artikel

Hogere beoordeling voor fabrikanten

Events

Hogere beoordeling voor fabrikanten

DOETINCHEM – De waarderingen van de retailers zijn op
alle vakgebieden gemiddeld rond de tweetiende punt hoger dan tijdens de
Industributie van vorig jaar.

De groep ‘vlees, vleeswaren, vis salades en maaltijden’ is dit jaar de best

gewaardeerde categorie, op de voet gevolgd door ‘agf en brood’. Opvallend is de

zeer sterk gestegen waardering voor het accountmanagement in de groep non-food.

De beslissingsbevoegdheid en slagvaardigheid van het accountmanagement in deze

groep wordt dit jaar hoog gewaardeerd door de retail.

Kennis

De fabrikanten in diepvries en agf en brood worden vooral geroemd om hun

kennis van de retailorganisaties. De leveranciers in de groepen agf en brood,

diepvries en vlees, vleeswaren, vis, salades en maaltijden worden hoog

gewaardeerd om hun trade marketing, terwijl de vleesgroep excelleert in supply

chain management.

DrankenGrolsch, Heineken en Vrumona zijn opnieuw de

drie best presterende bedrijven in de categorie dranken. Vrumona weet het niveau

te behouden waarmee de frisdrankengigant vorig jaar wist te winnen. Maar Grolsch

en Heineken weten zich zeer sterk te revancheren. Zowel in accountmanagement als

in trademarketing en supply chain krijgen beide brouwers een flink hogere

waardering. Heineken komt dit jaar daarbij met ruime voorsprong op de eerste

plaats.

Zoetwaren en snacksDe genomineerden in de categorie

Zoetwaren en snacks, Kraft Foods, Mars en Perfetti Van Melle krijgen alle drie

een hogere waardering van de retailers. Kraft Foods weet op alle disciplines

beter te presteren. Mars en Perfetti vallen op door een behoorlijk lagere score

in supply chain. Met name de leveringsbetrouwbaarheid bij Mars krijgt dit jaar

een flinke knauw. De best presterende leverancier op alle aspecten is echter

opnieuw Mars.

Kruidenierswaren overigIn de groep Kruidenierswaren

zijn Douwe Egberts, Granfood en Friesland Foods genomineerd. Alle spelers scoren

dit jaar hoger. Granfood is ook dit jaar het bedrijf met het beste

accountmanagement uit de hele foodbranche, en weet de score zelfs nog iets

verder te verhogen. In trade marketing en supply chain scoort Granfood bijna een

vol punt hoger; hier heeft het bedrijf duidelijk energie in gestoken. Douwe

Egberts laat op alle drie de aspecten een enorme verbetering zien. Dat geldt ook

voor Friesland Foods, al is het niet genoeg voor het bereiken van de eerste

plaats. Winnaar is dit jaar Granfood.

Zuivel en kaas

Danone hoort al jaren bij de top in zuivel, en Campina doet goede zaken met

een nominatie voor zowel Campina Nederland als voor Campina Holland Cheese. De

waardering voor de winnaar van vorig jaar – Danone – is iets geslonken. Met name

in Trade marketing is de retail niet meer zo tevreden over Danone. Campina en

Campina Holland Cheese weten beide in accountmanagement en supply chain te

groeien, maar dien de waardering in trademarketing iets slinken. Uiteindelijk

zijn er in deze groep twee partijen op de eerste plaats. De ex aequo winnaars

zijn Campina Nederland en Danone.

DiepvriesGenomineerd in Diepvries zijn Ad van Geloven,

Aviko en Dr. Oetker. Vooral Oetker en Aviko weten het resultaat flink te

verbeteren. Ad van Geloven (winnaar van vorig jaar) verbetert ook, maar minder

sterk, zodat ook hier het eindresultaat dicht bij elkaar komt. Aviko scoort zeer

sterk in accountmanagement, maar lijdt onder de druk op de supply chain. Dr.

Oetker weet op accountmanagement en supply chain zo sterk te verbeteren dat deze

leverancier bovenaan de categorie eindigt.

Vlees, vleeswaren, vis, salades en maaltijdenTer Beke

Fresh Food Group en Menken Salades & Sauzen zijn de nieuwe namen in een

koppgroep die al jaren wordt aangevoerd door Plukon Poultry. De nieuwkomers zijn

voor het eerst opgenomen in het Industributie-onderzoek, en een vergelijking met

vorig jaar is dus niet mogelijk. Wel is duidelijk dat beide spelers erg sterk

scoren in op zowel trade marketing als supply chain. De overall winnaar van

vorig jaar weet echter de ijzersterke prestatie van vorig jaar op alle aspecten

verder te verbeteren, en Plukon is daarmee opnieuw de beste in de categorie.

Agf en brood ‘Agf en brood’ is de categorie

waarin de grootste verbetering in waardering door de retail zichtbaar is. Bake

Five, The Greenery en Bakkersland zijn de genomineerden. Bake Five won vorig

jaar, en weet het niveau van de prestaties te handhaven. De laatste twee

zien hun resultaat sterk verbeteren op alle drie de aspecten. Bakkersland stijgt

daarmee wel in ranking, maar krijgt niet genoeg punten om Bake Five te

achterhalen. Dat lukt wel bij The Greenery, en de agf-leverancier is dit jaar

dan ook winnaar in deze categorie.

Drogmetica, schoonmaak- en onderhoudsmiddelenIn het

segment ‘Drogmetica en schoonmaakmiddelen’ ligt de gemiddelde waardering voor de

fabrikanten dit jaar beslist hoger dan vorig jaar. De genomineerden zijn

dezelfde als vorig jaar: Procter & Gamble, SCA Hygiene Products en Unilever

NL H&PC. Vorig jaar wonnen Procter en Unilever samen. SCA maakt dit jaar een

flinke sprong voorwaarts en achterhaald bijna de huidige nummer twee. Procter en

Unilever maken beide een stap vooruit, maar die van Unilever is daarbij veel

groter, vooral op het gebied van Trade marketing doet deze fabrikant het dit

jaar een stuk beter. Unilever H&PC is daarmee winnaar van deze categorie.

Non-food overigDe groep ‘Non-food overig’ maakt in de

ogen van de retail een enorme verbetering door. Trade marketing blijft het

zwakke punt van de hele groep. Aldipress, Betapress, Mars en Nestlé Purina zijn

hier de genomineerden. Vorig jaar wist Mars met een lage score van 6,85 toch de

beste van de klas te zijn. Dit jaar krijgen alle genomineerden een hogere

beoordeling van de retail, waarbij het eindtotaal van alle vier zeer dicht bij

elkaar komt te liggen. Uiteindelijk is Betapress de leverancier met de beste

overall-prestatie in deze categorie.

Hoofdprijs

Na acht keer groepswinnaar te zijn krijgt Plukon nu wéér de hoofdprijs,

voor de derde maal. Plukon ontving de Industributie Trofee eerder in 2005 en

2008. Op de tweede plaats bij de fabrikanten eindigt Granfood, een geweldige

prestatie van het bedrijf dat zichzelf het afgelopen jaar nog meer wist te

verbeteren. Ter Beke, Menken Salades en Douwe Egberts bezetten plaats 3 tot en

met 5. Vorig jaar wisten slechts zes van de negentig fabrikanten een ruim

voldoende te scoren in de samenwerking met de retail. Nu zijn dat er 27, en

daarmee vallen de woorden van de retail dit jaar heel wat vriendelijker

uit.

INDUSTRIEDranken1. Heineken

Nederland 7,502. Grolsche Bierbrouwerij 7,183.

Vrumona 7,04

Zoetwaren en snacks1. Mars 7,222. Kraft

Foods 7,103. Perfetti VanMelle 7,01

Kruidenierswaren overig1. Granfood 7,712.

Douwe Egberts 7,593. Friesland Foods 7,21

Zuivel en kaas1. Campina

Nederland 7,21 Danone 7,213. Campina Holland

Cheese 6,83

Diepvries1. Dr. Oetker 7,482.

Aviko 7,383. Ad van Geloven Snacks 7,09

Vlees, vleeswaren, vis, salades en maaltijden1. Plukon

Poultry 7,982. Ter Beke Fresh Food Group 7,653. Menken Salades

& Sauzen 7,62

Agf en brood1. The Greenery 7,282. Bake

Five 6,953. Bakkersland 6,87

Drogmetica, schoonmaak- en onderhoudsartikelen1.

Unilever NL H&PC 7,222. Procter & Gamble 7,063. SCA

Hygiene Products 6,94

Non-food overig 1. Betapress 7,092. Nestlé

Purina 7,033. Aldipress 6,99

Mars 6,99

Industributie Trofee(Topvijf totaalscore)1. Plukon

Poultry 7,982. Granfood 7,713. Ter Beke Fresh Food

Group 7,654. Menken Salades & Sauzen 7,625. Douwe

Egberts 7,59

Reageer op dit artikel