artikel

De jury en de juryselectie

Events

De jury en de juryselectie

Om tot de Wheelwinnaars te komen, voert Nielsen de ruim 16.000 nieuwe EAN-codes door een aantal filters. Het betreft dan een selectie op echt nieuwe EAN’s, waarbij de hergebruiktecodes uit de selectie verdwijnen. Vervolgens filtert Nielsen producten met distributie bij minimaal twee van de vier topaccounts (Albert Heijn, Super de Boer, Schuitema en Superunie). Zij blijven in de selectie.

Filteren

Uiteindelijk gefilterd op basis van omzet, aantal verkochte verpakkingen, omzet per winkel per verkopende worden de resterende productenweek, gemiddelde prijs in de categorie, numerieke distributie en gewogen distributie. Dat leidt tot nominaties. Deze nominaties zijn voorgelegd aan de jury die bestaat uit vertegenwoordigers van de grootste inkooppartijen en formules in Nederland. Bij hun oordeel laten zij zich leiden door hun eigen ervaring en die van hun eigen collega’s.

Nominatielijst
De juryleden ontvangen bijvoorbeeld ter voorbereiding de nominatielijst om dit intern te bespreken. Bovendien gebruiken zij daarbij de resultaten van het onderzoek van GfK, dat de genomineerde producten aan een consumentenpanel voorlegt. Consumenten beoordelen de producten onder meer op herkenbaarheid, daadwerkelijke aankoop en mate van nieuwheid. Het GfK-onderzoek leidt tot het toekennen van een speciale consumenten-Wheel.

Reageer op dit artikel