jury. Die meldt verder dat ‘de introductie een ware hype heeft veroorzaakt.’ Een  ander jurylid spreekt van ‘slim gebruik gemaakt van geurnostalgie bij de consument’. Zowel productintrinsiek als in prestatie de absolute winnaar in deze categorieën, aldus de jury.

Reageer op dit artikel