artikel

Winnaars Special Wheels op een rijtje

Events

Winnaars Special Wheels op een rijtje

Gouden Wheel en de Wheel in decategorie droge snacks: Lay’s met de winnende smaak Patatje Joppie.

De jury prijst de totaalaanpak rondom deze introductie. Het in vroeg stadium betrekken van de klant bij de productontwikkeling, de inzet van sociale media en het daardoor creëren van een blijvertje in de categorie. De marge is minder slecht dan van de andere snackvarianten, daar boekt Lay’s in de ogen van de inkopers dus ook belangrijke winst. Verder kent het product significante omzetniveaus binnen de productgroep.

Special Wheel voor innovatie en durf en de Wheel in de categorie alcoholhoudende dranken en bier: Bavaria 0.0%

Volgens de jury toont de brouwer metBavaria 0.0% alcoholvrij witbier durf door drie keer de moeilijke weg te kiezen. Het is én een speciaalbier, namelijk een witbier, én het zit in blik én bevat geen alcohol. Bovendien heeft het markt Bavaria tot voor de introductie geen positie binnen witbier. Opmerkelijk is dan dat Bavaria first mover in het segment is en hiermee van de andere brouwers inclusief de marktleider volgers maakt. Het product scoort goed op innovatie, marge en vooral ook op rotatie.

Special Wheel Consumenten: Arla biologische zuivel

Arla speelt in volgens de GfK-motivatie in op gezondheid, genieten en – met een duurzame verpakking – op de wensen van de consument. De winnaar scoort in alle doelgroepen (jong/kind/oud) op niveau en behaalt de grootste klantenkring van de genomineerde producten van de Wheel of Retail die het product van een tweede keer koopt. Zowel absoluut als relatief de nummer één in herhalingsaankopen. Een op de acht Nederlandse huishoudens kocht het product gemiddeld vier keer in 2010. Dit wordt mede veroorzaakt doordat deze fabrikant, het in deze tijden van terughoudendheid en trading down, het lef heeft om een breed pakket producten te innoveren. De jury vraagt zich wel af waarom Arla op onderdelen niet meer marge durft te nemen, zoals in de speciale yoghurts. Het is immers een Bio-lijn en dat kan een hogere consumentenprijs hebben. Maar de lijn is met veel power in de markt neergezet. En, niet onbelangrijk, het is ook echt lekker.

Reageer op dit artikel