artikel

Acties? Onze kracht ligt in de combinatie met vers

Events

McCormick Nederland is geen grote organisatie met tientallen medewerkers op de weg. Roderic Mouthaan en Casper Karenbeld, werkzaam als key accountmanagers/field salesmanagers bij de kruidenleverancier, zijn dan ook blij verrast als de naam van McCormick klinkt. ‘Een compliment voor de collega’s.

Casper Karenbeld is trots, heel trots als hij eind september de prijs in ontvangst neemt uit handen van presentator Toine van Peperstraten. Met het kleinst mogelijke verschil, het gaat om een duizendste achter de komma, sleept McCormick Nederland de overwinning in de categorie Service merchandiser binnen. De kruidenfabrikant stoot met deze prestatie na drie jaar zoetwarenleverancier La Bonbonnerie van de eerste plaats.

Juiste informatie
McCormick Nederland doet het met name beter op de criteria kennis van zaken/category management, het nakomen van afspraken, professionele uitstraling en klantgerichtheid. Op het geven van de juiste informatie, maar vooral op het aanbieden van acties laat de buitendienst van McCormick daarentegen enkele punten liggen, niet alleen in vergelijking met La Bonbonnerie, maar ook ten opzichte van de andere service merchandisers.

Doorgronden
Karenbeld en zijn collega Roderic Mouthaan kunnen de score niet helemaal doorgronden. Het
bedrijf heeft afgelopen half jaar in samenwerking met verschillende hoofdkantoren juist sterk op acties ingezet. Ze zien dit (nog) niet in de resultaten terug. Karenbeld: ‘De vraag is ook: wat zijn acties? En ook: moeten dat altijd price-offs zijn? Wij denken categoriebreed en zoeken juist naar interessante combinaties met vers. Daar ligt onze kracht. De klant komt niet voor afgeprijsde kruiden naar de winkel, maar gaat wél voor kip of een pond gehakt in de aanbieding en laat zich dan graag verleiden door de kruiden die ernaast staan, is onze ervaring. Daarmee biedt de supermarktondernemer zijn klant inspiratie en gemak. Kruiden en specerijen zijn daarnaast interessante margebrengers.’

Kennis lokale markten
Mouthaan en Karenbeld sturen samen een team van veertien medewerkers aan. Mouthaan: ‘Per formule rollen we het betreffende schappenplan uit, rekening houdend met de regionale verschillen die onze service merchandisers als geen
ander kennen. Zij weten precies welke kruiden en of specerijen goed lopen in een bepaald marktgebied. Die krijgen dan ook beslist meer ruimte. We hechten veel waarde aan die kennis van lokale markten.’

Uitbreiding
McCormick Nederland breidde afgelopen half jaar het assortiment kruiden, kruidenmixen en specerijen verder uit, onder andere met Grill Mates, een aantal kruidenmixen voor marinades, en de kant-en-klare Recept Inspiratie Kits voor een drietal gerechten uit de internationale keuken. Het bedrijf introduceerde daarnaast een nieuwe schapvisie in combinatie met een nieuw design. De komende maanden worden de verpakkingen aangepast. Mouthaan: ‘We zetten vol in op versteviging van de relatie met onze partners. Dat doen we met een heldere en brede categorievisie, gericht op het behalen van maximale categoriewaarde. Onze aandacht richt zich daarbij op de combinatie vers met kruiden en specerijen en op de juiste balans tussen een regionaal en lokaal schappenplan. Doel is de consument snel te helpen bij zijn keuze, maar ook om hem te inspireren.’

Kortere leadtime
McCormick Nederland houdt daarbij rekening met de verschillende formules. Beide managers juichen het toe dat retailers hen steeds vaker tijdig informeren over hun planning van diverse activiteiten en acties. Karenbeld: ‘Kw en vers zijn twee verschillende werelden. Vers heeft een kortere leadtime. Als we echter op de hoogte zijn van acties kunnen we er beter op inspelen.’

Reageer op dit artikel