artikel

Wheel of Retail: De conclusies

Events

Wheel of Retail: De conclusies

Lay’s wint dit jaar de Gouden Wheel of Retail voor het hele concept rondom de Maak de Smaakcampagne die uiteindelijk uitmondt in de variant Patatje Joppie. De enige Special Wheel is voor Bavaria 0.0%. Albert Heijn is de supermarkt met de grootste opnamebereidheid en Arla gaat met haar range biologische zuivel aan de haal met de Consumenten Wheel.

Dat blijkt uit de editie van dit jaar van de Wheel of Retail. Distrifood reikt sinds jaar en dag prijzen uit voor de meest succesvolle productintroducties. De uiteindelijke winnaars komen voort uit onderzoek. Dat gebeurt door een eerste selectie door marktonderzoeksbureau Nielsen, een consumentenmeting door onderzoeksbureau GfK en door een jury bestaande uit de belangrijkste formules en inkooporganisaties.

Geen sterk jaar

2011 blijkt geen sterk introductiejaar, afgezien nnatuurlijk van de winnaars. Zij zijn de echte koplopers in een verder toch wat karig veld. Han Eisma, commercieel directeur van Nielsen Nederland karakteriseert 2010 – het jaar van de meting – als een jaar van ‘prijs’ en ‘promotie’ eerder dan van over de hele linie goede introducties. Volgens Joop Holla, research director van GfK hebben de A-merkfabrikanten te weinig willen profiteren van de downtrading van de consument die van horeca en out-ofhome afzakte naar de supermarkt, maar daarbinnen voor het eigen merk kiest. A-merken zullen er nog harder aan moeten trekken om consumenten vast te houden. Innovatie is daarvoor het wapen. De jury van inkopers en formulemannen is ook kritisch.

Voorzichtig

Een aantal zaken vallen tijdens het juryberaad op. Fabrikanten zijn te voorzichtig. Om die reden is er bijvoorbeeld veel respect voor Bavaria dat met zijn merk een nieuwe markt betreedt, zelfs maakt: de alcoholvrije speciaalbieren. Marktleider Heineken kan dan alleen nog maar volgen. Maar ook Arla toont durf door in een keer een heel nieuwe lijn neer te zetten. Daarmee ontstaat er meer balans in het zuivelschap. Met twee aanbieders valt immers beter te onderhandelen dan met slechts één partij. Onderliggend komt bij de jury ook steeds weer de roep om meer marge naar voren. De jury is er – meer dan fabrikanten – van overtuigd dat consumenten bereid zijn te betalen voor echt goede introducties.

Prijsbeleid Bertolli

Vandaar ook de complimenten voor het prijsbeleid van Bertolli en de wellicht terechte vraag of Arla niet te bescheiden prijst over de hele zuivellijn. Wie het net aan het einde van de rit ophaalt, ziet dat de Wheels 2011 minder nominaties kennen, dit jaar zijn het er 64. Dat maakt 2010 een relatief zwak introductiejaar. In 2008 gingen er nog 72 producten door de nominatiefilters van onderzoeksbureau Nielsen en in 2009 86 producten. Het leidt ook tot minder winnaars. In totaal is er in 12 assortimentsgroepen een Wheel uitgereikt. De verwachting is dat fabrikanten nu alles op alles moeten zetten om de weg naar groei terug te vinden. Voor de Wheels uit te reiken in 2012 zijn de verwachtingen dan ook hoger gespannen.

Reageer op dit artikel