artikel

AH, PepsiCo en Dutch Grill beste van de klas

Events

Albert Heijn krijgt een deuk in de waardering, omdat het ‘zijn afspraken minder nakomt’. PepsiCo is de kampioen A-merk en Dutch Grill Specialties wint in Vers en Private label. Supermarkten en fabrikanten hebben elkaar weer de Industributie-waardering toegekend.

AH, PepsiCo en Dutch Grill beste van de klas

Albert Heijn is werderom de beste supermarktorganisatie van Nederland. Althans, dat vinden de toeleveranciers en fabrikanten. De marktleider wint de trofee echter ondanks een lagere score (-0,15 punt) vergeleken met voorgaande jaar.

Onder de oppervlakte zijn er echter wel verschuivingen. De score is immers een optelsom van prestaties op categorymanagement, inkoopmanagement en formulemanagement. Zo werd op het criterium ‘inkoopmanagement’ enige jaren lang door Albert Heijn als beste gescoord. Vorig jaar was de voorsprong op Superunie echter al geslonken en bedroeg nog maar 0,02 cijferpunt. In de huidige edtie is Superunie volgens de leveranciers de inkooporganisatie die het scherpst inkoopt en die zijn afspraken het meest nakomt. Hoewel Superunie zich in absolute zin niet heeft verbeterd, profiteert de inkooporganisatie uit Beesd van Albert Heijn en Jumbo minder goed worden beoordeeld dan vorig jaar. Bij zowel Albert Heijn als Jumbo wordt een belangrijk deel van de daling veroorzaakt door een lagere beoordeling op het criterium ‘het nakomen van afspraken’. Kenners weten het: AH is afgestraft op de 2-procentbrief waarin het tussentijds extra inkoopmarge bedong.

Voor het vierde jaar op rij mag Plus zich op een ander criterium, category management, expert onder de supermarktformules noemen. De gemiddelde score van Plus op dit onderdeel ligt echter wel 0,17 cijferpunt lager dan vorig jaar, waardoor het verschil met C1000, de nummer 2 van de ranglijst, kleiner is geworden. AH is hier derde. De opvallendste beweging in de category-managementranglijst wordt overigens gemaakt door Spar. Deze formule noteert net als Plus een score die 0,17 cijferpunt lager ligt dan in de vorige Industributie-editie, maar moet hierdoor wel een aantal posities in het klassement prijsgeven (van de 7e naar de 11e plaats). Het category management van Boni, MCD en DekaMarkt ontvangt van de leveranciers een beoordeling beneden de 6. Op ‘formulemanagement’, tot slot, houdt AH met een score van 7,96 de toppostie vast die het ook de Industributie Trofee oplevert.

Fabrikanten
Aan de kant van de fabrikanten gaan PepsiCo en Dutch Grill Specialties er met de prijzen vandoor. PepsiCo, vorig jaar 12e in de overall-ranglijst, sleept dit jaar de Industributie Trofee in de wacht. Runner-up is Procter & Gamble, dat in de voorgaande Industributie-editie al de 3e plaats veroverde. Coca-Cola, Industributie-winnaar in 2011 en 2012, noteert ook dit jaar weer een knappe plek in de top 3. Maar liefst zeventien van de 25 plaatsen in de overall-ranglijst worden ingenomen door bedrijven die vorig jaar ook al een plaats bij de eerste 25 noteerden. Dit geeft aan dat een goede relatie lang kan standhouden. Dat een relatie tussen handelspartners in korte tijd ook sterk kan bekoelen, is in eerdere edities van het onderzoek al gebleken. Ook dit jaar zijn er bedrijven die dat ervaren. Gelukkig kan een gebrouilleerde relatie ook snel herstellen: zo zakte Granfood vorig jaar naar de 59e positie in de overall-ranglijst, terwijl het bedrijf dit jaar een 8e plaats noteert. Ook Henkel Laundry & Homecare herstelt zich sterk (van de 69e naar de 22e plaats). Zulke grote schommelingen kunnen erop duiden dat er soms ook sprake is van (tijdelijke) spanningen in de relatie.

Met een overall-score van 7,90 sleept Dutch Grill Specialties de Vers en Private label Industributie Trofee 2013 in de wacht. Op enige afstand volgen nieuwkomer Teeling Petfood (7,58) en Struik Foods (7,56). Tien leveranciers waren vorig jaar ook al in deze shortlist te vinden. De grootste (relatieve) sprongen worden gemaakt door Coroos Conserven (van plaats 27 naar 13) en Zandbergen Vleeswaren en Ysco (beide vorig jaar plaats 20, nu plaats 8 en 9).

Overall: A-merken
totaalscore top 3
1. PepsiCo 7,90
2. Procter & Gamble 7,80
3. Coca-Cola 7,75

 

Zoetwaren en snacks
1. PepsiCo 7,90
2. Perfetti Van Melle 7,57
3. Nestlé Confectionery 7.39

 

Zuivel en kaas
1. Danone 7,73
2. Arla Foods 7,58
3. FrieslandCampina 7,40

 

Dranken
1. Coca-Cola 7,75
2. Grolsche Bierbrouwerij 7,46
3. Heineken 7,30

 

Kruidenierswaren overig
1. Bonduelle 7,56
2. Granfood 7,50
3. Unilever Foods 7,48

 

Diepvries
1. Dr. Oetker 7,39
2. Unilever Foods 7,18
3. Aviko 7,15

 

Drogmetica, schoon- en onderhoudsartikelen
1. Procter & Gamble 7,80
2. Kimberly-Clark 7,44
3. Unilever Home & Personal Care 7,29

 

Overall: Vers en Pl
1. Dutch Grill Specialities 7,90
2. Teeling Petfood 7,58
3. Struik Foods 7,56

 

Private label en Kw
1. Teeling Petfood 7,58
2. Struik Foods 7,56
3. United Coffee 7,27

 

Non-food overig
1. Nestlé Purina 7,31
2. Mars 7,00
3. Japan Tobacco Interantional 6,93

 

Agf en brood
1. Chiquita 7,04
2. CélaVita 6,98
3. The Greenery 6,69

 

Vlees, vis, salade, maaltijd
1. Dutch Grill Specialties 7,90
2. Menken Salades & Sauzen 7,28
3. Plukon Poultry 7,15

 

Overall: Retail
1. Albert Heijn 7,47
2. Hoogvliet 7,20
3. Plus 7,19

 

Inkoopmanagement
1. Superunie 7,42
2. Albert Heijn 7,34
3. Jumbo (Bijeen) 6,84

 

Category management
1. Plus 7,24
2. C1000 7,12
3. Albert Heijn 7,09

 

Formulemanagement
1. Albert Heijn 7,96
2. Jumbo 7,49
3. Hoogvliet 7,17

 

Discountranglijst
1. Aldi 7,41
2. Lidl 7,30
3. Nettorama 6,97
Reageer op dit artikel