artikel

We willen de beste zijn met de beste service

Events

We willen de beste zijn met de beste service

Intern waren de verwachtingen van de overall-winnaar van 2011 hooggespannen. ‘Deze competitie telt veel goede spelers. We wisten dat het niet gemakkelijk zou worden om de titel te prolongeren. Met een derde plaats overall laten we zien dat we goed meedoen in de Champions League’, zegt Tim van Romondt, associate director field sales home bij Coca-Cola Enterprises Nederland. Hij blikt tevreden terug.

Dit is een eervolle prijs en het enige echte kwalitatieve onderzoek naar de buitendienst waarin we door onze klanten worden beoordeeld. Daarmee is het een prijs voor de hele organisatie.’ Tim van Romondt, associate director field sales home bij Coca-Cola Enterprises Nederland, nam de titel Beste buitendienst in de categorie Niet-alcoholische dranken namens zijn team in ontvangst eind september. Hij is sinds vijf maanden verantwoordelijk voor de buitendienst en geeft alle credits aan zijn collega’s, die afgelopen jaar te maken hadden met een aantal veranderingen in de salesorganisatie. De drie buitendienstteams van vorig jaar vormen nu één team dat centraal wordt aangestuurd.

Interne wijzigingen
Met een ruime 8 op bijna alle onderdelen verslaat de fabrikant dit jaar opnieuw de andere buitendiensten in de categorie Niet-alcoholische dranken. Dit rapportcijfer ligt iets lager dan vorig jaar, toen er een 8,22 op het schoolrapport van de
fabrikant stond. Van Romondt wijt dit niet aan de interne wijzigingen in de organisatie. ‘Overall staan we op de derde plaats, waarmee we laten zien dat we goed meedoen in deze Champions League. We willen de beste drankenleverancier zijn met de beste klantservice. Daar is alles op gericht.’ Opvallend hoog is de score op het aspect nakomen van afspraken. Gemeten naar kwaliteitsaspect scoort Coca-Cola Enterprises Nederland van alle fabrikanten daarnaast het hoogst op het aanbieden van acties.

Balans in buitendienst
‘Alle zes criteria zijn voor ons belangrijk. Het nakomen van afspraken is een hygiënefactor. Dat moet gewoon gebeuren. Dat geldt ook voor acties. Coca-Cola Enterprises Nederland heeft altijd een grote diversiteit aan acties waar de supermarktondernemer zijn voordeel mee kan doen. Daarmee doel ik op traffic, volume en marge.’

Actieprogramma
Van Romondt wil komend jaar een betere balans brengen in de dienstverlening van de buitendienst, die sterk gericht is op de executie van het actieprogramma, op nationaal (formule)niveau, lokaal en tailor made. ‘De ontwikkeling van de categorie staat voorop. We zullen verder investeren in de kennis en kunde van onze mensen om nóg meer toegevoegde waarde te kunnen
leveren aan onze klanten. We zullen in gesprek gaan met ondernemers over acties op korte termijn, maar ook over de vraag hoe we op langere termijn meer uit de categorie kunnen halen, onder andere door een goede analyse van hun marktgebied te maken. Vertrekpunt daarbij is de formule.’

Verbeterpunten
Eén van de verbeterpunten waarop Van Romondt wil inzoomen, is de beschikbaarheid van producten. Uit onderzoeken blijkt dat de out-of-stock in de categorie Niet-alcoholische dranken op dit moment zo’n 8 procent bedraagt. ‘Dit resulteert al gauw in een omzetverlies. Met name op vrijdag, zaterdag en zondag is er vaak te weinig schapvoorraad.’

Out-of-stock
In de basis dienen de schappenplannen vanuit de formule in dienst te staan van een optimale beschikbaarheid. ‘Maar juist als buitendienst kun je op winkelniveau een significante bijdrage leveren aan het uitbannen van out-of-stock. Dat begint bij inzicht in het probleem. Soms is de oplossing eenvoudig en blijkt dat de vracht niet om 14.00 uur moet komen, maar om 10.00 uur. Vaker gaat het om een combinatie van factoren. Belangrijk hierin is kennis delen. Een voorbeeld: als het onverwacht 28 graden wordt, verkopen supermarkten 30 tot 50 procent méér van onze producten, die dus op dat moment in de winkel moeten staan. Daar kan onze buitendienst over adviseren.’ Extra displays en second placements van bijvoorbeeld gekoelde dranken bij de maaltijden zijn andere veel toegepaste oplossingen.

Strijdbaarheid
De directeur stroopt zijn mouwen alvast op. Hij voorspelt dat het komende jaar weer een mooie uitdaging wordt. ‘De strijdbaarheid van onze buitendienst is er, samen met de ambitie om weer nummer 1 én overall-kampioen te worden, want dat is natuurlijk het hoogste doel.’

Reageer op dit artikel