artikel

Tweevoudige winnaar wil titel prolongeren

Events

Hoe groot is de kans dat dezelfde buurtsupermarkt drie keer achtereen tot Buurtsupermarkt van het Jaar wordt gekroond? Nihil zou je zeggen. Toch gaat CoopCompact-ondernemer Frank Bol die uitdaging vol vertrouwen aan.

Tweevoudige winnaar wil titel prolongeren

Het geheim van de winnaar van de supermarkt met een relatief klein vloeroppervlak zit hem niet in de efficiency op de winkelvloer. Ook niet in de vulgraad van de winkel, de mooie energiezuinige koelingen of in de staat van het pand. Voor CoopCompact-ondenemers Frank en Lissan Bol zijn dat vanzelfsprekend-heden. Dat is voor hen de basis van de winkel. Klantgerichtheid is het onderscheidende toverwoord.

Het fanatieke ondernemersechtpaar heeft de smaak te pakken en schrijft zich weer in voor de prestigieuze prijs. Frank en Lissan voelen zich dan ook enorm betrokkken bij de gebeurtenissen in 'hun' Beesel. 'We zijn hier in het dorp overal persoonlijk bij aanwezig', vertelt Frank Bol. 'Zelf woon ik met mijn gezin aan de overkant van de Maas in Kessel, een ander dorp. Toch steken we de rivier over als er hier in Beesel iets bijzonders te doen is. Wij zijn dan altijd van de partij. Je merkt aan de mensen dat ze dat extra waarderen. Dat vertaalt zich uiteindelijk in loyale klanten.

Veel profijt
Vorig jaar, na één keer winnen, zei Frank in Distrifood: 'Als de winkel de beste is, dan hoor je gewoon de beste te blijven.' Aan die krachtige woorden heeft hij zich gehouden. Ook in 2010 sleepte de Limburgse dorpswinkel de prestigieuze supermarktprijs in de wacht, twee keer achtereen dus Buurtsupermarkt van het Jaar. Dat heeft de onderneming geen windeieren gelegd. 'We hebben er enorm veel profijt van gehad',  zegt de ondernemer. 'We geven zelf natuurlijk veel ruchtbaarheid aan de prijs, maar ook onze klanten doen dat. Ik moet wel zeggen dat de klanten vorig jaar een beetje prijzenmoe wrden, toe we voor de tweede keer wonnen. Ze vonden het bijna vanzelfsprekend. Al is dat misschien een te groot woord.'

Een veel grotere impact had het winnen van de felbegeerde beker voor het supermarktteam in Beesel. 'Intern kijken wij heel anders aan tegen deze prijs dan onze klanten dant doen. Voor ons hele team, met bedrijfsleider Jens Janssen aan het roer, is het winnen van de tweede beker een veel knappere prestatie. Dat was in supermarktland nog nooit voorgekomen. Laat staan om die prijs drie keer achtereen te winnen.'

De ondernemer krijgt dat naar eigen zeggen voor elkaar door 'gewoon' zijn werk te doen. Frank Bol:'Wij doen gewoon wat we moeten doen. En doen dat zo goed mogelijk. Een buurtsupermarkt moet van voor tot achter in de winkel klppen. En de klant is minimaal koning. Zo moet het zijn en die filosofie staat bij ons hoog in het vaandel.'

Ondernemen zit Frank en Lisan Bol niet alleen in het hoofd, maar ook in hun hart. Dat blijkt uit alles wat ze doen en hoe ze denken. Frank heeft nog wel een boodschap voor collega-ondenemers met een relatief kleine winkel. 'Ik kan alleen adviseren: doe uitsluitend mee aan deze wedstrijd als je er zelf voor honderd procent achter staan. En zorg voor voldoende draagvlak onder je medewerkers. Wij leggen alle verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie. Alleen dan krijg je geweldige betrokkenheid. Je moet in je winkel geloven, anders moet je niet meedoen. Met je hele team moet je zeggen: Wij gaan ervoor!

Als de titel Buurtsupermarkt van het Jaar in 2012 niet naar CoopCompact Beesel gaat zal Frank Bol licht teleurgesteld zijn, zegt hij eerlijk. 'We gaan niet voor de tweede plaats. Maar het komt zoals het komt, zeggen we hier in Limburg.

Reageer op dit artikel