artikel

Unilever heeft beste buitendienst

Events

De drogmetica-tak binnen Unilever betreedt het hoogste podium. Het bedrijf bezet in de overall ranking maar liefst de plekken 1, 3 en 4.

Unilever heeft beste buitendienst

Het was peentjes zweten. In de belangrijkste productgroep voor Unilever, de kruidenierswaren, scoort H.J. Heinz nipt beter. Unilever wint dus niet met het wat sterkste deel van zijn buitendienst moet zijn, maar overall heeft Unilever zonder twijfel de beste buitendienst van Nederland in huis met een gemiddelde score van 8,16, een stijging van 0,05 ten opzichte van het voorgaande jaar. De Drogmetica-tak binnen Unilever betreedt dus het hoogste podium. En Unilever levert overall met de andere takken ook een erg goede prestatie. Unilever Nederland bezet dit jaar naast de eerste plaats in drogmetica, schoonmaak- en onderhoudsartikelen ook de derde plaats in kruidenierswaren en de vierde plaats in zuivel, kaas en geelvetten. Bij de beste tien buitendiensten neemt Unilever zelfs vijf posities in, zie de grafiek op deze pagina.

H.J. Heinz volgt op de tweede plaats met een score van 8,14, een stijging van 0,26 ten opzichte van 2011. H.J. Heinz, vorig jaar nog op de zevende plaats, laat hiermee tevens binnen de top tien de sterkste verbetering zien.

De nummer 1 van 2011, de buitendienst van Coca-Cola Enterprises Nederland (Non-alcoholische dranken), ziet zijn prestatie dalen, met 0,17. Het bedrijf zakt naar de vijfde plaats. Heineken Nederland, vorig jaar goed voor de tweede plaats, neemt nu de zevende plaats in met een score van 7,98, -0,16 ten opzichte van 2011.

Afspraken
De winnaar, de buitendienst van Unilever Nederland, categorie Drogmetica, schoonmaak- en onderhoudsartikelen, scoort met een 8,42 het hoogst op het gebied van het nakomen van afspraken. De buitendienst blijkt relatief het minst sterk op het gebied van aanbieden van acties (7,82). Dat laatste kan ook worden opgevat als een sterk punt. Acties, vaak prijsacties, leiden
alleen maar tot omzeterosie. Heinz (8,14) scoort het beste op het gebied van het nakomen van afspraken (8,39). Minder is de professionele uitstraling (7,99). Unilever (kruidenierswaren 8,11), plaats drie, wordt het best beoordeeld op de kennis van zaken en category management (8,25). Relatief het minst goed scoort deze buitendienst op het aanbieden van acties (7,87).

Albert Heijn
Respondenten van Albert Heijn zijn met een gemiddeld cijfer van 7,71 het meest tevreden over de prestaties van de buitendiensten. Supercoop volgt met een 7,65 en ook Coop ligt met een 7,62 boven het gemiddelde. AH XL is het minst tevreden met een gemiddelde van 7,37 (zie tabel bovenaan de pagina).
Van de 57 buitendiensten die zijn beoordeeld, scoren 24 buitendiensten (42%) in 2012 beter dan in 2011. Dit is een daling ten opzichte van 2011, toen 36 buitendiensten (55%) beter scoorden, terwijl in 2010 slechts 34 buitendiensten (55%) hoger scoorden dan in het voorgaande jaar. In 2012 scoren 32 buitendiensten (56%) lager dan in het voorgaande jaar. In 2011 waren dit achttien buitendiensten (28%). De grootste stijgers zijn Spadel Nederland (Spa Nederland) in de categorie non-alcoholische dranken (+0,34) en Hak in de categorie kruidenierswaren (+0,32).De grootste daler is Pietercil Barends/Del Monte Foods in de categorie kruidenierswaren (-0,41).

Selectie
In Nederland zijn meer dan 5000 supermarkten actief. Ten behoeve van het onderzoek is een selectie gemaakt van supermarkten met een winkeloppervlak van meer dan 400 vierkante meter. Verder zijn supermarktformules geselecteerd die in potentie buitendienstmedewerkers ontvangen. Indien met deze twee criteria rekening wordt gehouden blijken er 1983 supermarkten in aanmerking te komen. Vorig jaar was de onderzoekspopulatie 1982 supermarkten (2010: 2139; 2009: 2272).

Reageer op dit artikel