artikel

Jumbo Euroborg: ‘Meedoen zorgt voor verbinding

Events

Het verder vergroten van de interne betrokkenheid is de belangrijkste drijfveer voor Jumbo Euroborg om weer mee te doen aan de verkiezing Supermarkt van het Jaar. Vorig jaar werd de grootste supermarkt van Nederland glansrijk eerste. ‘In 2012 gaan we natuurlijk weer voor die eerste plaats.

Jumbo Euroborg: ‘Meedoen zorgt voor verbinding

Meer dan 220 namen staan er op de loonlijst bij Jumbo Euroborg in Groningen. Vorig jaar, toen deze winkel de beste van Nederland werd, hebben de medewerkers al van het succes mogen proeven. Dit hele team staat nu weer volledig achter de keuze om weer mee te doen met dé supermarktverkiezing van Nederland.

'We gaan ons weer inschrijven. Het opnieuw deelnemen is geen keuze van de bedrijfsleiding of het management, legt ondernemer Paul Papo uit. 'De bedrijfsleider zie niet: 'We gaan meedoen', maar die vraag hebben we bij de medewerkers neergelegd. Het gaat om de acceptatie, om draagvlak. Als de acceptatie groot is, wordt het voor iedereen op de winkelvloer makkelijker om mee te doen. De afdelingsmanagers hebben het besproken met hun medewerkers. Dat doen we trouwens met alle belangrijke beslissingen, die nemen we samen met onze medewerkers.'

Olympische gedachte

Twee keer achtereen winnen is nog niet eerder voorgekomen in de historie van de verkiezing Supermarkt van het Jaar, althans bij de grote supermarkten. Buurtsupermarkt CoopCompact van Frank Bol won wel twee keer achtereen. Paul Papo: 'Daar gaan we voor. De olympische gedachte 'meedoen is belangrijker dan winnen' is mooi, maar die geldt niet voor Jumbo Euroborg. Nóg een keer eerste worden, zou een fantastische prestatie zijn. Daar doen we natuurlijk onze stinkende best voor.'

In 2010 én in 2008 werd Jumbo Euroborg provinciewinnaar van Groningen. Daarnaast sleepte de 5000 meter grote winkel tal van afdelingsprijzen in de wacht. Om tot zo'n excellente prestatie te komen, hebben ondernemers Paul Papo en Anrico Maat geen strijdplan bedahct. 'We hebben visie geschreven, ook weer samen met onze medewerkers, waarin we passie als kernwaarde benoemen. Als je je werk met passie doet, komt het resultaat vanzelf.'

Motivatietool

Er zijn geen bijzondere punten waar de ondernemers extra op gaan letten. ‘Het hele team doet altijd zijn uiterste best. Ja, misschien zal er wat vaker gespiegeld worden. Deze wedstrijd zet onze mensen op scherp, iedereen loopt een stapje harder.’ Daarmee ziet Papo de wedstrijd als interne motivatietool en goede benchmark ten opzichte van vorig jaar. ‘Meedoen verhoogt de betrokkenheid. Elke dag werken we samen, gelijkwaardig, aan de beste prestatie. We willen de persoonlijke groei van onze mensen faciliteren en de beste zijn. En niet alleen voor al onze klanten, ook voor onze medewerkers. Klant, medewerker en winkel zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als je tevreden medewerkers hebt, krijg je vanzelf tevreden klanten. Dat is onze stellige overtuiging.’

Dit is de derde opeenvolgende keer dat Jumbo Euroborg meedoet aan de verkiezing Supermarkt van het Jaar. Papo: ‘Als ik eerlijk ben, waren we de eerste keer niet zo ver als we nu zijn. Maar dat geeft ook niet, we worden ‘elke dag beter’. In dat eerste jaar zaten we zelfs niet in de top drie. Toch hebben we daar geen spijt van. Vorig jaar deden we mee aan de verkiezing omdat deze prijs richting geeft. Op die manier kunnen we ons meten ten opzichte van anderen. Waar sta je met je supermarkt? Die vraag is altijd voor ons heel belangrijk. Alleen op die

manier verbeter je jezelf continu.’ Iedere supermarkt die meedoet aan deze competitie krijgt bezoek van een consumentenen een vakjury. ‘Zij geven allemaal advies’, besluit Papo. ‘En iedere mening is voor ons heel waardevol. Als je wat met die input doet, dan kom je daardoor absoluut op een hoger niveau terecht dan van waar je vertrok, of je nou wint of niet.’

Reageer op dit artikel